تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تا به حال جنگلی شناور بر روی آب دیده‌اید؟ جنگلی که گاه به وقت طلوعی سر از آب بیرون می‌آورد و به وقت طلوعی دیگر، سر از خاک! این از عجایب جنگل‌های حرا یا مانگروست که در زمان جزرومد دریا، چهره متفاوتی از خود نشان می‌دهد. این جنگل‌ها در آب‌ های جنوبگان ایران پراکنده شده‌اند، اما جزیره قشم را می‌توان یکی از زیستگاه‌های مهم درختان حرا دانست. گیاهانی که شوری دریا را در تنه مقاوم خود به جان می‌خرند و زیبایی وصف ناپذیری به اکوسیستم می‌بخشند، گیاهانی که پناهگاه پرندگان مهاجر و بومی می‌شوند تا برای روزهای گرم آفتاب زده خلیج فارس آشیانه‌ای بسازند. قایق سواری در میان جنگل‌های حرا برای گردشگرانی که به قشم سفر می‌کنند، از آن تجارب دلچسبی‌ست که هیچ کس دلش نمی‌خواهد از دست بدهد. اگر قصد سفر جنوبگان ایران بندرعباس، قشم و هرمز را دارید، پس از شناخت بیشتر این موجودات خارق العاده، به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توانیم بازدید از جنگل‌های حرا را در برنامه خود بگنجانیم.

انبوه جنگل‌ های حرا بر روی آب‌های خلیج فارس

اجاره روزانه خانه در تهران

جنگل‌ های حرا؛ درختان سرسخت شورپسند

سبزی درختان حرا در هر فصل سال پذیرای دیدگان شماست، درختانی که رنگ زردی را ندیده‌اند و به جنگل همیشه بهار شناخته می‌شود. این درختچه‌های کوتاه قد با ۳ تا ۶ متر ارتفاع، شورزی هستند و همانند یک سیستم تسویه عمل می‌کنند که با دفع نمک دریا آب شیرین موردنیاز خود را تأمین می‌کنند. عمر جنگل‌های حرا که در دنیا به مانگرو شناخته می‌شود به سال‌های خیلی دور برمی‌گردد، بنابراین این درختان را می‌توان میراث به جای مانده از زمین دانست که نیاز به مراقبت و توجه دارد. میراثی که تنها متعلق به ایران نیست و هر انسانی بر روی کره خاکی از آن سهمی دارد، به همین خاطر سازمان‌های ملی و جهانی بافت جنگلی حرا را در یک دسته‌بندی علمی و محیط زیستی به عنوان منطقه حفاظت شده، ذخیره‌گاه زیستکره و تالاب بین المللی نامگذاری کرده‌اند.

خرداد که از راه می‌رسد، درختان حرا گل‌های زردرنگی می‌دهند که زیبایی آن را دوچندان می‌کند و احتمالا به خاطر گرمای بیش از حد که مسافران از آن فراری هستند، تنها بومیان منطقه موفق به دیدن آنها می‌شوند. دانه درختان بر روی شاخ و برگ‌ها جوانه می‌زنند و سپس در گل‌ولای پای درختان فرود می‌آیند و آنگاه که روز رویش برسد، سر از خاک بیرون می‌آورند و حیات را به شکلی دیگر در پیش می‌گیرند.

جنگل‌ های حرا قشم کجا قرار دارند؟

اگر به نقشه جزیره قشم خوب نگاه کنید، دلتایی سبز از جریانات آب و درختان حرا را در شمال جزیره؛ نزدیک به بندر لافت می‌بینید که شما را به سوی خود می‌کشاند. روستای طبل جاییست که می‌توانید قایق سواری در میان جنگل‌های حرا را تجربه کنید. با اقامت در روستای طبل این شانس را خواهید داشت که شاهد منظره جنگل‌های حرا در زمان جزرومد باشید. بنابراین ما به شما پیشنهاد می‌دهیم با اجاره سوئیت از سایت هومسا که یکی از معتبرترین سامانه‌های اجاره آنلاین اقامتگاه در ایران است، فرآیند سفر خود را راحت‌تر و حرفه‌ای تر طی کنید.

انبوه جنگل‌ های حرا بر روی آب‌های خلیج فارس

بهترین زمان بازدید از جنگل‌های حرا

بی شک نیمه دوم سال بنا بر اقلیم گرم و مرطوب جزیره قشم، زمانیست که می‌توانید به بازدید از جنگل‌های حرا اختصاص دهید اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، زمان جزرومد دریا بر تجربه گشت‌وگذار شما در میان جنگل‌های حرا بی تأثیر نخواهد بود. با یک جستجو ساده در اینترنت یا سوال از بومیان جزیره، می‌توانید از زمان جزرومد دریا آگاه شوید و تجربه خود را دلچسب‌تر بسازید.

پرنده نگری در تالاب حرا

جنگل‌های حرا بستری فراهم کرده تا پرندگان به دور از چشم ما انسان‌ها در آن زندگی کنند ولی ما انسان‌های کنجکاو، هر جا که طبیعت و موجوداتش وجود داشته باشند، پا می‌گذاریم و به دنبال پاسخ سوال‌های خود می‌گردیم. پرنده نگری در تالاب حرا از آن فعالیت‌های هیجان انگیزی است که اهالی طبیعت آن را دنبال می‌کنند. البته نیاز به توضیح است که معمولا یک پرنده‌نگر حرفه‌ای از گردشگری مسئولانه بی‌تفاوت عبور نمی‌کند و در حین بازدید از گونه‌های مختلف پرنده، کمترین آسیب و مزاحمت را برای اکوسیستم ایجاد می‌نماید. از گونه‌های مختلف پرندگان حرا می‌توان به مرغ ماهی‌خوار یا حواصیل، لک لک، مرغ سقا، مرغابی و مرغ دریایی و از آبزیان به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره کرد.

پایان کلام

نوشتن و خواندن از زیبایی‌های طبیعت قشم به اینجا و به این مقاله ختم نمی‌شود، آنچه به دیده می‌خوانید، به چشم بنگرید تا وصف یار در دل خویش بنشانید…

جنگل‌های حرا همانند زمردی درخشان بر پیشانی جزیره قشم، هر ساله میزبان چشمان گردشگران زیادی می‌شود که در این راستا هومسا؛ اجاره روزانه و آنلاین اقامتگاه به یاری آنها می‌آید و مقدمات یک سفر دلچسب را فراهم می‌کند.