تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه پرتغالی ها

قلعه مشهور پرتغالی‌ها در ۷۵۰ متری بندرگاه جزیره هرمز قرار گرفته است. قلعه پرتغالی‌ها هرمز شاید عظیم‌ترین دژ استعماری باشد که در تاریخ سرزمین پارس بنا شده است. این قلعه که می شود گفت یادگاری از پرتغالی هاست امروزه موجب شده که گردشگران داخلی و خارجی زیادی از سراسر دنیا به آن جذب شود. در ادامه همراه هم اقلیم باشید تا با قلعه پرتقالی ها بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

قلعه پرتغالی‌های هرمز که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد. قلعه به شکل چند ظلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر 5/3 متر با چند برج به ارتفاع 12متر دارد. تاسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار و اتاق‌هایی با سقف هلالی است. در زمان شاه عباس که به استعمار پرتغالی‌ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح گردید.

قلعه پرتغالی ها

تاریخچه قلعه پرتغالی‌ها هرمز

این بنا در سال 1507 میلادی، دوره ی تسلط استعمار پرتغالی ها در منطقه جنوبی ایران، همزمان با پادشاهی شاه اسماعیل صفوی در جزیره هرمز ساخته شد و ساخت آن حدود 30 سال به طول انجامید. شاه اسماعیل صفوی به دلیل جنگ های داخلی و خارجی به ویژه جنگ با امپراطوری عثمانی نتوانسته به مناطق جنوبی ایران توجه نماید. در سال 1622 میلادی در زمان پادشاهی شاه اسماعیل صفوی قلاع هرمز، قشم و لارک، توسط سپاهیان و ارتش ایران به فرماندهی امام قلی خان از دست پرتغالی ها آزاد شد.

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی‌ها هرمز دارای برج دیده بانی، زندان، سیاه چاله، کلیسا، سربازخانه، تالار، مقر فرماندهی و آب انبار می باشد. سبک بنا، با الهام از معماری قلاع و دژهای قرون وسطی اروپا و همچنین تلفیق با معماری ایرانی سبک قوم پارت و ساسانی و منطبق با اقلیم منطقه ساخته شده است. بنا در 2 طبقه که بخش شاه نشین آن مشرف به جزیره می باشد که در 4 طبقه ساخته شده است. این بنا در تاریخ 1/2/1377 به شماره 1998 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه پرتغالی ها