تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

همان طور که می‌دانید اردبیل در شمال غربی کشور ایران قرار دارد. این شهر یکی از شهرهای باستانی و تاریخی ایران بوده که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم می‌خواهیم شما را با دریاچه شورابیل اردبیل آشنا سازیم. پس اگر شما هم به دانستن تاریخچه و امکانات این دریاچه علاقه‌مند هستید، این مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

دریاچه شورابیل اردبیل کجاست؟

این دریاچه یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی در شمال غربی ایران بوده و در شهر اردبیل قرار دارد. جهت بازدید از دریاچه شورابیل ابتدا باید به جنوب غربی شهر اردبیل سفر کنید. مسیرهای مختلفی از شهر اردبیل برای رسیدن به این دریاچه وجود دارد، برای مثال از خیابان و بزرگراه‌های کوثر، دانشگاه، میلاد و برزگر می‌توان به این دریاچه رسید.

اجاره روزانه خانه در تهران

دریاچه شورابیل اردبیل

با رفتن به میدان بسیج واقع در شمال غربی دریاچه، می‌توانید وارد خیابان عطایی شده و بعد از ورودی بزرگراه میلاد به میدان عوض زاده بروید. در میدان عوض زاده یا بلوار بزرگر به جاده دور دریاچه شورابیل دسترسی پیدا خواهید کرد.

برای بازدید از امکانات این دریاچه می‌توان از مسیرهای دیگری استفاده کنید. برای مثال جهت رفتن به شهربازی و باغ بهشت دریاچه به خیابان دانشگاه که در شرق این دریاچه قرار دارد، بروید. همین طور برای استفاده از زیپ لاین می‌توانید وارد بزرگراه میلاد شوید.

معرفی دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل یکی از دریاچه‌های دیدنی داخل شهر اردبیل بوده که دارای وسعتی به اندازه 180 هکتار است. با توجه به امکانات تفریحی و رفاهی موجود در اطراف آن، هر ساله گردشگران زیادی به این مکان سفر می کنند. بازدید کنندگان می‌توانند در هنگام پیاده روی در مسیر سلامت و گشت و گذار در کنار آن خاطره‌ای زیبا برای خود بسازند.

امکانات تفریحی و رفاهی فراهم شده و نیز مکان‌های آموزشی و نمایشگاه‌های بین‌المللی در اطراف دریاچه شورابیل، این مکان را به یکی از مناطق نمونه برای گردشگری در شهر اردبیل تبدیل می کند. همچنین دریاچه شورابیل اردبیل به دلیل خوش مسیر بودن، محبوبیت زیادی در بین مسافران و ساکنین شهر اردبیل پیدا کرده است.

این دریاچه در گذشته تالابی بزرگ با آب شور بوده که با گذشت سال‌های زیادی از شوری آب آن کاسته شده است. شیرین شدن آب شورابیل تأثیر زیادی بر میزان رویش گیاهان خودروی دارویی در اطراف این دریاچه دارد و به همین علت جهت زیباسازی این مکان به ایجاد یک فضای سبز مصنوعی در اطراف آن پرداختند.

shorabil lake2

با توجه به اینکه این دریاچه ارتفاع بالایی از سطح دریا دارد، علاوه بر فصل های زمستان و پاییز، در فصل بهار و تابستان هم دارای آب و هوای خنکی است. همچنین دریاچه شورابیل می تواند یکی از مکان‌های مناسب برای دوری از گرمای فصل تابستان به ‌حساب ‌آید.

دریاچه شورابیل در تمام طول سال از گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر میزبانی می‌کند. اما به دلیل بافت شهری خبری از حیوانات دیگری در این منطقه نیست. از معروف‌ترین گونه‌های مهاجر به این دریاچه می‌توان به اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک سیاه و پلیکان خاکستری اشاره نمود. همچنین حواصیل، مرغابی، قرقاول و خوتکا از پرندگان بومی این منطقه هستند.

آشنایی با تاریخچه دریاچه شورابیل

این دریاچه یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های ایران بوده و طبق نظر پژوهشگران قدمت بیشتری نسبت به دریاچه ارومیه دارد. زمان پیدایش دریاچه شورابیل به دوران سوم و اوایل دوران چهارم بر می‌گردد. شورابیل در گذشته تالاب بوده که آب آن از طریق بارش‌های جوی و رودخانه «بالیقلوچای» تأمین می‌شد.

بخشی از آب دریاچه شورابیل اردبیل توسط رودخانه‌ها و چشمه‌های اطراف آن تهیه می‌شد. حجم آب این دریاچه طی سال‌های اخیر به دلیل شروع فرآیند شیرین سازی، به نسبت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. برای کنترل آب شورابیل مسیر خروجی وجود ندارد و تا چند سال پیش تنها دو عامل تبخیر و جذب آب از طریق خاک برای کنترل آب دریاچه مهم و تأثیر گذار بود.

امروزه شوری آب دریاچه از 80 گرم در دو لیتر به دو گرم در لیتر رسیده است. همچنین مساحت شورابیل به دلیل ورود آب رودخانه بالیقلوچای به آن به سرعت افزایش پیدا کرده و از 7 هکتار به 18 هکتار رسیده و میزان آب این دریاچه را به اندازه 14 برابر افزایش داده است.

دریاچه شورابیل اردبیل

در گذشته به دلیل شور بودن آب دریاچه در فصل زمستان هیچ‌گونه یخ زدگی در سطح آن مشاهده نمی‌شد اما امروزه با شیرین شدن آب شورابیل اردبیل می‌توان سطح بزرگی از یخ را بر روی آن مشاهده نمود. ساخت و ساز در اطراف دریاچه و شروع نابودی اکوسیستم این منطقه، آن را با اخطار حامیان محیط زیست روبرو کرده است. 3 عواملی که میتواند بر حفظ محیط زیست این دریاچه تاثیرگذار باشد، به شرح ذیل است:

  • کنترل فاضلاب ورودی به دریاچه شورابیل از طریق خا‌ک‌های اطراف آن
  • کاهش حجم برداشت از آب دریاچه شورابیل
  • کنترل توسعه شهری در نواحی نزدیک به دریاچه شورابیل اردبیل

به دلیل عدم رعایت موارد گفته شده روز به روز از تعداد پرندگان مهاجر و بومی این منطقه کاسته می‌شود. از طرفی دیگر با کاشتن گیاهان ناسازگار با آب و هوای این منطقه بر نابودی این اکوسیستم تاثیر زیادی خواهید گذاشت.

علت نامگذاری دریاچه شورابیل اردبیل

شوری آب دریاچه به قدری زیاد بود که در گذشته آن را به نام شورابیل نامگذاری کردند. اما امروزه با اضافه شدن آب شیرین رودخانه بالیقلوچای، شوری آب آن در مقایسه با گذشته 40 برابر کاهش یافته است. همچنین قبل از جریان شیرین سازی، در گذشته شاهد رویش گیاهان دارویی در اطراف آن بودیم. اما امروزه با شیرین شدن آب دریاچه خبری از رشد این گیاهان دارویی نیست. گل و لای این دریاچه خاصیت درمانی بالایی داشته و املاح موجود در آن برای دردهای مفاصل بسیار مفید بود که با توجه به تغییرات ایجاد شده، این خواص از بین رفته است. امروزه با شیرین شدن آب دریاچه گونه‌های مختلفی از ماهی مثل قزل آلای رنگین کمانی، کپور و شاه میگو در این رودخانه زندگی می‌کنند.

دریاچه شورابیل اردبیل

نحوه تشکیل دریاچه شورابیل

این دریاچه در سالیان طولانی تشکیل شده است. زمین شناسان پیدایش آن را از زمان دوره سوم تخمین زده‌اند. آب این دریاچه در گذشته از طریق بارش‌های جوی فراهم می‌شد. همچنین دریاچه شورابیل دارای آب و هوایی بسیار سرد و کوهستانی بوده که یخچال‌های طبیعی گسترده را درون خود جای داده و به دلیل گود بودن این منطقه در فصل‌های بارندگی و پر آب، حجم زیادی از آب به درون آن سرازیر می‌شد.

عمق دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل از گودالی عمیق تشکیل شده است و با نزدیک شدن به وسط دریاچه عمق آن افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه امروزه برخی از خاکریزهای طبیعی در اطراف آن به صورت دستی بوده به یک منطقه حفاظت شده‌ای تبدیل شده است و امکان شنا کردن در آن وجود ندارد. عمق شورابیل به 11 متر می‌رسد و به همین دلیل در زمان قایق سواری رعایت نکات ایمنی ضروری است. لازم به ذکر است که میزان آب این دریاچه در فصل‌های پر باران نیم متر بالاتر از فصل‌های گرم سال است.

دریاچه شورابیل اردبیل

آشنایی با امکانات تفریحی دریاچه شورابیل

از امکانات رفاهی دریاچه شورابیل اردبیل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت مسیر پیاده روی در اطراف شورابیل به عنوان بلندترین جاده سلامتی کشور
  • برگزاری ورزش‌های همگانی در اطراف دریاچه
  • امکان دوچرخه سواری دور تا دور دریاچه
  • قایقرانی و برگزاری مسابقات قایقرانی (شامل قایق‌های پدالی، کشتی دو و جت اسکی)
  • راه اندازی سالن‌های ورزشی
  • پرنده نگری در فصل‌های مهاجرت پرندگان
  • استفاده از زیپ لاین با طولی بیش از 900 متر
  • ساخت شهربازی سرباز و پوشیده
  • باغ بهشت و پارک‌های صخره‌ای

زمان بازدید از دریاچه شورابیل اردبیل

همان طور که می‌دانید اردبیل یکی از شهرهای سردسیر در شمال غربی کشور ایران بوده که در فصل‌های سرد سال شاهد بارش برف و باران‌های بسیار سنگین آن خواهیم بود. در فصل زمستان، یخ‌زدگی‌های زیبای دریاچه، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اما هر چه به سمت فصل‌های گرم‌تر پیش می‌رودیم، آب و هوای مساعدتری پیدا می‌کند و پیاده روی در اطراف آن و استفاده از امکانات تفریحی برای مسافران ممکن خواهد شد.

آشنایی با دیدنی‌های اطراف دریاچه شورابیل

به دلیل قرار گرفتن در شهری باستانی، در اطراف این دریاچه جاذبه‌های بسیار دیدنی را می‌توان مشاهده کرد. مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های اطراف این دریاچه عبارت‌اند از:

  • آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی
  • موزه حیات وحش اردبیل
  • تفرجگاه بولاغلار
  • رودخانه بالیقلو چای
  • پل یدی گوزلی (هفت چشمه)

رستوران‌های اطراف دریاچه شورابیل اردبیل

مسافران و گردشگران پس از گردش و تفریح در شورابیل می‌توانند برای صرف وعده غذای خود به یکی رستوران‌های با کیفیت در اطراف این دریاچه مراجعه نمایند. از رستوران‌های با کیفیت در نزدیکی دریاچه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رستوران ترکی پرپروک
  • کبابی خاقان
  • آنا پیتزا
  • رستوران گیاهی زعفرانیه
  • رستوران ایتالیایی آماتا

در هنگام بازدید از دریاچه شورابیل چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

دریاچه شورابیل اردبیل یک منطقه ای حفاظت شده همراه با ذخایر ارزشمند طبیعی است؛ بنابراین در هنگام بازدید می‌بایست نکات و موارد زیر را رعایت نماییم:

  • ریختن زباله در آب دریاچه ممنوع است.
  • آسیب رساندن به اکوسیستم منطقه، زندگی پرندگان بومی و حیوانات داخل دریاچه را مختل خواهد کرد.
  • شنا کردن در آب دریاچه در تمام روزهای سال ممنوع است.
  • از بازی کردن بر روی سطح یخ زده دریاچه در فصل زمستان خودداری نمایید. (این دریاچه در بعضی نقاط خود دارای عمقی بیشتر 11 متر بوده و هنگام شکستن یخ‌ها ممکن است با حوادث ناگواری روبرو شوید.)
  • استفاده از دوربین عکاسی در این منطقه بلامانع است.
  • همراه داشتن لباس گرم در فصل‌های سرد سال حتی فصل بهار ضروری است.

دسترسی به دریاچه شورابیل

  • آدرس دریاچه : اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

سخن آخر

در این مقاله شما را با دریاچه شورابیل اردبیل و امکانات آن آشنا کردیم. اگر شما هم به شهر اردبیل سفر کرده‌اید و با جاذبه‌های گردشگری دیگر این شهر آشنا هستید، در انتهای این مقاله برای ما بنویسید.