تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

چشمه آبگرم هفت آباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم  شما را با چشمه آبگرم هفت آباد  که از جاهای دیدنی ارومیه است آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه طبیعی در استان آذربایجان غریی در ادامه با ما باشید.

چشمه آب گرم هفت آباد
تصویر از سایت سفر در ایران

شهر زیبای ارومیه مرکز آذربایجان غربی است که یکی از استان های مرزی ایران است. استان آذربایجان غربی تنها استانی است که با ترکیه هم مرز است. این منطقه به دلیل موقعیت و مجاورت با ترکیه، دارای محیط طبیعی بسیار زیبایی است. چشمه آب گرم هفت آباد یکی از جاذبه های طبیعی استان است.

اجاره روزانه خانه در تهران

چشمه آبگرم هفت آباد در 45 کیلومتری ارومیه در منطقه گردشگری هفت آباد و در دامنه سرسبز کوه آتشفشانی خفته در کنار رودخانه باراندوز چای قرار دارد. چشمه هفت آباد  بخش سیلوانه شهرستان هفت آباد که معمولاً به هفت آباد معروف است قرار گرفته است. گردشگران زیادی برای استفاده از قابلیت های درمانی چشمه به ویژه در ماه های تابستان به روستای هفت آباد سرازیر می شوند.

چشمه آب گرم هفت آباد
تصویر از سایت کجارو

ویژگی های چشمه

این چشمه آب گرم از سه چشمه آب گرم تشکیل می شود. همانطور که قبلاً گفته شد، چشمه ها در کنار رودخانه معروف باراندوز چای قرار گرفته اند و جلوه ای خیره کننده را ایجاد می کنند.

دمای آب چشمه هفت آباد پیوسته بین 32 تا 34 درجه سانتیگراد است و مردم محلی ادعا می کنند که برای درمان ناراحتی های استخوانی مفید است.

چشمه آب گرم هفت آباد
تصویر از سایت سفر در ایران

چشمه های کوچکتر با آب کمتر را می توان در نزدیکی چشمه های بزرگتر مشاهده کرد که علاوه بر چشمه های اصلی از هسته زمین در گوشه و کنار رودخانه می جوشند. در داخل بستر رودخانه چند چشمه کوچک وجود دارد.

این چشمه دوست داشتنی در پایه یک کوه آتشفشانی که مدت هاست منقرض شده است قرار دارد و زمانی که آب از هسته زمین خارج می شود، حباب های دی اکسید کربن به وضوح دیده می شود.

چشمه آبگرم هفت آباد در مجاورت تعداد زیادی گسل بزرگ قرار دارد که زمین شناسان علاقه مند به مطالعه آنها هستند.

بهترین زمان سفر 

چشمه آب گرم هفت آباد
تصویر از سایت سفر در ایران

در فصول سرد سال با توجه به وضعیت مسیر از سفر به روستای هفت آباد خودداری شود. در نتیجه بهترین فصل برای سفر بهار و تابستان است. زیبایی های طبیعی منطقه در این زمان چند برابر شده است و یکی از گزینه های گردشگری در این منطقه برپایی پیک نیک در کنار رودخانه باراندوز است.

موارد استفاده آب چشمه‌های هفت ‌آباد

گردشگران می توانند در استخری که بر روی چشمه اصلی ساخته شده است شنا کنند. اعتقاد بر این است که استفاده از آب  چشمه آبگرم هفت آباد ، برای روماتیسم، آرتریت، اختلالات استخوانی، تورم موضعی، تسکین اعصاب، بیماری های پوستی، درد مفاصل، درد کلیه، افت قند خون، کاهش وزن و بیماری های تنفسی سودمند است. بی کربنات و کلسیم در آب این  چشمه یافت می شود.

استفاده از آبهای معدنی و گرم در طب سنتی ایران پیشنهاد شده است. گرمای آب عملکرد سلول های بدن را بهبود می بخشد و نشاط را به بدن باز می گرداند.

البته اعتدال در همه شرایط لازم است. استفاده بیش از حد از آب گرم نیز ممکن است خطرناک باشد. به ویژه دمای بالای 80 درجه می تواند به پوست آسیب برساند. از این نظر دمای آب چشمه هفت آباد ایده آل است.

جاذبه‌های اطراف

از مهمترین جاذبه های گردشگری ارومیه می توان به منطقه سیلوانا و رودخانه باراندوز اشاره کرد. در فاصله کمی از دهکده هفت آباد جاذبه های زیر قرار دارند:

  • کوه و دریاچه دالامپر
  • دریاچه مارمیشو
  • آبشار سوله دوکل

چطور به چشمه آبگرم هفت آباد برویم ؟

چشمه آب گرم هفت آباد

برای رسیدن به روستای هفت آباد باید مسیر اصلی بند تا زیوه را طی کنید. قبل از رسیدن به راژان تابلویی وجود دارد که جاده فرعی روستای هفت آباد و چند روستای دیگر را نشان می دهد.

مسئولان گردشگری استان آذربایجان غربی برای رونق بخشیدن به این چشمه آب گرم و همچنین جهت برخورداری گردشگران بیشتری از این موهبت خدادادی پشنهاد کرده اند تا مسیر دسترسی به  چشمه آبگرم هفت آباد ، بهبود یابد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، بخش سیلوانا، روستای هفت آباد

مقالات بیشتری بخوانید