تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دشت لار از جمله دشت‌های دیدنی ایران بوده که بین دو استان تهران و مازندران واقع گردیده است. این دشت زیبا در نزدیکی تهران قرار دارد و در خصوص اینکه دشت لار کجاست باید بگوییم که یکی از مقاصد بکر و بی‌نظیر برای طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. ناگفته نماند که به پارک ملی لار هم معروف بوده و جزو مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط‌ زیست به حساب می‌آید.

دشت لار به عنوان دشت شقایق‌های وحشی نیز شناخته می‌شود که این دشت تماشایی در فصل بهار از شقایق‌های قرمز و گل‌های متنوع پوشیده می‌شود. از جمله جاهای دیدنی این دشت سرسبز می‌توان به سد لار و دریاچه لار، مناظر زیبای دماوند، آبشارها و رودها دیدنی، ارتفاعات و کوه‌ها و چشم‌اندازهای رویایی و دلکش اشاره داشت. ادامه این مقاله را از مجله گردشگری هم اقلیم از دست ندهید.

اجاره روزانه خانه در تهران

تاریخچه دشت لار دماوند

می‌توان به جرات گفت که از جمله چشم‌نوازترین و زیباترین دشت‌های ایران دشت لار است. این دشت به ‌دلیل برخورداری از آب‌وهوایی خنک و دلکش، مناظر دیدنی فوق‌العاده با گل‌های زرد و شقایق‌های قرمز و داشتن چشمه‌سارهای بسیار همواره در طول تاریخ مورد توجه گردشگران بوده است و جزو اقامتگاه‌های ییلاقی حاکمان و شاهان محسوب می‌گردید. پیشتر، لار قسمتی از نواحی تاریخی قصران که از توابع طبرستان به حساب می‌آمد و به عنوان دشت لار قصران معروف بود.

در ادامه مبحث دشت لار کجاست باید بدانید که این دشت دارای مساحتی حدود ۷۳ هکتار و ۵۰۰ مترمربع است. در سال ۱۳۵۴ این دشت تماشایی و دلپذیر با نام پارک ملی و به عنوان  یکی از مناطق حفاظت شده سازمان محیط‌ زیست به ثبت رسید.

دشت لار دماوند

پوشش گیاهی و جانوری دشت لار

دشت لار دارای تنوع گیاهی بالایی است. این دشت دل‌انگیز پوشیده از انوع گیاهان دارویی و خوراکی است‌. از جمله گیاهان این دشت و ارتفاعات آن می‌توان به گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و الک اشاره داشت.

علاوه بر این دشت لار سرشار از گل‌های رنگارنگ و زیبا است. این دشت با وجود انواع گل‌های زنبق وحشی به رنگ‌های بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق در بهار مانند رنگین‌کمانی از شگفتی‌ها شده و تصویر و جلوه‌ای چشمگیر برای آن به ارمغان آورده است.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم دشت زیبای لار به خطر داشتن پوشش گیاهی مرتعی و همچنین تنوع بالای گل و گیاه بسیار مناسب برای زنبورداری و پرورش زنبور عسل است. جالب است بدانید که زنبورداری در این دشت از اوایل خرداد آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت.

در رابطه با اینکه دشت لار کجاست باید بگوییم که زیستگاه همه جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی در این دشت است. یکی از ماهیان تحت حفاظت در رودخانه و دریاچه لار باید ماهی قزل‌آلای خال‌دار قرمز را نام برد. از دیگر گونه‌های جانوری که در دشت لار به چشم خورده می‌شوند می‌توان به روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، گراز ، پلنگ، کل، بزکوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، لاک‌پشت، قورباغه، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری و خفاش مارمولک و بزمجه اشاره داشت. از جمله گونه‌های اندمیک یا بومی این دشت هم باید افعی دماوندی و البرزی را نام برد.

دشت لار در بهار

موقعیت جغرافیایی دشت لار کجاست؟

دشت لار از جمله زیباترین مناطق دیدنی آمل محسوب می‌شود. این دشت زییا در بخش شرقی منطقه شمیرانات تهران، بین دو استان مازندران و تهران و در دامنه ارتفاعات دماوند واقع شده است. به لحاظ تقسیم‌بندی کشوری، قسمت شمالی و شمال شرقی دشت لار در لاریجان که یکی از شهرستان‌های آمل و از توابع استان مازندران است قرار دارد و قسمت جنوبی و جنوب غربی آن در بخش لواسانات نواحی شمیران در استان تهران جای گرفته است.

دشت لار در بخش شمالی کوه‌های شهرستان نور مازندران را دربرمی‌گیرد و از قسمت شرقی و شمال شرقی ارتفاعات دماوند را شامل شده و از بخش جنوب شرقی به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران ادامه دارد. همچنین از بخش جنوبی به افجه، امامه، لواسان بزرگ و از قسمت غربی به خاتون بارگاه و گرمابدر ادامه می‌یابد.

شرایط اقلیمی دشت لار

اگر می‌پرسید دشت لار کجاست باید بگوییم که این منطقه به این ‌دلیل قرارگیری در کوهپایه ارتفاعات دماوند منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب‌ و هوا است. حتی در فصول گرم هم هوای دلپذیر و دلکشی دارد و مقصدی عالی برای علاقمندان به  طبیعت‌گردی و تماشای زیبایی‌های آن خواهد بود.

دیدنی‌های دشت لار

در ادامه مبحث قصد داریم به دیدنی‌های دشت لار بپردازیم‌.

شقایق‌های دشت لار

گل‌های زیبای شقایق قرمز از جمله دیدنی‌های بی‌نظیر دشت لار بوده که به نوعی دلیل شهرت آن هم محسوب می‌شود. این دشت در فصل بهار مملو از شقایق‌های قرمز می‌شود و به تشبیهی لار، حریری نرم و لطیف از شقایق بر تن دارد. به همین خاطر، این دشت سرسبز و دلپذیر به دشت شقایق‌های وحشی شهرت یافته است. بنابراین چنانچه تمایل دارید مست زیبایی‌های لار شوید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار را برای سفر به این منطقه رویایی و دلفریب انتخاب کنید.

شقایق های دشت لار

کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار

کوه‌ها و ارتفاعات فراوانی در دشت لار خودنمایی می‌کنند و مانند یک نگهبان به محافظت از آن می‌پردازند. این ارتفاعات چشم‌نواز فرصت مناسبی برای کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی خواهد بود. کوه‌های این دشت چشم‌نواز تشکیل شده از ارتفاعات دیو آسیاب، کوه‌های یخ کمر، کوه پهنک، کوه‌های کمردشت، مراتع گل زرد، ارتفاعات سیاه چال، زرشکی، نمک کوسر، کوه اسب کلک، کوه آرو برارو، کافر راه و کوه‌های کبود هستند. این دشت در بخش جنوبی دارای قله‌های ریزان، مهرچال، ماز، آتشکده و سیاه چال بوده و در بخش شمال شرقی آن ارتفاعات خنسک و شادکوه مشاهده می‌شوند.

ارتفاعات دشت لار

رودهای دشت لار

در ادامه توضیحات دشت لار کجاست بد نیست بدانید که رودهایی با آب زلال و گوارا از دل کوه‌های این دشت به لار جاری می‌گردند و این دشت را آبیاری می‌کنند. از رودهای مهم دشت لار باید به لار، رود سفید آب، رود دیو آسیاب، رود چهل بره، رود ورارود، رود آب امام پهنک، الرم و رود آب سیاه چال اشاره داشت. معروف‌ترین این رودها، رود لار بوده که سد لار روی آن احداث گردیده است.

پارک ملی دشت لار

آبشار سفید آب

از جمله آبشارهای جاری دشت لار، آبشار سفید آب است که آبشار قو هم نامیده می‌شود. این آبشار جذاب در انتهای دره سفید آب جای گرفته است. جالب است که بدانید این دره محلی برای قشلاق دامداران و عشایر نیز محسوب می‌شود.

آبشار سفید‌ آب دشت لار

دریاچه و سد لار

از دیگر مکان‌های دیدنی دشت چشم‌نواز و پهناور لار می‌توان دریاچه و سد لار را نام برد. ناگفته نماند که این سد جزو پارک ملی لار به حساب نمی‌آید و جزو مناطق دیدنی استان مازندران محسوب می‌شود. در سال ۱۳۶۱ سد لار احداث شده است که قسمتی از آب رود لار را جهت مصارف آشامیدنی و کشاورزی به تهران منتقل می‌کند و مابقی آن به رود هراز در منطقه پلور منتقل می‌گردد. علاوه بر این آب سد لار جهت تولید انرژی برق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اغلب گردشگران تعطیلات خود را در طبیعت زیبای دشت لار و دریاچه سد آن سپری کرده و به تفریح و تفرج مشغول می‌شوند. از جمله تفریحات جذابی که می‌توان در این دریاچه انجام داد می‌توان به ماهی‌گیری، قایق‌رانی، طبیعت‏‌گردی و دوچرخه‏‌سواری اشاره کرد.

لذت سفر در دشت لار

در پایان مبحث دشت لار کجاست باید گفت بی‌تردید سفر به دشت لار و تفریح در دل طبیعت کم‌نظیر آن تجربه‌ای لذت‌بخش و به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد. اگر فصل بهار را برای سفر به این دشت رویایی سفر انتخاب کرده‌اید، قول می‌دهیم که از تماشای زیبایی‌های آن به خصوص گل‌ها و شقایق‌های قرمز آن خسته نخواهید شد و وسوسه می‌شوید چندین مرتبه به این منطقه زیبا سفر کنید. تنفس در هوای تمیز و دل‌انگیز لار، تماشای مناظر چشم‌نواز، دیدن ارتفاعات فوق‌العاده و بی‌بدیل دماوند و گشت‌وگذار میان علف‌زارهای این دشت یک تجربه‌ کاملا استثنایی و متفاوت را به شما هدیه خواهد داد.

فاصله تهران تا دشت لار

اقامتگاه دشت لار

گشت‌وگذار خود را می‌توانید با اقامت در دل طبیعت و کمپینگ در دشت لار کامل کنید. البته ناگفته نماند که بایستی برای برپا کردن کمپ از تجهیزات کافی باشید و تجربه لازم برای گذراندن شب در طبیعت را داشته باشید و یا ‌همراه با افراد و تورهای حرفه‌ای برای این کار اقدام کنید. همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که دشت لار یک منطقه حفاظت ‌شده است، بایستی برای کمپینگ از قبل هماهنگی‌های لازم را با محیط‌بانی دشت لار انجام داده باشید. راه دیگر اقامت در دشت لار، ماندن در اقامتگاه‌ عشایری این دشت بوده که مطمئنا یک خاطره‌ فراموش‌ نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

مسیر دسترسی دشت لار

مسیر اول: نخستین مسیری که در توضیح دشت لار کجاست قصد داریم بگوییم، از سمت منطقه لواسان یا گردنه ایرا است. شروع این مسیر از روستای ایرا بوده و تا انتظامات محیط‌بانی قوشخانه که واقع در ورودی جنوبی پارک ملی لار است، ادامه دارد. جهت دستیابی به روستای ایرا بایستی از لواسان خارج شده و برگ‌ جهان و نیک‌نام ده را پشت سر گذارید.

مسیر دوم: مسیر دیگر از جاده آبعلی در شهر پلور آغاز شده که از سه راهی پلور تا ورودی انتظامات محیط‌بانی دلیچای واقع در ورودی شرقی پارک ملی لار ادامه دارد.

مسیر سوم: آخرین مسیر رسیدن به دشت لار، روستای گرمابدر است که جزو توابع شهرستان شمیرانات در نزدیکی فشم بوده و مستقیما از آن به غرب پارک ملی لار خواهید رسید. البته بهتر است بدانید که اغلب دامداران بومی و عشایر از این راه استفاده می‌کنند. جهت استفاده از این مسیر لازم است نسبت به اخذ مجوز از پاسگاه شکاربانی گرمابدر اقدام نمایید.