تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی نایین اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی نایین اصفهان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند. همچنین اصفهان قطب تولید آهن، فولاد و همچنین صنایع دستی در ایران است.

اجاره روزانه خانه در تهران

نایین (Naein) یکی از شهرهای اصفهان در منطقه دشت کویر است که با توجه به بناهای کهن این شهر، قدمت آن به بیش از سه هزار سال می‌رسد. جاذبه‌های گردشگری نایین متعلق به معماری دوران مختلف است و با تلفیق بافت شهری قدیم با تاثیرپذیری از شرایط محیط طبیعی، نیازهای شهری و لزوم امنیت شهر در برابر مهماجمان ساخته شده‌اند. در این مقاله جاهای دیدنی نایین را به شما معرفی می‌کنیم.

دیدنی های نایین

باغ مصلی

باغ مصلی یکی از آثار تاریخی و دیدنی قابل توجه شهر نایین است. این باغ زیبا و وسیع تا چند سال پیش تفرجگاه مردم در ایام تعطیل بوده و بقعه داخل آن نیز زیارتگاه نایینی‌ها محسوب می‌شده است. بقعه موجود در این باغ متعلق به پیشینیان «خاندان پیرنیا» است.

جاهای دیدنی نایین اصفهان
جاهای دیدنی نایین اصفهان

مسجد جامع نایین (مسجد علویان)

مسجد جامع نایین با الهام از مسجد پیامبر مدینه به سبک خراسانی بنا شده است. این مسجد از معدود مساجد اولیه شبستانی است که کمتر دستخوش تغییر و تحول شده و صورت اولیه خود را تا امروز حفظ کرده است. ساختمان اولیه آن در قرن دوم هجری قمری ساخته شده که در حال حاضر قسمت زیادی از مسجد فعلی را تشکیل می‌دهد.

ad6f99fd ac64 401d aa5b 120c0f31297a

مسجد بابا عبدالله

بنای تاریخی مسجد باباعبدالله در شهر نایین استان اصفهان، ابتدا به صورت گنبد مقبره‌ای در دوران ایلخانی بوده و سپس مسجد در کنار آن توسعه یافته است. بر طبق کتیبه‌ای که متعلق به سال ۷۰۰ هجری قمری است، گفته می‌شود که این مسجد در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است.

جاهای دیدنی نایین اصفهان
جاهای دیدنی نایین اصفهان

نارین قلعه (قلعه نارنج)

نارین قلعه یا قلعه نارنج یکی از قدیمی‌ترین بناهای شناخته شده در مرکز بافت تاریخی شهر نایین است که از دوران پارتیان و قبل از اسلام به یادگار مانده است. بنای مذکور به صورت چند ضلعی است و چندین برج در گوشه اضلاع آن قرار دارند. این بنا، همچنین در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

1542870994 نارین قلعه

خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم شناسی نایین)

خانه تاریخی پیرنیا یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شهر نایین است که معماری آن با الهام از خانه‌های کویر مرکزی ایران بنا شده است. این خانه ۴۰۰ ساله در دوران حکومت صفویه بنا شده است و شامل قسمت‌های مختلفی از جمله ورودی، دالان‌های متعدد، هشتی، غلام‌گردش،‌ ایوان شاه‌نشین، اتاق نشیمن، گودال باغچه و باغ می‌شود. در حال حاضر این خانه محل نمایندگی میراث فرهنگی نایین و موزه مردم‌شناسی نایین است.

جاهای دیدنی نایین اصفهان
جاهای دیدنی نایین اصفهان

خانه فاطمی‌ها

درست در گوشه‌ی بازارِ تاریخی نایین و در محله‌ی قدیمی اما با صفای نوآباد، عمارتی باشکوه به نام «خانه فاطمی‌ها» قرار دارد که جزو بناهای تاریخی شهر محسوب می‌شود. این عمارت زیبا متعلق به خاندان فاطمی‌ها درنائین بوده و ساخت آن مربوط و کمی قبل از دوره قاجار می‌باشد. این خانه زیبا دارای بخش‌های متنوع و مختلفی چون دالان‌ها، بهارخواب‌ها، مطبخ، حمام، اتاق مخصوص پذیرایی، اتاق مخصوص استراحت میهمانان و… بوده که نظر هر آدمی را به خود جلب می‌کند.

attraction 1574496239

خانه تاریخی امامی

خانه تاریخی امام در محله تاریخی «کلوان» قرار گرفته و متعلق به دوران صفویه است. بنای این خانه در دوران قاجار نیز تغییراتی را در فضاها و معماری خود داشته است. این خانه در قدیم از چندین خانه تشکیل می‌شده و در دوران حکومت قاجاریان به‌عنوان خانه امام جمعه شهر نایین یعنی «خاندان امامی‌ها» و «محمد سعید امامی» استفاده می‌شده است.

جاهای دیدنی نایین اصفهان
جاهای دیدنی نایین اصفهان

قلعه رستم

قلعه رستم در روستای بافران در شرق شهر نایین قرار گرفته است. متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم رسیدگی به آن در حال تخریب و ویرانی است. این قلعه یکی از جاذبه های تاریخی شهر نایین محسوب می شود.

86a6d504 cc66 43a6 84a8 cbc89f235bee

محله محمدیه

محله محمدیه از جذاب‌ترین مناطق بخش مرکزی نایین است. این محله به موقعیت و نمای زیبا مورد توجه گردشگران است. در مرکز این محله تپه‌ای قرار گرفته که بر بالای آن قلعه زیبای آشورگاه ساخته شده است. در پایان تپه کارگاه عبا بافی در دل زمین کنده شده‌اند و مردان سالخورده در این کارگاه به بافت عبا مشغولند. مردم محل این کارگاه را «سرداب» می‌نامند. محله محمدیه دارای سبط‌های متعدد و گذرها و گنبدهای زیبا و بناهای تاریخی بسیار است. از صنایع رایج و معتبر نایین عبابافی است و مهم‌ترین مرکز عبابافان نایین در محمدیه قرار دارد. کارگاه‌های این عبابافان و نیز نحوه کار آن‌ها یکی از جاذبه‌های تماشایی این منطقه محسوب می‌شود.

قلعه محمدیه (عاشورگاه)

در بلندای محله‌ی محمدیه‌‌ی، قلعه‌ای باشکوه به همین نام قرار دارد که از هر کجای این محله قابل تشخیص است. این قلعه که در نزد مردمان خونگرم محله‌ی محمدیه به عاشورگاه نیز معروف است، در سالیان دور از مردم این شهر همچون نگینی با ارزش در برابر هجوم بیگانگان محافظت کرده و دست هر تجاوزگری را به خاک نایین کوتاه کرده است.

جاهای دیدنی نایین اصفهان
جاهای دیدنی نایین اصفهان

کارگاه های عبابافی

محله محمدیه در شهر نایین بیشتر به دلیل کارگاه‌های عبابافی‌اش، شهرت دارد. کارگاه‌های عبابافی، بیشتر خانه‌هایی قدیمی و دستکند در دل زمین هستند تا بافندگان در تابستان‌‌ها هم از گرمای کویر در امان باشند.

063503a2 4623 4ff8 893b d80ed4259a5c

چهارطاقی و آتشکده سپرو

چهارطاقی‌ها بناهای مملو از اسراری هستند که در گوشه‌ به گوشه‌ی ایران زمین یافت می‌شوند و راز و رمزی را در لابه‌های ساروج‌ها و ملات‌های خود پنهان کردند؛ یکی از این چهارطاقی‌های اسرارآمیز که در چند فرسنگی نایین واقع شده است، «سِپرو» می‌باشد که در میان گویش مردمی به «چهاردری» نیز معروف است. متاسفانه در طی سال‌های اخیر توجه چندانی به آن نشده و همین امر سبب وارد شدن خسارات جبران ناپذیر و زیادی به جداره‌های داخلی و خارجی سپرو شده است.

جاهای دیدنی نایین اصفهان
جاهای دیدنی نایین اصفهان

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران و اصلی‌ترین معبر مهم و مرکز تجاری شهر نایین در دوران گذشته بوده است. ورودی این بازار یکی از دروازه‌های قدیم شهر بوده که به «دروازه تاریخی چهل دختران» نیز معروف است. بنای اولیه بازار را متعلق به دوره ایلخانان می‌دانند و بیشتر رونق آن مربوط به دوران حکومت صفویه است.

661ad300 25b1 4526 9064 99a707c8459a

کاروانسرای بلاباد

این کاروانسرا در روستای بلاباد، در کنار جاده اصفهان نایین قرار گرفته و از جمله کاروانسرا‌های دوران صفویه است. کاروانسرای بلاباد با مصالح سنگ و خشت پخته دارای طراحی همانند کاروانسراهای این عهد است، با شاه‌نشینان مصفا که بر چشم‌انداز زیبای روستای بلاباد و باغ‌های آن گشوده شده است. این کاروانسرا رو به ویرانی بود که باهمت سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان اصفهان بازسازی و مرمت شده است. در شهرستان نایین کاروانسرای نو گنبد و مشجری نیز از دوران صفویه باقیمانده‌اند.

جاهای دیدنی نایین اصفهان
جاهای دیدنی نایین اصفهان

کاروانسرای نیستانک

این بنااز آثار با شکوه و نفیس عهد قاجار است که متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و طبیعت کویری آن ساخته شده است. بنای کاروانسرا مستطیلی است به طول 67 و 64 متر که به دست یک تاجر یزدی به نام کلاه‌دوز بنا گردیده است. حیاط کاروانسرا از داخل یک هشت ضلعی است. در هر ضلع آن پنج صفه قرار دارد که از سطح زمین بلندترند. صفه‌های میانی دارای سقف هلالی بسیار زیبا هستند و هر صفه به اتاقکی مربوط است که دارای بخاری دیواری است. حیاط کاروانسرا شاه‌نشین‌هایی دارد که برای سکونت افراد خاص و متمول مورداستفاده قرار می‌گرفته است. این کاروانسرا دارای گنبدی زیبا می‌باشد که بادگیری درسمت آن قرار دارد. روی پشت بام سقف هایی هلالی زیبا در حدود 51 گنبد کوچک و متقارنو یک گنبد بزرگ قرار دارند و حفره‌های منظمی در کنار هم برای تهویه هوا و بیرون راندن دود آتش بخاری‌های دیواری تعبیه شده است. دور تا دور صفه‌ها و پشت آن‌هادالان‌های به هم پیوسته برای نگهداری ستوران وجود داشته است.

6b0a7dc3 5045 49c9 a487 0e10375fd0bd

آب انبار معصوم خانی

آب‌انبار معصوم‌خانی، یکی از آب‌انبارهای اصلی شهر نایین است که توسط فرد خیری به همین نام در دوران پهلوی در محله «چهل دختران» کنار «دروازه چهل دختران» ساخته شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی نایین اصفهان
جاهای دیدنی نایین اصفهان

آسیاب آبی ریگاره

درست در دل محله‌ی محمدیه و در عمق ۲۵ متری زمین، آسیابی وجود دارد که شاهکاری از هنر معماری کویری شناخته می‌شود؛ نام این آسیابِ آبی «ریگاره» می‌باشد که با تلاش فراوان کارشناسان و مردم محله از دل خاک نمایان گردید. معماری این آسیاب نمودی از شگفتی می‌باشد زیرا در عمق ۱۸ متری، سنگ‌های بزرگ ریگاره به وسیله‌ی آب قنات کیخسرو، به چرخش در می‌آید.

1542871050 آسیاب آبی ریگاره

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: