تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دره شیرز لرستان

دره شیرز لرستان بسیارشگفت انگیز است. و هیچ کس از شگفتی‌های این دره نگذشته، تا حدی که آن را به خاطر طبیعت خارق‌العاده‌اش در فهرست آثار ملی به ثبت رساندند. جالب اینجاست که یونسکو هم از این دره غافل نشده و نامش را در سراسر دنیا به درخشش درآورده است.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این شگفتی در لرستان بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

jنگه شیرز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت استان لرستان، در بخش زردلان و در منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار گرفته است. این تنگه در ضلع شرقی رشته کوه وره زرد و در مجاورت رودخانه سیمره، شاخه اصلی کرخه، واقع شده است.

این تنگه از روستای گدارگه تا کناره رود سیمره با جهت جنوب شرقی – شمال غربی کشیده شده است.

دره شیرز لرستان، علاوه‌بر بکر بودن، قدمت طولانی تنگه هم شما را حیرت‌زده خواهد کرد. منطقه‌ای با رد پای انسان‌هایی چندهزارساله که آثارشان را بر پهنای تنگه به جا گذاشته‌اند.

یکی از جاذبه‌ها دره شیرز، دیواره‌های رسوبی‌اش است که با سال‌ها قرار داشتن در معرض آب باران، باد و برف فرسوده شده و به شکل لایه رسوبی لایه‌لایه درآمده است.

از صخره‌های رسوبی با ارتفاع زیاد 150 تا 200 متری گرفته، تا آبشار و رودخانه‌اش که در آن می‌توانید قزل‌آلا هم ببینید. آب دره شیرز لرستان هم از ارتفاعات زاگرس به رودخانه سیمره و به یکی از شاخه‌های اصلی و مهم غرب کشور یعنی به رودخانه کرخه ختم می‌شود.

پوشش گیاهی زیادی در دره وجود ندارد، اما به خاطر آب وهوای عالی استان لرستان، همین سرسبزی و درختان کم هم زیبایی جذابی به این تنگه داده؛ از چمن‌ها، آبشار، درختان وحشی انجیر، انگور، گلابی گرفته تا درختان چنار و بلوط.

دره شیرز لرستان

پل خدا دره 

غاری در انتهای مسیر دره دیده می شود که مردم محلی آن را پل خدا دره معرفی می‌کنند. بزرگی طول غار خدا دره شیرز به 150 متر می‌رسد. آب عمیق رودخانه در دل غار هم به خاطر نرسیدن نور خورشید، به سردی یخ است.

دره شیرز لرستان

آبشاری از نوع پرندگان

اگر میخواهید در هنگام سفر به دره حیوانات زنده را ببینید. به حفره‌هایی که در دیواره‌های تنگه ایجاد شده نگاهی بیندازید، پرندگانی را می‌بینید که در آنجا لانه کرده و زندگی می‌کنند.

از قضا آبشاری کنار این حفره‌ها واقع شده که به آبشار پرندگان مشهور است. آبشار شیرز هم یکی دیگر از آبشارهای این منطقه محسوب می‌شود.

دره شیرز لرستان

مناره سنگی؛ طبیعت تک مناره

صخره‌ای با یک مناره،مناره سنگی با ارتفاع 80 و قطر 10 متری‌اش بود که آب، باد و زلزله‌های زیاد در طی میلیون‌ها سال باعث شدند تا بخشی از صخره به یک ستون عمودی و یک مناره تبدیل کرده است.

دره شیرز لرستان

بهترین زمان سفر

از جایی که آب‌وهوای استان لرستان سرد و کوهستانی است و در نیمه اول سال به سمت معتدل شدن می‌رود، بهترین زمان برای سفر و گردش در این استان به خصوص برای دیدن جاذبه‌های دره شیرز دو فصل بهار و تابستان هستند.

دره شیرز لرستان

دسترسی به دره شیرزه

برای رفتن به دره شیرز کافی است از راه خرم آباد یک مسیر 141 کیلومتر، سپس یک مسیر 50 تا 55 کیلومتری به شهرستان کوهدشت رانندگی کنید تا به دره شیرز لرستان برسید. یک راه دیگر هم وجود دارد که از کرمانشاه به جیران بلاغ و هلشی ختم می‌شود.

آدرس تنگه شیرز لرستان: ایران، استان لرستان، 50 تا 55 کیلومتر تا شهرستان کوهدشت، بخش زردلان، منطقه اولادقباد، جاده اولادقباد، 2 کیلومتر رانندگی در جاده خاکی

دره شیرز لرستان

مقالات بیشتری بخوانید