تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دریاچه دالامپر ارومیه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با دریاچه دالامپر ارومیه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با جاذبه دیدنی در استان آذربایجان غربی در ادامه با ما باشید.

دریاچه دالامپر ارومیه

اجاره روزانه خانه در تهران

شهر زیبای ارومیه مرکز آذربایجان غربی است که یکی از استان های مرزی ایران است.آذربایجان تنها استانی است که با ترکیه هم مرز است. مکریان در نیمه جنوبی استان می باشد که اکثراً کرد هستند. این منطقه به دلیل موقعیت و مجاورت با ترکیه، دارای محیط طبیعی بسیار زیبایی است. دریاچه دالامپر یکی از جاذبه های طبیعی استان است.

دریاچه دالامپر (دریاچه مام شیخ) در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه بر فراز کوهی به همین نام قرار دارد. کوه دالامپر در مرز ایران، عراق و ترکیه در حدود ۴۵ کیلومتری ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار دارد. جاده منتهی به دریاچه کوهستانی و چالش برانگیز است، اما مناظری که در طول مسیر و زمانی که به دریاچه رسیدید، ارزش تلاش را دارد.

دریاچه دالامپر ارومیه

دمای سرد و غیرمعمول تابستان، قرار گرفتن دریاچه در بالای کوه و وجود جاذبه‌های بسیار در اطراف دریاچه دالامپر، همگی در کنار هم یک نقطه ایده‌آل برای کوهنوردی ایجاد کرده‌اند و دلایل متعددی برای جذاب کردن سفر به دریاچه ایجاد کرده‌اند. فراموش نشدنی این منطقه یکی از مقاصد طبیعی گردشگری ارومیه و همچنین یکی از بکرترین و دیدنی ترین جاذبه های این شهر است.

اینکه ممکن است به مکانی سفر کنید که هنوز برفی است، پر از پوشش گیاهی سبز است و در اواخر بهار و اوایل تابستان هوای فوق العاده مطبوعی دارد، هر مسافری را به وجد می آورد. دریاچه دالامپر به گونه ای قرار گرفته است که مانند گوهری بر روی قله ای مرتفع می درخشد. دریاچه دالامپر حدود 2700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و قطر آن 450 متر و عمق آن 50 متر است.

گونه‌های گیاهی و جانوری

بادام، گون، گیلاس وحشی و سایر گونه های گیاهی در منطقه دالامپر به وفور رشد می کنند. علاوه بر این، در قلب این مکان، تقریباً 620 گونه گیاهی وجود دارد که هر کدام در نوع خود بسیار زیبا و قابل توجه هستند.

دریاچه دالامپر ارومیه

گونه های جانوری این منطقه متمایز و متفاوت از گونه های دیگر ارومیه است که برخی از آنها توجه ویژه ای را می طلبد. خرگوش، شغال، مار، عقاب، بز کوهی، خرس قهوه ای، روباه و گرگ تنها تعدادی از گونه های جانوری موجود در این منطقه هستند که برخی از آنها را می توان در ارتفاعات مشاهده کرد.

بهترین زمان سفر

دریاچه دالامپر، در پایه کوه دالامپر، به دلیل آب و هوای بد، برف و باران در طول سال، به ویژه در پاییز و زمستان، شناخته شده است. برف های کوه با پایان یافتن زمستان و رسیدن بهار و تابستان آب می شوند و چشمه ها و رودخانه های مختلف از کوه سرازیر می شوند.

علاوه بر این، با افزایش دما، یخچال های طبیعی کوه دالامپر آب می شوند و دریاچه های موقتی را تشکیل می دهند. در نتیجه، بازدید از این دریاچه در بهار یا تابستان به شما امکان می دهد از جاذبه های باورنکردنی، نهرها و آبشارهای زیبا بهره مند شوید.

جاذبه های دیدنی اطراف

  • کوه دالامپر

کوه دالامپر

  • روستای کچله
  • آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل

چطور به دریاچه دالامپر برویم ؟

برای رفتن به دریاچه دالامپر به یک وسیله نقلیه آفرود نیاز دارید زیرا جاده کاملاً خاکی و شیب دار است. برای رفتن به دیزج ابتدا از جاده ارومیه به اشنویه عبور کرده و در چهارراه «آق بلاق» به چپ بپیچید.

سپس از روستای دیزج تا روستای سوله دوکل یک مسیر آسفالته 8 کیلومتری وجود دارد. صدای آبشار خروشان سوله دوکل در بخشی از این جاده دوست داشتنی که از مناظر بی نظیری می گذرد به گوش می رسد.

دریاچه دالامپر ارومیه

برای رهایی از استرس می توانید از آبشار سوله دوکل نیز در این منطقه دیدن کنید. مسیری به طول 10 کیلومتر وجود دارد که از آبشار تا انتهای آن بیش از 30 دقیقه طول می کشد. بعد از این مسافت جاده ای کاملا خاکی با پستی و بلندی ها وجود دارد که توصیه می شود با افراد محلی که تجربه بیشتری دارند همراه شوید. در ادامه این جاده خاکی به نقطه ای می رسید که در اثر سیل به طور کامل آسیب دیده است و باید از این نقطه به سمت دریاچه دالامپر صعود کنید.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری ارومیه، جاده ارومیه به اشنویه

مقالات بیشتری بخوانید