تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

پل معلق پیرتقی

هشجین از شهرهای استان اردبیل ایران است. شهر هشجین مرکز بخش خورش‌رستم شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل در شمال غرب ایران است .پتانسیل بالای شهر هشتجین با قرارگیری یک آبشار زیبا به بالاترین حد خود می رسد. آبشارهای هشتجین در فصل تابستان بازدیدکنندگان بسیاری را مشغول خود می سازد. مکان های گردشگری، به خودی خود این شهر را به قطبی توریستی در استان اردبیل تبدیل کرده است. یکی از این جاذبه های دیدنی پل معلق پیرتقی است. در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با پل معلق پیرتقی بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

پل معلق پیرتقی (Pir Taqi Suspension Bridge) در دره های عمیق و زیبای شهر هشتجین از توابع خلخال شاید یکی از بلندترین پل های معلق ایران باشد. عبور از این پل که از روی دره های عمیق می گذرد با تکان هایش قطعا یکی از هیجان انگیزترین لحظات را برای بازدیدکننده ها به ارمغان خواهد آورد.

این پل در محل اتصال دو رودخانه گیوی چایی و قزل اوزن ساخته شده و ۷۰ متر طول و یک متر عرض دارد و ارتفاع آن از رودخانه به ۶۰ متر می رسد. برای گذر از این پل باید مقدار زیادی دل و جرات، کفش کوهپیمایی ساده، لباس فصل و ترجیجا کاپشن بارانی همراه داشته باشید. اگر برای بازدید از این پل رفتید حتما به دیگر جاذبه های دیدنی هشتجین نیز سر بزنید.پل معلق پیرتقی

دلیل احداث پل معلق پیرتقی

در سال ۱۳۸۷ پژوهشگران شرکت سازنده ی سد قزل اوزون به منظور انجام مطالعات و آزمایشات خاک جهت اجرای سد پیرتقی به راحتی نمی توانستند از رودخانه عبور کنند. رودخانه ی قزل اوزون در بیشتر فصول سال پر آب است و تردد در آن دشوار است به همین جهت انجام این تحقیقات برای آن ها غیر ممکن شده بود. به همین دلیل پل پیر تقی برای تردد مهندسین و تکنسین ها احداث گردید، تا عبور و مرور از رودخانه برای آنها آسان شود.

در مورد روستایی که این پل در آن قرار دارد، جالب است بدانید که تنها یک خانوار ساکن دارد و قبلا مورد استفاده ی پژوهشگرانی بوده که برای مطالعه و احداث سد به منطقه می آمدند؛ سدی که دلیلی برای ساخت این پل شد. سازندگان، این پل معلق را بر روی چهار عدد سیم بکسل محکم و قطور ساختند و تعدادی سیم بکسل به آن اضافه کردند تا لرزش های بیش از اندازه پل را برابر باد مهار کنند.پل معلق پیرتقی

از آنجایی که این پل در اصل برای کار مطالعه و احداث سد به طور موقت ساخته شده است، از استانداردهای لازم برای عبور و مرور زیاد افراد برخوردار نیست و عبور از آن خطر زیادی دارد. مسوولان میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در مورد استفاده و عبور از این پل هشدار اداه اند و از گردشگران خواسته اند که به هیچ عنوان از روی پل عبور نکنند.

هنگام عبور از پل توجه داشته باشید که فاصله‌ی بین افراد روی پل باید حداقل ۱۰ متر باشد. با رعایت نکات ایمنی می‌توانید اطمینان داشته باشد که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.پل معلق پیرتقی

مسیر دسترسی به پل معلق 

راحت‌ترین مسیر رفتن به این محل این است که از خلخال به سمت سه راه سرچم حرکت کنید بعد از گذاشتن از شهر کیوی و سه راه فیروز آباد ۱۲ تونل پیش روی شماست که بین تونل ۹ و ۱۰ سمت راست یک قهوه‌خانه موجود است که یک جاده خاکی در کنارش موجود است. آن جاده خاکی را حدود ۳۰۰ متر با ماشین طی کنید. درختی را در کنار چشمه‌ای خواهید دید .آنجا می‌توانید ماشین خود را پارک کرده و باقی مسیر را پیاده بروید.

آدرس: استان اردبیل، ۲۵ کیلومتری شهر فیروزآباد، ۱۰ کیلومتری شهر هشتجین، بین تونل ۹و۱۰، پل معلق پیر تقی

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعتهپل معلق پیرتقی