تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

غذاهای محلی قطر

قطر، کشوری کوچک در جنوب غرب آسیا و واقع در بخش جنوبی خلیج فارس است. از کشورهایی، با زبان رسمی عربی و دارای جاذبه‌هایی بی‌نظیر برای جذب گردشگران است. این کشور، پل ارتباطی سایر کشورها بوده و از جمله کشورهای ارزشمند، با درآمد سرانه بالا است. در کنار جاذبه‌های دیدنی، غذاهای محلی قطر نیز در گسترش توریسم و توسعه اقتصادی کشور نقش داشته­ اند. از آنجایی که قطر در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته، تحت تأثیر فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلفی است. همین مسئله در تنوع غذایی این کشور، نقش بسزایی داشته است. در ادامه قصد داریم به معرفی تعدادی از غذاهای لذیذ و خوش طعم کشور قطر بپردازیم.

آشنایی با غذاهای محلی قطر

از جاذبه‌های گردشگری یک کشور، می‌توان به غذاها و خوراکی‌های مختص به آن مرز و بوم نیز اشاره کرد. غذاهای محلی، که یاد‌آور یک کشور خاص با فرهنگ و سنت آن هستند، از عوامل موثر در جذب گردشگران خواهند بود. مردمان قطر نیز، با معرفی غذاهای محلی خود، به ترویج فرهنگ و آداب کشورشان، به دیگر کشورها کمک کرده­‌اند. در ادامه به بررسی این غذاها می‌پردازیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

مجبوس (Machboos)

مجبوس با نام کبسا نیز شناخته می‌شود. یکی از ساده‌ترین غذاهای محلی کشور قطر بوده که با برنج تهیه می‌شود. در این غذا از ترکیب برنج به همراه ادویه‌های خوش عطر استفاده می‌شود. انواع گوشت ماهی، بره، میگو و مرغ در کنار پلوی این غذا سرو می‌شود.

از غذاهای محبوب مردم این کشور و گردشگران دیگر کشورها، مجبوس است. غذای ساده‌ای که در تمام رستوران‌های قطر یافت شده و عطر و بوی لذیذی دارد. خاستگاه اصلی این غذا عربستان است. با این حال از غذاهای محلی قطر نیز شناخته می‌شود. مجبوس یا کبسا در کشورهای دیگری نظیر بحرین، کویت و عمان نیز درست شده و طرفداران زیادی دارد.

مجبوس | غذاهای محلی قطر

هریس (Harees)

این غذا علاوه بر قطر، در کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس، نظیر امارات نیز طرفدار زیادی دارد. این غذای محبوب، شباهت زیادی با حلیم کشور خودمان دارد و در تمام طول سال در قطر خورده می‌شود. هریس از ترکیب گندم و گوشت درست شده و مانند حلیم کاملاً له شده و پخته می‌شود. غذای پرطرفداری که در ماه رمضان، در کنار دیگر غذاها بر روی سفره قرار می‌گیرد.

(Margoog)؛ از غذاهای محلی قطر، با ظاهری دلپذیر

مرگوگ نیز مانند بلالیت، از جمله غذاهای خوشمزه‌ای است که در جنوب کشور خودمان نیز یافت می‌شود. اهالی جزیره کیش در جنوب کشورمان، این غذای خوش عطر و بو را نیز درست می‌کنند. مرگوگ از کدوی سبز، گوجه، هویج، بادنجان، سیب‌زمینی و گوشت تهیه می­شود. در نهایت تکه‌هایی از خمیر را به درون این ترکیب آبدار ریخته و بعد از مدت زمان کوتاهی، آماده برای نوش جان کردن است. این غذای مقوی، سرشار از ویتامین بوده و در سلامت شما نیز موثر خواهد بود.

مرگوگ | غذاهای محلی قطر

بلالیت(Balaleet)؛ از غذاهای محلی قطر

خاستگاه اصلی این غذا، کشور هند است. بلالیت نوعی پاستای شیرین است که با نودل یا ورمیشل تهیه می‌شود. از آنجایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس نزدیک به یکدیگر بوده و در تبادل فرهنگ موفق بوده‌اند، این غذا در دیگر کشورها نیز یافت می‌شود. به عنوان مثال، در بندرعباس که یکی از استان‌های جنوبی کشور خودمان است، این غذا بسیار پر طرفدار است. برای تهیه آن، باید نودل‌ها را در مقداری آب جوش بپزید و بعد با شکر و زعفران، بر روی شعله ملایم کمی تفت بدهید. بعد تخم‌مرغ‌های نیمرو شده را به شکل دلخواه برش داده و روی نودل قرار بدهید و نوش جان کنید. بلالیت، از غذاهای محلی قطر است که غالباً به عنوان میان وعده و یا در وعده صبحانه میل می‌شود.

بلالیت | غذاهای محلی قطر

مدروبا (Madhruba)

یکی دیگر از غذاهای محبوب قطری، مدروبا است. این غذا شباهت بسیاری با شیربرنج ما دارد. در آن از ترکیب برنج، شیر، کره و هل استفاده می‌شود. می‌توان از گوشت و لوبیا نیز درون آن استفاده کرد. تمام این مواد با یکدیگر پخته شده و در نهایت به صورت کاملا نرم به دست می­آید. مدروبا، یکی از غذاهای سبک دیگری است که برای میان وعده به مقدار کم، مناسب خواهد بود.

قوزی (Ghuzi)

این غذای پرطرفدار، یکی دیگر از غذاهای پلویی کشور قطر است. به همراه برنج، از گوشت بره کباب شده بر روی آن استفاده می‌کنند. سبزیجات و ادویه‌های معطر از مواد قوزی هستند، که در خوش طعم‌تر شدن آن نقش دارند. این غذا در کشورهای عربی دیگر نیز طرفدار داشته و گردشگران زیادی به آن علاقه نشان می‌دهند. قوزی در مراسم‌ها و جشن‌های مهم مردمان قطر، غالباً حضور دارد.

قوزی | غذاهای محلی قطر

کدوی شکم پر (Kousa Mahshi)

این غذای خوشمزه، در سراسر فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف، به نوعی خودش را جا کرده است. در کشور ما، این غذا با نام دلمه شناخته می‌شود. غذای محبوب کوسا محشی، درست مثل دلمه خودمان بوده و از غذاهای لذیذ و محبوب قطر شناخته می‌شود.

برای تهیه آن، ابتدا درون کدو را خالی می‌کنند. سپس محتوای درون آن که غالباً گوشت و سبزیجات است را، به همراه زعفران و ادویه‌های مختلف تفت می‌دهند. درون کدوها را با این مواد پر کرده و برای پخت کدو، آن‌ها را درون فر قرار می‌دهند.

سالونا (Saloona)

این غذای عربی، یکی دیگر از غذاهای محلی قطر شناخته می‌شود. در سالونا از گوشت طعم­دار شده به همراه ادویه‌های خوش عطر استفاده می‌شود. همراه با آن بادنجان، هویج، سیب‌زمینی و گوجه نیز وجود دارند. برای تهیه سالونا می‌توان از انواع گوشت‌ها مانند گوشت بره، مرغ و ماهی استفاده کرد. این غذا به صورت خورش سرو شده و همراه آن از برنج نیز استفاده می‌کنند.

سالونا | غذاهای محلی قطر

لقمات (Luqaimat)

از این دسر خوشمزه، در ماه رمضان استقبال زیادی می‌شود. این شیرینی درست مثل بامیه‌های کشور خودمان است که در ماه رمضان طرفداران زیادی دارد. لقمات به شکل توپ‌های کوچک و گردی است که از ترکیب شکر، آرد، شیر، هل، زعفران و کره تهیه می‌شود. خمیر به دست آمده را درون ظرفی از روغن سرخ کرده و آن‌ها را در شهد شیرینی قرار می‌دهند.

لقمات مانند بامیه درون نرم و بیرون ترد و شکننده‌ای دارد. وقتی به شهد آغشته شد، آن‌ها را از ظرف خارج کرده و آماده سرو هستند. اگر به قطر سفر کردید، توصیه می‌کنیم حتما به همراه چای، این دسر خوشمزه را نوش جان کنید.

ثرید (Thareed) ؛ یکی دیگر از غذاهای محلی قطر

این غذا با نام ترید نیز شناخته می‌شود. از نظر ظاهری شباهت زیادی با آبگوشت کشور خودمان دارد. در این غذای محلی از سبزیجات، هویج، پیاز، لوبیا و سیب‌زمینی به همراه گوشت استفاده می‌شود. برای گوشت ثرید می‌توان از گوشت مرغ یا بره استفاده کرد. برای سرو آن، تکه‌هایی از گوشت و مواد دیگر را بر روی نان قرار داده و بعد از نرم و گرم شدن نان، می‌توان آن را نوش جان کرد.

شاورما (Shawarma)

شاورما واژه‌ای با ریشه ترکی و به معنای چرخیدن است. وقتی گوشت بر روی سیخ در حال کباب شدن است، مدام می­چرخد تا کاملا مغز پخت شود. بعد تکه‌هایی از آن برش داده می‌شود. شاورما از غذاهای محلی قطر بوده و در اکثر رستوران‌ها برای گردشگران و علاقه‌مندان به غذاهای لذیذ، وجود دارد. این غذا همراه با سس، ترشی و سبزیجات معطر سرو می‌شود.

شاورما | غذاهای محلی قطر

معرفی بهترین رستوران‌های قطر

تا اینجای مطلب شما را با انواع غذاهای محلی و خوش طعم قطر آشنا کردیم. در ادامه قصد داریم سه مورد از رستوران‌های سنتی و زیبای این کشور را معرفی کنیم. این رستوران‌ها در شهر دوحه، پایتخت قطر، قرار دارند. در صورت سفر به این کشور و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن، می‌توانید خود را برای ناهار یا شام به این رستوران‌ها دعوت کنید. این رستوران‌ها توسط وب‌سایت تریپ ادوایزر، بر اساس نظرات مسافران و گردشگران انتخاب شده‌اند.

باغ رستوران النافوره (Alnafourah Garden)

فضای زیبا و دلنشین این رستوران، با محوطه‌ای سرسبز، آن را به یکی از رستوران‌های جذاب و دیدنی قطر تبدیل کرده است. غذاهای سنتی و عربی، همراه با انواع غذاهای مدیترانه‌ای و لبنانی، در این رستوران به بهترین نحو پخته و سرو می‌شوند.

از آنجایی که اعراب از طرفداران قلیان هستند، شما نیز به عنوان گردشگر می‌توانید از قلیان‌های عربی آن‌ها امتحان کنید. این سرویس برای مشتریان در فضایی باز و خنک، تجربه‌ای دلچسب خواهد بود.

رستوران عربی الشرفه (Al Shurfa Arabic Restaurant)

یکی دیگر از بهترین رستوران‌هایی که به انتخاب گردشگران انتخاب می شود، همین رستوران است. غذاهای محلی قطر به همراه غذاهای خاورمیانه، مدیترانه‌ای و لبنانی در این رستوران سرو می‌شوند. فضای باز رستوران محیطی دلنشین را برای مسافران رقم زده است. قلیان‌های عربی و انواع کباب‌های لذیذ نیز از جمله موارد جدا نشدنی این رستوران هستند.

رستوران الهوبارا (Al Hubara Restaurant)

این رستوران، محبوب‌ترین و بهترین رستوران دوحه قطر شناخته می شود. در هتل شرایتون قرار دارد و انواع غذاهای لذیذ و خوشمزه در آن وجود دارند. غذاهای مدیترانه‌ای، عربی و حتی غذاهای دیگر کشورها، در این رستوران بزرگ دیده می‌شود. این رستوران از گران‌ترین و لوکس‌ترین رستوران‌های دوحه شناخته می شود و از امتیاز بالایی در میان طرفداران برخوردار است.

رستوران الهوبارادر آخر

مجله گردشگری هم اقلیم مفتخر است تا شما را با جاذبه‌های دیدنی کشورهای جهان آشنا کند. در تلاشیم تا با هدف گسترش توریسم و ترویج گردشگری، به اقتصاد کشورها، از جمله کشور خودمان کمک کنیم. امیدواریم آشنایی شما با غذاهای محلی قطر باعث شود تا در آینده‌ای نه چندان دور، این کشور دیدنی را برای سفر و استراحت خود انتخاب کنید. درحال حاضر رنگ و بوی غذاهای این کشور باعث جذب گردشگران بسیاری از سرتاسر دنیا می شود. امیدواریم این صفحه از سایت هم اقلیم نیز برای شما مفید بوده باشد.

مقالات بیشتری بخوانید