تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی نی ریز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی نی ریز را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی نیریز در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان نیریز است، از شهرهای تاریخی استان فارس که نام آن در نگاشته ­های الواح گلی تخت جمشید، بنام «نای­زی» یعنی «کارگاه اسلحه ­سازی» آمده است و دارای جاذبه گردشگری زیادی می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

نی‌ریز (Neyriz) مرکز شهرستان نی‌ریز در استان فارس است و از مهم ترین شهرهای جنوب ایران می باشد. نی ریز نقطه تلاقی استان های فارس، کرمان، یزد، هرمزگان و اصفهان می باشد. نیریز در میانه جنوب و مشرق شیراز آب و هوایی معتدل دارد اما نسبت به شهرهای همجوار سیرجان و استهبان هوای نسبتا گرم تری دارد. در ادامه جاذبه های دیدنی نیریز را به شما معرفی می کنیم.

دیدنی های نی‌ریز

دریاچه طشک و بختگان نیریز

این‌ دریاچه‌ها در نزدیکی‌ شهرستان‌ نی‌ ریز، قرار گرفته اند. ناحیه‌ کوهستانی‌ بین‌ آنها و جزایر متعدد، بویژه‌ در دریاچه‌ طشک‌ از جمله‌ جزیره‌ پلیکان‌ها وجزیره‌ نرگس، مجموعه‌ طبیعی‌ بسیار با ارزشی‌ را، ایجاد کرده اند…در این‌ منطقه‌ پرندگانی‌ نظیر: هوبره‌، کبک، تیهو، کوکو، کبوتر، قمری، دارکوب‌ و جغد کوچک‌، می‌زیند. این‌ سیستم‌ آبی‌- خشکی، یکی‌ از زیباترین‌ پدیده‌های‌ زیست‌ محیطی‌ با قابلیت‌های‌ گردشگاهی‌ و تحقیقاتی‌ قابل‌ توجه‌ استان‌ فارس‌، می‌باشد.

جاهای دیدنی نی ریز
جاهای دیدنی نی ریز

بیدبخون

بیدبخون از منطقه‌های گردشگری شهرستان نی‌ ریز است. دلیل شهرت این منطقه حضور سه درخت چنار کهنسال و چشمه یاقوتی است. نهری کوچک در بستر بیدبخون روان است و طراوت و شادابی خاصی به محیط اطراف بخشیده است. درختان بادام، انجیر و بادام کوهی زیبایی این منطقه را بیشتر کرده‌اند.

t82727 6013171 325

آبشار تارم

آبشار فصلی تارم در نزدیکی شهرستان نی‌ ریز قرار دارد. ارتفاع این آبشار ۱۰۵ متر است و یکی از بلندترین آبشارهای فصلی خاورمیانه است. آبشار تارم در مسیر نی‌ریز به ارسنجان همراه با چندین چشمه منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز را به وجود آورده است. طبیعت سرسبز و زنده این منطقه را به زیستگاه مناسبی برای پرندگانی مانند درنا،‌ فلامینگو و غازهای وحشی تبدیل کرده است. آب آبشار و چشمه‌ها به دریاچه گور‌آب می‌ریزد.

جاهای دیدنی نی ریز
جاهای دیدنی نی ریز

چشمه پلنگان

چشمه پلنگان، واقع در نی‌ریز در استان فارس است و از جاهای دیدنی شهر نی ریز می باشد. این چشمه که از دامنه کوه سلطان‌ شهباز در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی نی‌ریز سرچشمه می‌گیرد، سیراب‌کننده باغات انجیر، انار و بادام اطراف شهر نی‌ریز و باعث رونق تفرجگاه پلنگان است. منطقه پلنگان پذیرای گردشگران و حتی توریست‌ها بخصوص در فصل بهار و تابستان می‌باشد. و تفرجگاه اصلی مردم شهر نی ریز در روز ۱۳فروردین هر سال می‌باشد.

e196b27584465fa51f710921689f0f7e

منطقه حفاظت شده بهرام گور

در جنوب شرقی شهرستان نی ریز منطقه حفاظت شده بهرام گور قرار دارد. وسعت آن به 260 هزار هکتار می رسد و دارای ارزش بالای پوشش گیاهی شامل: بنه، بادام کوهی، قیچ، گز، درمنه، انواع گون، آویشن و آنغوزه و جانوری شامل گونه های نادری چون: یوزپلنگ آسیایی، گورخرآسیایی، جبیر، هوبره، گربه وحشی، کاراکال، قوچ، میش، پازن، گرگ، کفتار و … می باشد.این منطقه برای دانش پژوهان و محققان و اکولوژیست ها مکان بسیار مناسبی جهت تحقیق و پژوهش است.

جاهای دیدنی نی ریز
جاهای دیدنی نی ریز

مسجد جامع کبیر

مسجد جامع کبیر نی‌ریز از قدیمی‌ترین مسجدهای ایران است. ایوان‌های مسجد به سبک معماری دوره ساسانیان ساخته شده و عده‌ای بر این باورند که این بنا قبلاً آتشکده بوده و پس از ورود اسلام به مسجد تبدیل شده است. مسجد کبیر جزو آثار ملی ثبت شده شهر نی‌ریز است. داخل حیاط مسجد درخت سور ۱۱۰ ساله‌ای وجود دارد که نشان‌دهنده قدمت این شهر است.

2a08c1e8 3172 4e69 a481 bb007151b844 840x560 1

مقبره استاد احمد نی ریزی

مقبره استاد احمد نی ریزی در شهرستان نی‌ریز در استان فارس قرار دارد. احمد بن شمس‌الدین محمد نیریزی یا میرزا احمد نیریزی ملقب به سلطانی که در اواخر دوره‌ی صفوی زندگی می‌کرد، از بزرگ‌ترین خوشنویسان خط نسخ به‌شمار می‌رود. او مبدع شیوه‌ خاصی در خط نسخ بود که مورد استقبال خوشنویسان پس از او قرار گرفت و به نسخ ایرانی شهرت یافت.

جاهای دیدنی نی ریز
جاهای دیدنی نی ریز

کاروانسرای نی ریز

این کاروانسرا در مرکز شهر نی ریز، واقع است و در قدیم کاروان های تجاری از استان های کرمان، یزد، بندرعباس و فارس؛ که از مسیر نی ریز می گذشتند، در این کاروانسرا که یک مرکز مهم تجاری بوده است استراحت می کرده اند. در جنب این کاروانسرا، حمامی که سبک حمام گنجعلی خان در کرمان وجود دارد که این کاروانسرا و حمام هم اکنون، پابرجاست و به کاروانسرای سروی و حمام حاج محمد حسن مشهور و دارای ارزش تاریخی و معماری است.

قلعه اس پی آر

این قلعه در شرق نی ریز توسط انگلیسی‌ها ساخته شده‌است. هم اکنون این قلعه در بلوار نصر می‌باشد که در حال ویرانی می‌باشد و میراث فرهنگی توجه چندانی به این بنای تاریخی ندارد باید متذکر شد که اولین خطوط ارتباطی تلگراف و مورس در نی ریز توسط انگلیسی‌ها و در همین مکان افتتاح شد. گفته می شود این قلعه با نیروی کاری مردم درحدود ۱۰۰ سال قبل ساخته شده است.

a6e9edb1 0ba4 4d1b b49e 55a9ce2734fb 840x560 1

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: