تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سد ژینوالی تفلیس، یک بهشت طبیعی در کشور توریستی گرجستان است. این سد که بیشتر شبیه به یک دریاچه است، سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج به خود جذب می‌کند. در فصل‌های گرم سال، میزان بازدید از این جاذبه گردشگری واقع در ۶۰ کیلومتری تفلیس، به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل است که می‌توان سد ژینوالی را یک مکان تفریحی تابستانی محسوب کرد. در این فصل، منظره سد و کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز اطراف آن بسیار دیدنی و جذاب است.

کوهنوردی و پیاده‌روی در این جنگل‌ها، لحظاتی دلپذیر و خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد. در این مقاله سد ژینوالی در پایتخت گرجستان را به شما معرفی می‌کنیم. پس به خواندن این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم ادامه دهید تا طی یک سفر مجازی لذت‌بخش، با زیبایی‌های این جاذبه طبیعی آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

پوشش گیاهی سد ژینوالی تفلیس

حدود ۴۰۰۰ گونه گیاهی در منطقه سد ژینوالی وجود دارد. با توجه به این موضوع، این سد تنها یک جاذبه گردشگری با مناظر زیبا نیست؛ بله جزو منابع طبیعی غنی کشور گرجستان به شمار می‌رود. وجود درختانی مثل بلوط راش و سرو، جنگل‌های سرسبز متراکم و پوشش سبز دامنه کوه‌ها، از جمله مواردی هستند که پوشش گیاهی این ناحیه حاصلخیز در گرجستان را تشکیل می‌دهند. اگر در هنگام بازدید از این مکان یک دوربین همراه خود داشته باشید، می‌توانید عکس‌های بسیار زیبا و خاطره‌انگیزی را ثبت کنید. عکس‌هایی که تا سال‌ها از تماشای آن‌ها و مرور خاطرات سفرتان لذت خواهید برد.

سد ژینوالی تفلیس
MINOLTA DIGITAL CAMERA

تفریحات موجود در سد ژینوالی تفلیس

در سفر به سد یا دریاچه ژینوالی، علاوه بر بازدید از مناظر طبیعی، تفریحات مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. یکی از این تفریحات قایق‌سواری بر روی دریاچه است. همین‌طور که روی آب شناور هستید، از تماشای چشم‌انداز فریبنده کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز به وجد می‌آیید. در صورت تمایل امکان ماهیگیری در دریاچه را نیز دارید. یکی از تفریحات دیگر موجود در سد ژینوالی، برپایی چادر و پیک‌نیک در دل طبیعت وصف‌ناپذیر آن است. اگر به عکاسی علاقه دارید، می‌توانید با دوربین‌تان از ثبت عکس‌های جالب و زیبا لذت ببرید. وجود گونه‌های جانوری متنوع از جذابیت‌های سد ژینوالی است؛ بنابراین در این سفر با حیوانات بومی این جاذبه دیدنی تفلیس نیز آشنا می‌شوید. همچنین در صورت علاقه به پیاده‌روی و کوهنوردی، می‌توانید  جنگل‌ها نواحی کوهستانی سد ژینوالی بروید.

آب و هوای منطقه

هوای این منطقه در فصول گرم به ویژه تابستان، خنک و معتدل است. بارش باران در این فصل باعث پخش شدن رایحه بسیار مطبوع گیاهان و گل‌های موجود در اطراف دریاچه می‌شود. در فصول سرد، دمای هوای این مکان به شدت به سمت سرما رفته و بازدید را به کاری دشوار تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که در فصل‌های سرد، کمتر کسی به این ناحیه سفر می‌کند.

سد ژینوالی تفلیس

بهترین زمان بازدید از سد ژینوالی تفلیس

یکی از دغدغه‌هایی که گردشگران در زمان سفر دارند، اطلاع از بهترین زمان بازدید از مکان مورد نظر است. این طبیعی است که افراد بخواهند در زمان مناسب از یک مکان دیدنی بازدید کنند. چون در این صورت است که می‌توانند بهترین تجربیات را از سفر داشته و بهترین مناظر را ببینند.

اغلب گردشگران فصول پاییز و زمستان را برای سفر به سد ژینوالی تفلیس انتخاب نمی‌کنند. زیرا در این فصل‌ها بارش زیاد بوده و همین‌طور از مناظر سر‌سبز و خرم بهار و تابستان خبری نیست. شما نیز می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و سلایق خود، زمانی را برای سفر به سد ژینوالی انتخاب کرده و سفری رؤیایی را تجربه کنید. اما باید بدانید که در فصل تابستان به خاطر تابش مستقیم خورشید به سد ژینوالی و اطراف آن، حین گردش، با سختی‌هایی مواجه خواهید شد. هرچند می‌توانید در سوییت‌های ویژه توریست‌ها استراحت کنید. پس اگر برای این شرایط آمادگی دارید به انجام فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی و کوه‌نوردی بپردازید.

سد ژینوالی تفلیس منبع مهم آبی در این شهر و سراسر گرجستان است.

امکانات سد ژینوالی برای گردشگران

سد ژینوالی نه تنها یک منبع آبی مهم در گرجستان است، بلکه نقش مهمی در گردشگری این کشور و جذب بازدید‌کننده ایفا می‌کند؛ بنابراین در این منطقه خدمات و امکانات رفاهی برای مسافران وجود دارد.

از جمله این امکانات سوییت‌های دارای سرویس بهداشتی است که گردشگران می‌توانند با اقامت در آن‌ها استراحت کنند.

در زمان اقامت در سویت، به فروشگاه نیز دسترسی دارید. برای کمپ‌های گردشگران جایگاه‌های ویژه‌ای وجود دارد. برای دسترسی افراد به جنگل و صعود به کوه‌ها نیز مسیر‌هایی ایجاد کرده‌اند که امکان دسترسی به مناطق صعب‌العبور را فراهم می‌کند.

نکات قابل توجه بازدید از سد

  1.  همان‌طور که گفتیم، این سد در فاصله ۶۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد. یعنی شما باید به پیاده‌روی‌های طولانی بپردازید. پس حتماً وسایل مورد نیازی مثل آب، غذا، کرم ضد آفتاب، و دارهای ضروری را همراهتان داشته باشید.
  2. در سفر به طبیعت سد ژینوالی تفلیس، باید پوشش مناسب، کفش کوهنوردی، کوله پشتی، کفش و دستکش با خودتان ببرید.
  3. برای بازدید از طبیعت ژینوالی باید آمادگی بدنی کافی داشته باشید. اگر سابقه کوهنوردی و پیاده‌روی‌های طولانی را ندارید، با دشواری‌های زیادی روبرو هستید.
  4. حتما مدارک شناسایی، مقداری وجه نقد و عینک آفتابی به همراه داشته باشید.
  5. برای بازدید از سد ژینوالی نیازمند تهیه بلیط هستید. در صورت تهیه بلیط بازدید چند نفره و گروهی، گردش ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تری را تجربه خواهید کرد.
  6. کلیسای آنانوری در نزدیکی سد ژینوالی تفلیس قرار دارد.

سد ژینوالی تفلیس

سخن پایانی

سد ژینوالی تفلیس یکی جاذبه‌های گردشگری معروف در کشور گرجستان است. کشوری که اخیراً جزو پربازدیدترین مراکز توریستی در منطقه محسوب می‌شود. در بخش قبلی از گرفتن بلیط بازدید گروهی صحبت کردیم. اگر یک تور لیدر در این گردش که شامل جنگل نوردی و کوهنوردی است، شما را همراهی کند، در جهت‌یابی و یافتن مسیر دچار مشکل نخواهید شد. تور لیدر همچنین با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، بهترین زمان را برای طبیعت‌گردی انتخاب می‌کند. علاوه بر این می‌توانید از اطلاعات گردشگری او نیز بهره ببرید. اما اگر بلیط تک نفره بازدید را تهیه کنید باید تجهیزات کامل‌تری با خود برده و احتیاط بیشتری به خرج دهید. به هر حال اگر از عاشقان طبیعت باشید، طبیعت گردی در سد ژینوالی برای شما سفری دلپذیر و فراموش‌نشدنی بوده و با خاطرات فراوان به خانه برمی‌گردید.