تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

درفک رودبار یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان است که در بین دو شهرستان زیبای رودبار و سیاهکل واقع شده است. این قله زیبا یکی از آتشفشان‌های خاموش کشور به شمار می‌آید.

درفک را می‌توان از مناطق بسیار زیبا و بکر گیلان به شمار آورد، چرا که از نظر آب و هوایی یک منطقه بی‌نظیر است و همواره مورد توجه گردشگران بسیاری بوده. در سال‌های اخیر، مخصوصا در فصل بهار، کوهنوردان و گردشگران بسیاری به این قله سفر می‎کنند و به همین دلیل مسیر‌ها و کمپ‌های زیادی برای گردشگران تازه وارد به وجود آمده تا این سفر برای آن‌ها اسایش بیشتری به همراه داشته باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

بیان‌های مختلفی از نامگذاری این منطقه وجود دارد؛ برخی افراد و بومیان منطقه معتقند در زمان‌های گذشته در این محل، تعداد زیادی عقاب زیست داشته اند و به همین دلیل نام آن دالفک (به زبان این منطقه یعنی زیستگاه عقاب‌ها) گذاشته شده و سپس به مرور زمان نام آن به درفک تغییر یافته. برخی دیگر نیز می‌گویند چند صد سال پیش قومی در این منطقه سکونت داشتند که به قوم دربیک معروف بودند و نام قله نیز از نام آن‌ها برگرفته شده است.

قله درفک رودبار برای مردم شمالی، نماد استواری و پایداری است و آنان باور دارند راز‌های دل مردم منطقه، ‌افسانه‌ها و داستان‌های زیادی از جنگ‌ها، شکست‌ها، پیروزی‌ها و خاطرات تلخ و شیرین در دل این کوه دفن شده است.

برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری و اطلاعات بیشتر در مورد آن، در ادامه این مقاله با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی قله

نام اصلی قله درفک رودبار، دروک بوده که در طول تاریخ و گذر زمان دچار تغییر شده است. این قله آتشفشانی در حدود ۲۷۰۰ متر ارتفاع دارد و در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی رودبار و در امتداد رشته کوه البرز غربی قرار دارد. قله درفک از قسمت‎های شرقی و جنوب شرقی به پیشکوه و از قسمت جنوبی به کوه‌های منجیل ممتد شده است.

برای رسیدن به این قله زیبا مسیر‌های متفاوتی را می‌توان پیش گرفت ولی اصلی‌ترین مسیر‌ها به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند:

اولین مسیر که مسیر شرقی نام دارد از سیاهکل شروع شده و با گذر از دیلمان و اربناب، در نهایت به قله درفک می‌رسد. مسیر مقابل آن نیز، مسیر غربی است که از رستم آباد شروع شده و پس از گذر از تنکابن به این قله ختم می‌شود. توجه داشته باشید که اگر مسیر غربی را انتخاب کنید در دو مسیر قرار خواهید گرفت، یعنی مسیر غربی خود به دو زیر مسیر تقسیم می‌شود. در مسیر کوتاه‌تر بعد از تنکابن باید از راجعون و منطقه جیرونی گذر کنید تا به قله برسید. در مسیر دوم که طویل‌ترین مسیر به شمار می‌آید پس از گذر از تنکابن باید از مناطق شیرکوه، لارنه و جیهون نیز عبور کنید تا به قله درفک برسید.

در قسمت‌های پایین این قله چندین کلبه سنگی دیده می‌شود که در فصل‌های گرم سال محل زندگی دامداران محسوب می‌شود.

بهترین زمان برای صعود به درفک رودبار و یا مشاهده زیبایی‌های اطراف آن فصل تابستان و اوایل فصل پاییز است چرا که از نظر آب و هوایی و مناظر اطراف، این موقع از سال بسیار مناسب است.

درفک رودبار

جاذبه‌های دیدنی قله درفک

از اصلی‌ترین جاذبه‌های قله درفک رودبار می‌توان به تی تی کاروانسرا اشاره کرد که در منطقه سیاهکل واقع شده و یک جاذبه تاریخی برای این منطقه است. اگر این کاروانسرا را ۱۲ کیلومتر به سمت شمال طی کنید به روستای بالارود خواهید رسید که از زیباترین و باصفا‌ترین روستا‌های شمال کشور به شمار می‌آید.

در مسیر درفک ـ دیلمان نیز یک آبشار بسیار زیبا وجود دارد که به آبشار دوقلو معروف است. نام این آبشار زیبا لونک است و بهترین زمان برای سفر به این مکان بهار و تابستان است. البته اگر بتوانید در فصل بهار به این مناطق سفر کنید می‌توانید از زیبایی‌های بی‌نظیر دشتی به نام سوسن چلچراغ نیز بهره ببرید.

از دیگر جاذبه‌های درفک رودبار می‌توان به غاری که در این منطقه ایجاد شده است اشاره کرد.این  غار منبع اصلی آب برای ساکنان منطقه است، البته آب این غار به قدری سرد و خنک است که ساکنان آن حوالی گاها یخ مورد نیاز خود را از آن جا تهیه می‌کنند. یخچال درفک نیز در همین حوالی قرار دارد که مکانی به شدت خنک است و از جاذبه‌های اصلی منطقه به شمار می‌آید، البته مسیر این یخچال مسیری بسیار تند است که پیمایش آن برای بیشتر افراد سخت هست. دهانه غار نیز تنگ است (حدودا ۱۰۰ متر)، به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود که بدون تجهیزات و امکانات غارنوردی وارد آن نشوید.

غار یخی درفک

در قسمت شمالی قله نیز دیواری آهکی دیده می‌شود که حدودا ۵۰۰ متر بلندی دارد و از رسوبات آب‌های اطراف قله تشکیل شده است.

پوشش گیاهی این منطقه بسیار عالی و متنوع است و شما با مشاهده آن درمی‌یابید که این پوشش گیاهی جزو اعجاب انگیزی‌های شمال ایران است. علاوه بر این، تنوع حیوانی منطقه درفک بالا است و انواع حیوانات اهلی و وحشی مانند خرگوش، گوزن، گرگ و پلنگ در این منطقه سکونت دارند.

نکات مهم در سفر به قله درفک

اگر شما نیز می‌خواهید به این منطقه سفر کنید و از قله درفک رودبار دیدن کنید، بهتر است چندین نکته را در مورد سفر به این قله در نظر داشته باشید.

برای صعود به قله درفک حتما از کسانی که کاملا با قله آشنایی دارند کمک بگیرید و تا حد ممکن بدون راهنما به این قله سفر نکنید چرا که عبور از بخش‌های زیادی از این مسیر بدون راهنما و تجهیزات اصولی میسر نیست.

سعی کنید تا جای ممکن در ماه‌های سرد و برفی به این منطقه سفر نکنید زیرا مسیر کوهستانی این قله بسیار دشوار است و ممکن است برای افراد خطرساز شود.

همان طور که گفته شد، تنوع حیوانی این مسیر بسیار زیاد است و شما در طول مسیر انواع زیادی از حیوانات اهلی و وحشی را مشاهده خواهید کرد. اما باید توجه داشته باشید که سگ‌های این منطقه جزو وحشی‌ترین سگ‌های ایران هستند. بنابراین، حتما با یک جمع حرفه‌ای و آَشنا سفر کرده و از نزدیک شدن به سگ‌ها اجتناب کنید. در هنگام کمپ کردن و چادر زدن نیز از افراد مجرب راهنمایی بگیرید تا یک جای امن انتخاب کنید، چرا که هر لحظه امکان نزدیک شدن و حمله کردن حیوانات وحشی مثل گرگ، شغال، پلنگ و غیره وجود دارد.

قله درفک رودبار

حواستان را جمع کنید!

با اینکه پوشش گیاهی و تنوع آن در درفک رودبار بی‌نظیر است اما گاها برای افراد ناآشنا می‌تواند مضر و آسیب‌زا باشد. برای مثال دشت‌های اطراف این قله پوشیده از گیاه گزنه است، گزنه گیاهی است که افراد دچار روماتیسم می‌توانند برای درمان مرض روماتیسم از آن بهره بگیرند. این در صورتی است که گزنه به شدت می‌تواند موجب حساسیت‌های وحشتناک شود و فرد آسیب ببیند. در نتیجه هیچ وقت بدون بررسی و مشورت دقیق، به گیاهان ناآشنا نزدیک نشوید.

سعی کنید تا جای ممکن از مسیر‌های ناشناخته عبور نکنید، چند مسیر اصلی که در قسمت‌های بالا به آن‌ها اشاره شد بهترین مسیر‌ها برای رسیدن به قله هستند. علاوه بر این مسیر‌ها حتما راه‌های دیگری نیز وجود دارد اما به دلیل صعب‌العبور بودن و احتمال وجود خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیر، گذر از آن‌‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

تجهیزات لازم برای سفر

این قله جزو بلندترین قله‌های کشور ایران است و صعود به آن امری دشوار به حساب می‌آید. اگر شما نیز برنامه سفر به این قله را دارید حتما قبل از سفر در مورد آن به میزان کافی مطالعه و بررسی داشته باشید. از چند روز قبل سفر تمام امکانات و مایحتاج سفر خود را تامین کنید و چندین بار آن‌ها بررسی کنید تا چیزی فراموش نشود. برای این سفر حتما لباس گرم، وسایل و تجهیزات روشن کردن آتش، غذای کنسروی، آب کافی و… به همراه داشته باشید.

سخن پایانی

طبیعت کشور ما ایران جزو بکر‌ترین و زیباترین طبیعت‌های جهان است. شاید کمتر کشوری وجود داشته باشد که چهارفصله بوده و در تمام این چهار فصل بتوان به مناطق مختلف آن سفر کرد. حال که این موهبت الهی شامل حال ما شده است، بکوشیم تا در حفظ زیبایی‌ها و شکوه آن امین باشیم.

شاید اگر به شمال ایران سفر کرده باشید شما هم با مناظری روبه‌رو شده باشید که انسان‌ها با ریختن زباله و مواد تجزیه نشدنی موجب خرابی و زشت شدن آن شده‌اند. متاسفانه قله درفک رودبار نیز از این قاعده مستثنی نیست، شما به هنگام عبور از مسیرهای دشتی و کوهستانی این قله با انواع زباله‌ها رو‌به‌رو می‌شوید که در واقع سبب ناراحتی است. در سفرهای خود به چنین مناطقی، تا حد ممکن از ریختن هرگونه زباله اجتناب کنید تا امانت‎‌دار خوبی برای آیندگان باشیم.

این مناطق از جمله مناطق گردشگری هستند که برای بسیاری از افراد ایرانی و توریست‌های خارجی ناشناخته باقی مانده است. بنابراین، در صورت سفر به این مناطق می‌توان آن را به سایرین نیز معرفی کنیم و گردشگران خارجی را نیز تشویق به دیدن آن کنیم تا علاوه بر جذب افراد بیشتر به اقتصاد و رونق شغل بومیان این مناطق نیز کمک کرده باشیم.

یک نکته مهم دیگر در سفر به این گونه مناطق این است که از روشن کردن آتش در دل طبیعت خودداری کنیم. اگر به هر دلیل مجبور شدید در چنین مناطقی آتش روشن کنید، حتما قبل از ترک آن جا از خاموش کردن آتش اطمینان حاصل کنید تا از آسیب به گیاهان و حیوانات منطقه جلوگیری شود.