تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شاید برایتان عجیب باشد، اینکه بفهمید مرتفع‌ترین روستای کشور در استان کرمان قرار دارد. دلیل تعجب شما این است که تصورتان از استان کرمان، آمیخته با کویر و زمین‌های مسطح است. روستای باب زنگی با ارتفاع ۳۲۵۰ متری از سطح دریا، لقب مرتفع‌ترین روستا را دارد. این روستا در نزدیکی شهر راین قرار گرفته است؛ شهری تاریخی و توریستی که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

با سفر به این روستا می‌توانید با یک تیر چند نشان را بزنید، چراکه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شگفت‌انگیزی اطراف آن را احاطه کرده است. در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم با این روستای هیجان‌انگیز بیشتر آشنا می‌شویم و به معرفی جاذبه‌های توریستی اطراف آن می‌پردازیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

کرمان، استان چهار فصل

استان کرمان موسوم به سرزمین چهار فصل با وسعتی بیش از یکصد و هشتاد و سه هزار و دویست و هشتاد و پنج کیلومتر مربع با تقریباً یازده درصد از مساحت کل کشور، بزرگترین شهر کشور است. کرمان یکی از مراکز تمدن ایران است و از نظر تاریخی، گردشگری، آثار باستانی و صنایع دستی در جایگاه بالایی قرار دارد.

روستای باب زنگی کرمان

شهر راین، مرکز گردشگری کرمان

راین شهری تاریخی است که در دامنه کوه هزار، یکی از بلندترین قله‌های ایران قرار دارد. این شهر در 100 کیلومتری کرمان به عنوان شهری مرتفع با ارتفاع تقریبی 2200 متر از سطح دریا قرار دارد. راین دارای جاذبه‏ های گردشگری فراوانی است و یکی از شهرهای گردشگری کرمان است. آب ‏و هوای راین کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های خنک است.

روستای باب زنگی، نگینی در دامنه کوه هزار

کوه هزار کوهی در استان کرمان است که در بخش راین در جنوب این شهر قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان به‌حساب می‌آید. ارتفاع آن با اندازه‌گیری دقیق توسط دستگاه جی‌پی‌اس، 4501 متر برآورد شده است. کوه هزار به دلیل داشتن هزار نوع گیاه مختلف، هزار نام دارد و چهارمین کوه بزرگ ایران و بلندترین قله جنوب کشور است.

روستای باب زنگی کرمان

روستاهای دامنه کوه هزار از جمله روستای باب زنگی، با آب‌ و هوای مطبوع و آبشار راین که در دل این کوه قرار دارد، در بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی هستند. کوه هزار با وسعت 900 کیلومترمربع، سرچشمه رودخانه قهرود است. در فاصله کمی از قله، زیارتگاهی از سنگ چینی مربعی شکل وجود دارد که شبیه زیارتگاه الهه آناهیتا است.

بلندترین منطقه مسکونی ایران باب زنگی است که در کوه هزار با ارتفاع ۳۲۵۰ متر قرار دارد. چند خانواده در این روستا زندگی می‌کنند و اهالی روستا بر فراز کوه نذورات خود را ادا می‌کنند. مردم این روستا در تمام فصول سال در این روستا زندگی می‌کنند و در زمستان به دلیل بارش برف برای مدتی راه ارتباطی آنها با شهر راین قطع می‌شود. بنابراین، اگرچه این روستا در دل کویر است؛ اما از آنجایی‌که در ارتفاعات بنا شده، آب‌وهوای خوب و دلپذیری دارد.

روستای باب زنگی کرمان

اگر قصد سفر به کرمان را دارید پیشنهاد می شود حتما مطالب زیر را قبل از سفر بخوانید:

ارگ راین، جاذبه‌ای در نزدیکی روستای باب زنگی

ارگ راین یکی از جاذبه‌های گردشگری کرمان است. نام این ارگ از شهر راین گرفته شده است. ارگ راین کرمان به ارگ ​​میرزا حسین‌خانی نیز معروف است، زیرا در زمان زندیه مقر فرماندهی میرزا حسین‌خانی بوده و پس از آن به پسران و نوادگانش رسیده است. به دلیل شهرت میرزا حسین‌خان، این قلعه به نام او نیز معروف است.

ارگ شهر راین یکی از بزرگترین بناهای خشتی دنیا به شمار می‌رود. بعد از ارگ بم دومین ارگ است. عظمت ارگ راین در استان کرمان همه ساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. ارگ راین تا حدودی شبیه ارگ بم است، به‌عنوان‌مثال، بر فراز تپه‌ای قرار گرفته است، بنابراین می‌توانید منظره‌ای عالی از شهر داشته باشید که سفر شما را به روستای باب زنگی لذت‌بخش‌تر می‌کند.

تاریخ ایران پرفرازونشیب است و در طول تاریخ شاهد تهاجمات و جنگ‌های بسیاری بوده است. چنین شرایط تاریخی نیاز به قلعه‌های مستحکم را در این کشور توجیه می‌کند. به همین دلیل است که تقریباً در هر شهر استراتژیک ایران، ازاین‌دست آثار فراوانی وجود دارد. یکی از بهترین نمونه‌هایی که هرگز از دشمنان شکست نخورده است، قلعه راین است. این بنای شگفت‌انگیز که در زمان ساسانیان در استان کرمان ساخته شده است، هنوز در دامنه کوه هزار پابرجاست و هر بیننده‌ای را با هیبت و تحسین وامی‌دارد.

ارگ راین

قدمت ارگ راین

 اعتقاد بر این است که قدمت ارگ راین به دوره ساسانی برمی‌گردد و حضور راین در دوران پیش از اسلام را ثابت می‌کند. ارگ راین دارای برج‌های دیده‌بانی در اطراف است که به شکوه این دژ خیره‌کننده می‌افزاید. دروازه ورودی با طرحی باشکوه در ضلع شرقی قرار دارد. با ورود به ارگ راین، مطمئناً احساس خاصی خواهید داشت، می‌توانید خود را در سفری به تاریخ تصور کنید.

تاریخ‌های مختلفی برای ساخت ارگ راین پیشنهاد شده است. به‌عنوان‌مثال نام این قلعه برای اولین‌بار در سال اول هجری در متون تاریخی آمده است، اما اگر کمی تاریخ را ورق بزنیم، به عبارات و احادیث گوناگونی دست می‌یابیم. در زمان سلسله ساسانی، قلعه چشمگیر راین سر به فلک کشیده است، استحکاماتی که شاید ابتدا برای محافظت از گذرگاه تجاری راین ساخته شده است. ارگ کرمان هم اکنون به‌عنوان دومین بنای قدیمی خشتی جهان شناخته می‌شود.

ارگ راین به‌اندازه قلعه بم چشمگیر نیست، اما بسیار نزدیک‌تر است و دسترسی بهتری دارد. راین تنها یک ساعت با کرمان و ۱۵ دقیقه با روستای باب زنگی فاصله دارد و فرصتی را برای تجربه یکی از چشمگیرترین قلعه‌های ایران (مقاوم در برابر زلزله) به شما می‌دهد.  معماری فوق‌العاده این بنا، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

شما می‌توانید به‌راحتی به گشت‌وگذار در محوطه قلعه بپردازید؛ از جمله فضای داخلی قصر فرماندار و حیاط‌های اطراف. سعی نکنید به دیوارهای بالایی دسترسی پیدا کنید، زیرا حتی اگر راه را پیدا کنید، خطر شما را تهدید می‌کند زیرا لغزنده است و به‌سرعت سر شما فریاد می‌زنند!

آبشار راین را فراموش نکنید| روستای باب زنگی

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی که در نزدیکی باب زنگی خودنمایی می‌کند،‌ آبشار راین است. یکی از زیباترین مسیرهای کوهپایه‌ای ایران را می‌توانید در این مکان مشاهده کنید. آبشار راین ۴۴۴۰ متر ارتفاع دارد و از رودخانه‌هایی سرچشمه می‌گیرد که از دل کوه هزار آمده‌اند.

 اگر مسیر آبشار را ادامه دهید، به ارتفاع ۳۲۰۰ متری می‌رسید و در این مسیر جاذبه‌های طبیعی بینظیری را مشاهده خواهید کرد. در فصل زمستان، آبشار راین کاملا یخ می‌زند و به این ترتیب، محیطی هیجان‌انگیز را برای علاقه‌مندان به یخ‌نوردی فراهم می‌کند.

روستای باب زنگی کرمان

سایر جاذبه های گردشگری کرمان که پیشنهاد می شود حتما بخوانید:

کلام آخر

استان کرمان، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیبایی دارد. علاوه بر شب‌های کویر و ارگ‌های باعظمت، مرتفع‌ترین روستای ایران را نیز در دل خود جای‌داده است. با سفر به این روستا می‌توانید از طبیعت زیبای کوه هزار لذت ببرید و از جاذبه‌های طبیعی در این منطقه دیدن کنید.

این مقاله به معرفی باب زنگی و جاذبه‌های اطراف آن پرداخت. شما نیز اگر تاکنون به این نقطه از استان کرمان سفر کرده‌اید، برای ما از تجربه خود بنویسید. کدام قسمت از سفر شما به روستای باب زنگی هیجان انگیزتر بوده است؟