تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شاید جالب باشد بدانید که در استان لرستان، فضایی شبیه به زاینده رود در اصفهان وجود دارد. دریاچه کیو لرستان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این استان شناخته می‌شود. این دریاچه درون شهر قرار دارد. محیط اطراف آن نیز سرسبز، زنده و سرشار از شور و شوق زندگی است. تمام ذوق ما از سفر به شهرهای دیگر این است که فضاهای سرسبز و دیدنی آن شهر را از نزدیک ببینیم. دریاچه کیو دقیقا یکی از همین موارد است که می‌تواند شما را تا حد زیادی به وجد بیاورد.

دریاچه کیو لرستان که در گویش لری تحت عنوان سراو کیاو نیز شناخته می‌شود، آب زلالی دارد. این دریاچه به عنوان یکی از قطب‌های توریستی استان لرستان، میزبان پردنگان بومی و مهاجری مثل پلیکان و لک لک‌ها است. اگر قصد دارید به لرستان و شهرستان خرم آباد سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از دریاچه کیو لرستان را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید. در ادامه همراه مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

دریاچه کیو لرستان

دریاچه کیو به عنوان یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین دریاچه‌های داخل شهری ایران در شهرستان خرم آباد قرار دارد. خرم آباد مرکز استان لرستان است و جزو یکی از شهرهای خوش آب و هوای غرب ایران است. استان لرستان در مجاورت با رودهای خروشان زیادی قرار دارد. شهرستان خرم آباد نیز به عنوان قلعه فلک‌الافلاک شناخته می‌شود. همچنین از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به این چند مورد اشاره کرد:

اما علاوه بر تمام این موارد، یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان و شهرستان خرم آباد، دریاچه کیو است. این دریاچه با مساحت هفت هکتار در شمال غربی خرم آباد قرار دارد. عمق آن نیز در قسمت‌های مختلف بین 3 تا 7 متر متغیر است. دریاچه کیو لرستان آب زلال و شفافی دارد. گونه‌های گیاهی خاصی نیز در آن وجود دارد که انعکاس آن‌ها، باعث ایجاد رنگ کبود روی دریاچه می‌شود. به همین دلیل است که آن را به این نام می‌شناسند. کیو در گویش لری به معنای کبود است.

دریاچه کیو، یکی از جاذبه‌های گردشگری لرستان

دریاچه کیو لرستان هر سال به طور خودجوش و کاملا طبیعی در فصل زمستان پر از آب می‌شود. همچنین در فصل‌های دیگر خشک باقی می‌ماند. سراب کیو، چشمه‌های کف دریاچه و سرچشمه‌های مخمل کوه جزو تامین کنندگان آب این دریاچه هستند. اما در حال حاضر ضمن اقداماتی که شهرداری خرم آباد انجام داده است از سرچشمه دائمی گلستان برای دائمی کردن دریاچه کیو لرستان استفاده می‌شود.

دریاچه کیو لرستان برای جانوران آبزی، پرندگاه مهاجر و بومی زیستگاه مناسبی است. همچنین این دریاچه فضای زیبا و دلنشینی را برای اهالی خرم آباد و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند ایجاد کرده است. دریاچه کیو داخل بوستانی به همین نام قرار دارد. به همین دلیل است که اطراف آن را نیز محیطی چشم نواز تشکیل داده است.

تاریخچه دریاچه کیو خرم آباد

قبل از سال‌های 1354 و 1355، جای دریاچه کیو لرستان چشمه‌ای به نام سراب کیو وجود داشت. اکنون بخش زیادی از آب دریاچه کیو را همین چشمه تامین می‌کند. این دریاچه در سال‌های 1354 تا 1355 ساخته شد. درست زمانی که علی محمد ساکی شهرداری خرم آباد را بر عهده داشت. علی محمد ساکی به همراه همکاران خود، ساخت دریاچه کیو لرستان را با اقدامات گسترده‌ای آغاز کرد. این اقدامات شامل شکل دهی، بنا نهادن و استاندارد سازی دریاچه، احداث امکانات رفاهی در اطراف آن، اجداث مهمان‌سرای جهانگردی و … می‌شود.

تامین بخش زیادی از آب دریاچه کیو توسط سراب کیو

زیبایی‌های به یاد ماندنی دریاچه کیو

همانطور که متوجه شدید، دریاچه کیو لرستان یک دریاچه درون شهری است. به این معنا که در قلب شهر قرار دارد. بنابراین برای بازدید از آن لازم نیست مسیر زیادی را طی کنید و از مرکز شهر دور شوید. این موضوع می‌تواند خیال شما را بابت دسترسی خوب به تمام امکانات رفاهی شهر راحت کند. برای مثال شما می‌توانید یک روز از سفر خود به خرم آباد را به دریاچه کیو اختصاص دهید. از مناظر طبیعی و چشم نواز آن دیدن کنید و در نهایت در یکی از رستوران‌هایی که در نزدیکی آن قرار دارد، وعده غذایی مورد علاقه خود را میل کنید.

آب دریاچه کیو و فضای سرسبزی که اطراف آن را احاطه کرده باعث می‌شود تا مسافرانی که به بازدید آن می‌روند، بتوانند چند ساعت در هوای تمیز و خنک نفس بکشند. با وجود اینکه دریاچه کیو لرستان در مرکز شهر قرار دارد، اما آرامشی خاص و مثال زدنی بر آن حاکم است. پرندگان بومی دریاچه، آب و هوای خوب، منظره چشم نواز و … جزو مواردی هستند که می‌توانند آرامش را به قلب و روح شما تزریق کنند. برای مثال شما در این دریاچه می‌توانید نوع خاصی از لک لک‌ها را تحت عنوان اگرت‌ها مشاهده کنید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

امکانات و تفریحات دریاچه کیو لرستان

در کنار تجارب لذت‌های دلنشینی مثل قدم زدن کنار دراچه و تماشای مناظر روبه‌رو، تفریحات هیجان انگیزتری هم در دریاچه کیو وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید قایق‌های موتوری با پدالی موجود در این دریاچه را انتخاب کنید و در سطح دریاچه به گشت و گذار بپردازید. اگر طرفدار تفریحات هیجانی هستید، می‌توانید جت اسکی را نیز انتخاب کنید.

جالب است بدانید که حتی افرادی که علاقه‌مند به آدرنالین و هیجان هستند نیز می‌توانند در این فضا لذت ببرند. اسکی روی آب برای این افراد بسیار مناسب است. در واقع شما روی صفحه مخصوص اسکی روی آب قرار می‌گیرید و توسط قایق با سرعتی بالا روی آب کشیده می‌شوید. البته تفریحات آبی دیگری هم در دریاچه کیو لرستان وجود دارد. از جلمه این تفریحات می‌توان به جت بات و شاتل سواری اشاره کرد.

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که انتخاب دریاچه کیو لرستان به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان، بی‌دلیل نیست. یکی دیگر از امکاناتی که در محیط اطراف این دریاچه قرار دارد، شهربازی آن است. اگر قرار است همراه با خانواده به این شهر سفر کنید، حتما بازدید از این دریاچه را در برنامه خود قرار دهید. زیرا همزمان با لذت بردن شما از منظره زیبای آن، کودک دلبندتان نیز می‌تواند در شهربازی نزدیک به دریاچه لحظات شیرینی را سپری کند.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه کیو

بی‌شک فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از دریاچه کیو لرستان است. در این دو فصل سال آب و هوای خرم آباد بسیار دلنشین و مطبوع است. مخصوصا اگر همراه با خانواده و فرزندان کم سن و سال خود به این شهر سفر می‌کنید. مخصوصا تفریحات آبی دریاچه عموما در فصول گرم سال قابل استفاده هستند. اما اگر خوش شانس باشید در پاییز هم می‌توانید زیبایی‌های طبیعی این شهر و دریاچه کیو را مشاهده کنید.

سفر به خرم آباد و بازدید از دریاچه کیو در اکثر روزهای سال می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. مخصوصا که در چند سال اخیر، شهرداری خرم آباد اقداماتی در جهات بهبود شرایط این فضای دیدنی انجام داده است. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به ترمیم نرده‌های کناری دریاچه، نورپردازی زیبا مخصوص شب، ایجاد آب‌نما و فواره اشاره کرد. یکی دیگر از اتفاقات جالبی که اخیرا در دریاچه کیو لستان رخ داده است، مربوط به تشکیل زنجیره انسانی می‌شود. این زنجیره انسانی دور تا دور سراب کیو را احاطه می‌کند تا از مصرف بهینه آب حمایت کند.

دریاچه کیو لرستان و تفریحات آبی آن

نکاتی که خوب است درباره دریاچه کیو لرستان بدانید!

انتخاب زمان مناسب برای سفر به لرستان و بازدید از دریاچه کیو تا حد زیادی به شرایط شما بستگی دارد. فصل بهار و تابستان بازه زمانی مناسبی برای سفر به این منطقه است. اما در این فصل‌ها مسافران و گردشگران زیادی به این شهر سفر خواهند کرد. بنابراین ممکن است مانظر دیدنی مثل دریاچه کیو کمی شلوغ‌تر از همیشه باشد. بنابراین اگر قرار است سفری به شکل کمپ و همراه با دوستان خود داشته باشید، بهتر است فصول دیگر سال را برای سفر انتخاب کنید.

نکته مهم دیگر این است که بازدید از دریاچه کیو لرستان برای عموم آزاد و رایگان است. اما برای استفاده از تفریحات آبی، شهربازی و … باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید. همچنین خوب است بدانید که در بازه زمانی بعد از ظهر (حدودا بین ساعات 4 تا 7) دریاچه کیو شلوغ‌تر از سایر مواقع است. بنابراین ممکن است برای ماشینتان به سختی جای پارک پیدا کنید.

فصل بهار و تابستان، بهترین زمان بازدید از دریاچه کیو و سفر به لرستان

دریاچه کیو لرستان که در بلوار جام جم شهرستان خرم آباد قرار دارد، یکی از جاذبه‌های گرشگری جذاب این شهر است. اما فضاهای دیدنی دیگری نیز در اطراف این دریاچه وجود دارد. شما بازدید از این چند مورد را می‌توانید در یک روز انجام دهید؛ زیرا فاصله خیلی کمی با یکدیگر دارند. از جمله دیدنی‌های نزدیک دریاچه کیو می‌توان به این موراد اشاره کرد:

ضمن اینکه باید توجه داشته باشد فضای سرسبزی که در اطراف این دریاچه قرار دارد باعث ازدحام پشه‌ها در فصل تابستان می‌شود. البته شهرداری برای این موضوع هم راهکارهایی ارائه داده است. اما به هر حال بهتر است از قبل آمادگی لازم را داشته باشید.

دسترسی به دریاچه کیو

  • آدرس: استان لرستان – خرم آباد – بلوار جام جم

دریاچه خودجوش و درون شهری کیو در لرستان

دریاچه کیو لرستان در مرکز این استان، شهرستان خرم آباد قرار دارد. این دریاچه جزو دریاچه‌های درون شهری است و در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد. شما می‌توانید چند ساعت از سفر خود را بدون اینکه لازم باشد مسافت زیادی را طی کنید به بازدید از دریاچه کیو اختصاص دهید. آرامش حاکم بر این فضا به شکلی است که گویی وارد محیطی بکر و دور از شهر شده‌اید. پرندگان بومی این دریاچه نیز بازیگران اصلی این نمایش خوش رنگ و لعاب و چشم نواز هستند. دریاچه کیو را به عنوان یکی از هزاران زیبایی ایران بشناسید تا اگر روزی برنامه سفر به لرستان را داشتید، حتما از آن دیدن کنید.