تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در سفر به شمال ایران، عادت داریم به مازندران و گیلان زیبا که رسیدیم، اول از همه به سواحل دریای خزر برویم و از تماشای آن لذت ببریم. در صورتی که هوا مساعد باشد، شاید تنی هم به آب بزنیم. اما این دو استان سرسبز شمالی ایران، علاوه بر دریا و ساحل، طبیعت کوهستانی و جنگلی فوق‌العاده‌ای نیز دارند. با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا شما را با روستایی زیبا که همانند فیلبند معروف در مازندران روی ابرها قرار گرفته است آشنا کنیم؛ ییلاق هلو دشت املش، در ارتفاعات دامنه شمالی رشته کوه البرز در استان گیلان.

ییلاقی در قطب گردشگری گیلان

هلو دشت یا هالی دشت، روستایی بکر و مرتفع در جنوب دهستان لات لیل در شهرستان املش واقع شده است. املش را قطب گردشگری گیلان می‌دانند. ییلاق هلو دشت از مناطق نمونه گردشگری املش به حساب می‌آید. ‌در گویش گیلکی به این روستا، هلیودشت یا هلی دشت نیز گفته می‌شود. هلو دشت تا مرکز شهر املش حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع و رطوبت هوای این ییلاق چنان است که تقریبا همه سال در میان ابر و مه قرار دارد. به همین دلیل این روستا به بام گیلان نیز معروف است، و به دشت‌ها و مناظر اطراف کاملا مشرف است به طوری که در روزهای آفتابی از آن بالا می‌توان نمایی از شهرهای لنگرود،‌ رودسر، لاهیجان و جلگه‌های شرق گیلان را رویت کرد.

اجاره روزانه خانه در تهران

علاوه بر سرسبزی، زیبایی، خوش آب و هوا بودن و داشتن چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز، ویژگی منحصر به فرد این منطقه،‌ دست‌نخورده بودن آن است. تراکم جمعیتی در اینجا پایین است و اغلب روستاها و بناهای موجود اصالت خود را همچنان حفظ کرده و هنوز به اصطلاح شهری نشده‌اند.

هلو دشت از توابع بخش اطاقور شهرستان لنگرود محسوب می‌شود که در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا است. به نوعی می‌توان گفت که این روستا دروازه ورد شما به مناطق ییلاقی زیبا در جنوب غربی شهرستان املش است. جاده جنگلی پرپیچ و خم و کوهستانی املش به هلو دشت، در همان ابتدای مسیر نوید مناظر چشم‌نواز و رویایی را به شما می‌دهد.

هلو دشت املش

دسترسی به روستای هلو دشت

برای رسیدن به هلو دشت املش گیلان، ابتدا باید به لاهیجان رفته و پس از عبور از لنگرود و شلمان وارد جاده املش شوید. مسیرهای دیگری نیز می‌توانند شما را به املش برساند، اما پرپیچ و خم‌تر یا فرعی‌تر هستند و در برخی فصول سال ممکن است شما را با مشکل روبه‌رو کنند. بعد از املش به سمت لات لیل و سپس بلوردکان حرکت کنید. قبل از بلوردکان در سمت چپ،‌ یک دوراهی وجود دارد که شما را به  هلو دشت می‌رساند. از اینجا تا هلو دشت خاکی است اما خوشبختانه مسیر کوتاه است. در کل از لاهیجان تا این ییلاق زیبا،‌ باید حدود ۴۵ دقیقه رانندگی کنید. اگر از تهران می‌آیید، از مسیر آزادراه قزوین-رشت تا هلو دشت جمعا پنج شش ساعت راه دارید. فاصله املش تا هلو دشت حدود ۳۰ کیلومتر و از بلوردکان تا آنجا ۱۳ کیلومتر است.

آب و هوای و پوشش گیاهی هلو دشت

موقعیت مکانی و طبیعی این منطقه باعث شده که از آب و هوای مطبوع کوهستانی برخوردار باشد. هوا در بهار و تابستان بسیار خنک و در پاییز و زمستان بسیار سرد است، به طوری که با بارش‌های فراوان برف و باران روبه‌رو هستیم که اغلب منجر به بسته شدن راه‌ها می‌شود.

نزدیکی به کوه و دریا و وجود آب‌وهوای معتدل و مطبوع، باعث شده که جاده و جنگل‌های این منطقه شاهد رویش درختان انبوه و متنوعی از جمله راش، توسکا، ممرز، خردمندی، انجیلی و افرا باشد. در این مناطق همچین درختان فندق، بوته‌های شمشاد و مزارع زیبای چای به وفور دیده می‌شود.

هالو دشت املش

ساکنین هلو دشت

همانطور که اشاره شد، این منطقه بکر و بسیار کم جمعیت است. در سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار سه خانوار ثبت شده است. همین افراد نیز، به دلیل سرمای سخت و طاقت‌فرسا در هلو دشت، زمستان‌ها را به قشلاق می‌روند. برعکس، تابستان‌های این منطقه بسیار شاد و سرزنده است. اهالی هلو دشت املش در مرداد ماه هر سال مراسمی را به مناسبت شروع سال دیلمی برگزار می‌کنند و در آن به اجرای موسیقی، شعرخوانی و رقص محلی می‌پردازند.

نوروز بل یک آیین باستانی در بخش‌هایی از مازندران و گیلان است. «بَل» به معنی شعله آتش و «نوروز بل»، آتش نوروزی، نام این جشن است. این مراسم از غروب ۱۷ مرداد آغاز می‌شود. برافروختن آتش در این جشن از اصلی‌ترین رسوم این مردمان است. آنها از گذشته دور بر این اعتقاد بودند که روشن کردن آتش باعث می‌شود از شدت سرما و بارش برف و آسیب‌های وارده به خانه‌ها و محصولات در زمستان کاسته شود. این مراسم در قدیم به نوعی اعلام زمان کوچ دام‌ها برای چوپانان و برداشت محصول برای کشاورزان بوده است. در روز جشن نوروز بل زنان و مردان لباس محلی پوشیده، نان می‌پزند و به جشن و پایکوبی به دور آتش مشغول می‌شوند.

شغل اکثر مردم هلو دشت دامداری است و محصولات لبنی محلی از جمله کره، ماست، شیر و دوغ محلی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این روستا به شمار می‌رود.

هلو دشت

برای سفر به هلو دشت چه فصلی را انتخاب کنیم؟

هلو دشت در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. بهار سرسبز با شاخه‌های جوان درختان و شکوفه‌های میوه، تابستان خنک با هوایی دلپذیر، پاییز رنگارنگ و بارانی، و زمستان‌هایی برفی، هر کدام می‌تواند تجربه منحصر به فردی از گشت و گذار در دل طبیعت برای شما به ارمغان بیاورد. اما اگر وسایل و تجهیزات کافی برای سفر در پاییز و زمستان به همراه ندارید، سفر خود را به بهار و تابستان موکول کنید.

هالو دشت

جاذبه‌های اطراف هلو دشت

هلو دشت در نزدیکی املشی قرار دارد که آن را بهشت گیلان می‌گویند. در اطراف هلو دشت جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید در سفر به این ارتفاعات زیبا، از آنها نیز دیدن کنید.

املش

مهم‌ترین جاذبه گردشگری نزدیک به هلو دشت املش، خود شهرستان املش است. املش به معنای رودخانه راکد، از دو کلمه «ام»، یعنی رود و «لش»، یعنی راکد ساخته شده است. در این منطقه مزارع زیبای چای، جاده‌های جنگلی پرپیچ و خم و ییلاقات خوش آب و هوای فراوانی دارد. املش بناهای زیبا و قدیمی دارد و می‌توانید از آنها دیدن کنید. همچنین می‌توانید سری به چشمه آب معدنی لوزان، تالاب زر بیجار، غار لیاروی،

یخچال طبیعی ملجه دشت و برج تاریخی میل امام بزنید. بازار محلی املش، سه‌شنبه‌ها تشکیل می‌شود که در آن انواع و اقسام صنایع دستی و تولیدات محلی و غیرمحلی یافت می‌شود. از این بازار دست خالی و بدون سوغاتی بیرون نخواهید رفت. از خوراکی‌ها سراغ انواع سبزی‌های محلی، ترشیجات، چای، ماهی، انواع مرکبات، گیاهان دارویی، برنج، گردو، نان محلی، آلوچه و رب انار را بگیرید. و از صنایع دستی به دنبال دستباف‌های پشمی، سفال، لباس‌های محلی، نمد و چادر شب و همینطور قدک‌بافی باشید. در این بازار محلی،‌
مارگیرها و معرکه‌گیران، درویشان و فروشندگان دوره‌گرد نیز حضور دارند که می‌توانند شما را سرگرم کنند.

روستای بلوردکان

روستای بلوردکان در ۱۷ کیلومتری املش و در مسیر هلو دشت قرار گرفته است. از دیدنی‌های آن می‌توان به همنشینی رودخانه و جنگل، آبشار،‌ پل صفویه و کاروانسرای تاریخی اشاره کرد.

روستای بلوردکان

خصیل دشت

از هلو دشت که کمی بالاتر روید به ییلاق خصیل دشت می‌رسید. این روستا در ارتفاعات ۱۹۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. مسیر رسیدن به این روستا خاکی و از میان جنگل و مرتع می‌گذرد و همانند هلو دشت املش در میان ابرها قرار دارد. در پاییز و زمستان سرد و پوشیده از برف است، و در بهار و تابستان سرسبز و دیدنی است. در صورت آشنایی با موارد ایمنی و با کمک گرفتن از افراد بومی، می‌توانید فضاهای مناسبی را برای چادر زدن و استفاده از آرامش شبانه این مکان انتخاب کنید. اقامت در خانه‌های روستایی و بومگردی‌های این ییلاق و نیز هلو دشت نیز ممکن است.

خصیل دشت

جنگل‌های صفرا بسته

روستای تاریخی صفرا بسته از توابع کیانشهر آستانه اشرفیه است که قدمتی بالغ بر ۱۵۰۰ سال دارد. جنگلی به همین نام در این منطقه وجود دارد که بسیار بکر و زیبا است و برای طبیعت‌گردی و پیاده‌روی شدیدا توصیه می‌شود. برای رفتن به این جنگل باید از جاده‌ای که به پارک جنگلی هلو دشت منتهی می‌شود وارد جاده‌ای به طول ۷ کیلومتر شوید که خاکی است و شما را به صفرا بسته می‌رساند. در بخش‌هایی از سال، این جنگل نیز ابری است و مناظر زیبایی را به شما هدیه می‌دهد. در بخشی از جاده این روستا، شاخه‌های درختان توسکا در دو طرف جاده به هم رسیده‌اند و یک تونل زیبای جنگلی ساخته‌اند. وجه تسمیه جنگل و روستای صفرا بسته نیز به دلیل وجود همین تونل است.

جنگل‌های صفرا بسته

آبشار میلاش

یکی از زیباترین آبشارهای گیلان نیز در نزدیکی هلو دشت قرار دارد. آبشار میلاش که در کنار روستایی به همین نام واقع شده است، از زرچال سرچشمه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. طول این آبشار شگفت‌انگیز ۹ متر و عرض آن ۳ متر و مساحت زیر آن حدود 100 مترمربع است. استخر ایجاد شده در پایین آبشار مکان مناسبی برای آب‌تنی است. اما برای بالا رفتن از آبشار باید کوهنورد و صخره‌نورد ماهری باشید. فاصله این آبشار تا هلو دشت املش در حدود ۴۰ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید مسیری را پیاده‌روی کنید.

اقامت در هلو دشت

علاوه بر چادر زدن و کمپینگ در مکان‌های مناسبی از این مناطق زیبا، می‌توانید برای اقامت شبانه خود در ویلا و سوییت‌های اجاره‌ای، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی نیز برنامه‌ریزی کنید.

هلو دشت در یک نگاه

تا دیر نشده و این فرصت تابستانه از دست نرفته اقدام کنید و برنامه سفر به هلو دشت زیبا را بچینید. در این سفر از آب و هوای خنک، مناظر زیبای تپه‌ها و جنگل‌ها، قدم نهادن بر ابرها و اقامتی خاطره‌انگیز در این ییلاق تماشایی و مناطق بکر اطراف آن بهره ببرید.