تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

غار وشنوه قم

غار وشنوه یکی از جاذبه های مهم گردشگری در استان قم محسوب می شود که این غار زیبا در روستای وشنوه در 60 کیلومتری قم و در کوهستان اردهال واقع شده است. در ادامه همراه وب سایت هم اقلیم باشید تا با غار وشنوه قم بیشتر آشنا شوید.

این غار از جذابیت های جهانگردی جالب توجهی برخوردار است، به طوری که در کوهستان اردهال چهار غار یا چاله شناخته شده است که در داخل یکی از آن ها منبع عظیمی از آب وجود دارد که این آب از شکاف های کوه سرازیر می شود و به صورت چشمه فوران می کند و به نام غار وشنوه شهرت دارد.غار وشنوه قم

اجاره روزانه خانه در تهران

چاله غار در اطراف روستای وشنوه در استان قم واقع شده است که منطقه ای بسیار زیبا و بکر با کوهها و غارهای دیدنی فراوان می باشد که آثاری که در غارها و معادن وشنوه به دست آمده حاکی است که پنج هزار سال پیش، مردم در آنجا به معدن‌کاری و ذوب فلزات مشغول بودند.

مجموعه معادن چاله غار وشنوه مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است که در کوههای جنوبی روستای وشنوه قرار دارد که در سال 87 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در منطقه چاله‌غار از توابع وشنوه 21 معدن قدیمی مشاهده شده است که با توجه به سفال‌های یافت‌شده در این غارهـا و نظر باستان‌شناسان که این سفالینه‌ها را براساس مقایسه‌های اولیه متعلق به 3000 تا 3200 سال قبل از میلاد می‌دانند تصوّر می‌شود بهره‌برداری از غارهای مزبور نیز در همان دوره آغاز شده باشد.غار وشنوه قم

روستای وشنوه در 60 کیلومتری قم واقع شده که از اماکن ییلاقی قم به شمار می رود به همین دلیل در فصل تابستان دانشمندان و علمای حوزه علمیه قم همچون مؤسّس حوزه علمیه قم حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری به آنجا سفر می‌کردند و از آب گوارا، هوای پاکیزه و خُنک و محیط سرسبز و کوهستانی آنجا بهره می‌بردند.

این روستا سابقه مذهبی کهن نیز  دارد، گویش مردم وشنوه فارسی همراه با لهجه ای زیبا است و مردم این منطقه، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند و عمده فعالیت های اهالی وشنوه، دامداری، کشاورزی و قالی بافی است.

یکی از جاذبه های مذهبی این روستا امامزاده هادی است که زیارتگاه آن از دوره صفویه باقی مانده و بنا به صورت چهار ضلعی با گنبدی با کاشی های تزئین شده و نقاشی های قدیمی در دیوارهای زیارتگاه که هفتاد سال قبل توسط میر حسن نقاش انجام شده است.

دسترسی به غار 

استان قم، 27 کیلومتری جنوب شرقی کهک، روستای وشنوه، کوهستان اردهالغار وشنوه قم