تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاذبه های دیدنی کوهین

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاذبه های دیدنی کوهین آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر کوچک در استان قزوین در ادامه همراه ما باشید.

قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است که در بخش شمال غربی کشور واقع شده‌ است. این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۸ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد. این استان از استان‌های تاریخی ایران بوده و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده‌ است، به‌ طوریکه ۱۱ درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در استان قزوین قرار دارد و از این نظر رتبه نخست را در ایران دارد. بهترین سوغاتی این استان انواع شیرینی های خانگی، باقلوا و غذاهای سنتی می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

کوهین شهری است که در بخش کوهین شهرستان قزوین که در حدود 40 کیلومتری شهر قزوین قرار گرفته است. روستای کوهین در سال ۱۳۸۱ به سطح شهر ارتقاء یافت. زبان مردم این شهر ترکی آذربایجانی است. عدس و ادویه کوهین از شهرت جهانی برخوردار است. در اداامه با دیدنی های این شهر کوچک آشنا می شویم.

جاهای دیدنی کوهین

گردنه کوهین

در مسیر جاده قزوین- رشت گذرگاه کوهستانی وجود دارد که عموما پوشیده از برف است. بارش برف و پدیده کولاک در این منطقه گاه به حدی می‌رسد که این مسیر به طور کامل بسته می‌شود. این گردنه کوهین نام دارد که در نزدیکی شهر کوهین در استان قزوین قرار گرفته است. منطقه کوهین بین کوه‌ها محصور شده است به همین خاطر به این اسم نامیده می‌شود. کوهین به بام بلند قزوین معروف است و در بیشتر فصول سال سرد است. بهترین زمان سفر و بازدید از منطقه کوهین در فصل بهار، تابستان و پاییز است. عبور از گردنه کوهین در فصل زمستان بدون تجهیزات امکان پذیر نیست.

جاذبه های دیدنی کوهین
جاذبه های دیدنی کوهین

آبگرم یله گنبد

آبگرم یله گنبد در ۱۵ کیلومتری شمال روستای یله گنبد قرار دارد که با کوهین ۱۹ کیلومتر فاصله دارد و در ۱۰ کیلومتری ضلع شمالی جاده قزوین- رشت واقع شده است. این آبگرم به دلیل وجود گاز کربنیک بسیار گرم است. درختان افرا و چنار این آبشار را محاصره کرده‌اند و منطقه سرسبز زیبایی را به وجود آورده‌اند. انگور، سیب، زردآلو، نخود، عدس و یونجه از محصولات روستای یله گنبد است.

روستای بک کندی

روستای بک کندی در ۱۰ کیلومتری شمال غرب کوهین قرار دارد که با گردنه کوهین ۶ کیلومتر فاصله دارد و با ۱۰ دقیقه رانندگی از گردنه به این روستا ‌می‌رسیم. قنات بکری علیا با طول ۷۰۰ متر در این روستا قرار دارد که از آب آن برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و گاه آب مورد نیاز روزمره استفاده می‌شود.

روستای کردان‌ده

روستای کردان‌ده در جنوب کوهین و در قاقازان شرقی بخش کوهین قرار دارد. این روستا در جنوب جاده قزوین- رشت قرار گرفته است. از دیدنی‌های جالب روستا ورودی آن می‌باشد که سقف خانه‌های روستا با سنگفرش کوچه‌ها هم‌ سطح است که مشابه ماسوله گیلان است. آش ترش و آش یارمه از غذاهای محلی این روستا است. محصولات روستای کردان‌ده شامل نخود، لوبیا، عدس، گردو، آلوچه و گیلاس است.

غار یخی انگول

غار یخی انگول در ۳ کیلومتری شمال روستای دینک قرار دارد که با کوهین ۳۲ کیلومتر فاصله دارد و از طریق  روستای آقا بابا واقع در جنوب روستای دینک می‌توان به غار انگول رفت. غار یخی انگول با درخچه‌های کاج احاطه شده است و یخ‌های فراوانی در دیواره‌ها و کف دیده می‌شود که علت آن سرمای شدید درون غار است. برای رفتن به این غار حتما از راهنمایان و یخ‌نوردان حرفه‌ای کمک بگیرید.

غار ولی گشنه رود

ارتفاع غار ولی گشنه رود یا گورد، ۱۶۲۰ متر از سطح دریا می باشد که حدود ۲۵۰ میلیون سال قبل، بر اثر انحلال سنگ های آهکی سازند روته، تشکیل شده و متعلق به دوره پرمین و اواخر دوران زمین شناسی است. این غار، از نوع مرطوب بوده و دارای یک تالار اصلی و چند تالار فرعی، به مساحت حدود یک صد متر و ارتفاع بیست متر می باشد که هوایی ساکن و سرد دارد. این غار از جاذبه های دیدنی کوهین محسوب می شود.

آبشار ایل چوپان

آبشار ایل چوپان یا چور سروشان واقع در ضلع غربی جاده قزوین به رشت در روستای ایل چوپان قرار دارد. آبشار ایل چوپان پدیده‌ی زیبای طبیعی است که گردشگران برای تفریح، استراحت و عکاسی به آن‌جا می‌روند.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: