تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه شاه دژ اصفهان

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با قلعه شاه دژ اصفهان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

قلعه شاه دژ بنایی تاریخی با قدمت ۱۵۰۰سال می باشد و یکی از جاهای دیدنی اصفهان در بالای کوه صفه می باشد که حدود ۱۵ هکتار وسعت دارد و مردم آن را با نام قلعه دیو نیز می شناسند. این قلعه یک قلعه نظامی است که در روزگار ساسانیان برای حفاظت از شهر اصفهان ساخته شد.

اجاره روزانه خانه در تهران

قلعه شاه دژ اصفهان

تاریخچه قلعه شاه دژ اصفهان

قلعه شاه‌ دژ طبق منابع مکتوب توسط ملکشاه ساخته شده و طبق کاوش‌های باستان‌شناسی یک قلعه ساسانی است. طبق نظریه ای که کاوشگران در اختیار ما قرار داده اند این قلعه ساختاری لایه مانند دارد و طراحی این قلعه کاملا باستانی می باشد.چندین لایه فشرده از ارگ مرکزی آن محافظت می‌کنند که دیوار بزرگ دفاعی، برج‌های دیده‌بانی و دو لایه برج و بارو، بیرونی‌ترین لایه تا درونی‌ترین لایه آن هستند.

این قلعه یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در اصفهان است که قدمت آن مربوط به ساسانی می باشد و در تاریخ ۱۳۸۴/۱۱/۰۹ به شماره ثبت 14280 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

قلعه شاه دژ اصفهان

قلعه شاه‌ دژ بنایی سنگی است که سفت‌کاری آن با سنگ لاشه و ملاط خاک و گچ نماسازی شده و با سنگ‌های تراش خورده ساخته شده است. یافته‌های حاصل از این قلعه شامل قطعات لعاب‌دار سبز فیروزه‌ای، بادمجانی و لعاب پاشیده و سفال بدون لعاب عموما ظروف بزرگ مثل خمره و لاوک و ظروف کاربردی را شامل می‌شود.

قلعه شاه‌دژ حدود ۱۵ هکتار وسعت دارد و شامل ارگ مرکزی، سربازخانه‌ها، تاسیسات جانبی مانند حمام، کارگاه آهنگری و چرم‌سازی، انبار و آشپزخانه و محل پخت و پز است. بناهای دیگری مثل آب‌انبارها، آبگیر و بند، انبارهای منفرد، برج‌های دیده‌بانی و دیوار بزرگ دفاعی نیز در محدوده قلعه ساخته شده است.

قلعه شاه‌ دژ معماری شبیه به معماری‌های قلاع ساسانی دارد. در این قلعه حفره‌هایی سنگی وجود دارد که یادآور استودان‌های (استخوان‌‌دان‌های) زرتشتی است که در بسیاری از نواحی باستانی ایران دیده می‌شود. فضاهای موجود در قلعه شاه‌دژ، دارای تزییناتی مانند گچ‌بری و نقاشی‌های دیواری است.

قلعه شاه دژ اصفهان

مسیر دسترسی

برای رسیدن به قلعه باید از راهی اقدام کنید که به صورت مارپیچ در جبهه شرقی کوه ایجاد کرده اند و تا محل چشمه گل زرد ادامه دارد. از این چشمه با دور زدن کوه و صعود از جبهه غربی می توان به شاهدژ رسید.  یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به قلعه کوه صفه از طریق چشمه خاچیک و حرکت به سمت گردنه باد است. سپس از گردنه باد باید به سمت راست رفت.

مقالات بیشتری بخوانید