تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سفر با هواپیما هرچند مزایای بسیاری از قبیل کمتر بودن مدت‌زمان رسیدن به مقصد دارد، اما مستلزم رعایت نکات زیادی است. در این مطلب می‌خواهیم کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید را به شما بیان کنیم و به سؤال چه کارهایی را نباید در هواپیما انجام بدهیم؟ پاسخ دهیم تا بتوانید یک سفر با اطمینان و بی حاشیه‌ را برای خود رقم بزنید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد انجام یک سفر پروازی خوب را دارید، تا انتهای مقاله کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید، ما را همراهی کنید.

استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی غیرمجاز

در صورت اعلام خلبان، استفاده از تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های الکترونیکی بی‌سیم در هواپیما ممنوع است. این کار به دلیل امکان تداخل سیگنال‌های الکترونیکی دستگاه‌ها با تجهیزات هواپیما و مخاطره برای ایمنی پرواز، توسط قوانین هوایی ممنوع شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید

استفاده از دخانیات

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که محیط هواپیما محیطی آرام و دنج است و آنها می‌توانند ساعت‌ها در این محیط سیگار بکشند و به وقایع روزمره خود بیندیشند، به همین علت بیشتر مسافران سیگاری طبق عادت همیشگی، در جیب خود فندک و یا کبریتی دارند تا در مواقع نیاز از آن استفاده نمایند. باید بیان کنیم که استفاده از سیگار و سایر مواد دخانی در هواپیما به دلیل خطر احتمالی آتش‌سوزی و نفوذ بوی نامطبوع به محیط هواپیما ممنوع است.

درواقع باید بگوییم که در سال ۱۹۹۸، اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) استفاده از دخانیات را در تمام هواپیماهای تجاری ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت در سال ۲۰۰۰ به طور کامل اجرا شد. بر اساس قوانین هوایی جمهوری اسلامی ایران، هرگونه استعمال دخانیات در هواپیماهای مسافربری و باری ممنوع است. در صورت انجام این تخلف، متخلف به جریمه نقدی معادل یک میلیون ریال تا ده میلیون ریال محکوم خواهد شد؛ شما نیز اگر فردی را در هواپیما در حال سیگارکشیدن مشاهده کردید، باید این موضوع را فوراً به خدمه پرواز اطلاع دهید.  در اینجا برخی از خطرات استفاده از دخانیات در هواپیما آورده شده است:

  1. خطر آتش‌سوزی: شعله فندک یا دود سیگار ممکن است باعث آتش‌سوزی در هواپیما شود. آتش‌سوزی در هواپیما می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی در مواردی هم منجر به سقوط هواپیما شود.
  2. خطر مسمومیت و حساسیت با دود سیگار: دود سیگار حاوی مواد سمی زیادی است که می‌تواند منجر به مسمومیت گردد. مسمومیت با دود سیگار احتمال بروز مشکلات تنفسی، سردرد، حالت تهوع و استفراغ را در افراد حساس و مخصوصاً کودکان افزایش می‌دهد.

بنابراین، به‌منظور حفظ سلامت خود و سایر مسافران، از استفاده از دخانیات در هواپیما خودداری کنید.

بیشتر بخوانید

استفاده از قیچی، سوزن و سایر ابزارهای تیز

در ادامه مقاله کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید باید بگوییم که استفاده از ابزارهای تیز، همچون قیچی، سوزن و سایر ابزارها به دلیل خطر بالا برای امنیت و ایمنی پرواز ممنوع است. این کار منجر به زخمی‌شدن سایر مسافران یا حتی ایجاد تهدید امنیتی می‌شود؛ بنابراین باید از به‌همراه‌داشتن چنین وسایلی در هنگام سفر با هواپیما خودداری کنید.

کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید

باز کردن درهای اضطراری

باز کردن درهای اضطراری (Emergency Exit) به دلیل ایجاد خطر برای سایر مسافران و احتمال عملکرد نادرست در صورت بروز حادثه، ممنوع است. در صورت نیاز به استفاده از درهای اضطراری، باید با هماهنگی مهمانداران و خدمه پرواز این کار را انجام دهید.

استفاده از لنز چشمی

در حال حاضر، هیچ قانون بین‌المللی یا ملی وجود ندارد که استفاده از لنز در هواپیما را ممنوع کند. با این حال، برخی از شرکت‌های هواپیمایی استفاده از لنز در طول پرواز را توصیه نمی‌کنند. این توصیه به دلیل چندین عامل است، از جمله:

  1. خشک شدن چشم‌ها: هوای داخل هواپیما خشک است و می‌تواند باعث خشک شدن چشمان مسافران شود. این امر ممکن است برای افرادی که از لنز استفاده می‌کنند، ناراحتی ایجاد کند.
  2. تحریک چشم‌ها: فشار داخل کابین هواپیما در هنگام پرواز تغییر می‌کند. این امر می‌تواند باعث تحریک چشمان و ایجاد احساس ناراحتی در افرادی که از لنز استفاده می‌کنند شود.
  3. خطر ابتلا به عفونت: استفاده از لنز در طول پرواز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد. این امر به دلیل خشکی چشمان و تغییر فشار داخل کابین هواپیما است؛ همچنین از آنجایی که هواپیما یک وسیله حمل‌ونقل عمومی به حساب می‌آید، ممکن است در اثر برخورد دست‌ها و وسایل شخصیتان به بخش‌های هواپیما، میکروب‌های موجود در این سطوح به چشم‌ها منتقل و عارضه عفونت چشمی بروز پیدا کند.

کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید

ورود به کابین خلبان

تنها خلبان و اعضای خدمه اجازه ورود به کابین خلبان (Cockpit) را دارند و ورود مسافران و سایر افراد به این بخش ممنوع است. ورود غیرمجاز به کابین خلبان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات امنیتی و عدم کنترل هواپیما توسط خلبان شود.

حمل اسلحه و مواد منفجره

حمل وسایلی مانند اسلحه، مواد منفجره، مواد شیمیایی خطرناک، مواد رادیواکتیو، مواد آتش‌زا و ابزارهای تیز و برنده در داخل کابین هواپیما ممنوع است. در صورت لزوم و اخذ مجوزهای لازم، این وسایل باید در قسمت بار هواپیما قرار داده شوند.

ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران

ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران از جمله پرحرفی، گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند و حرکت‌کردن در راهروها جزو کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید محسوب می‌شود.

تغییر صندلی خود بدون اجازه

تغییر صندلی خود بدون اجازه خدمه پرواز ممنوعیت دارد. این ممنوعیت به‌منظور حفظ امنیت و ایمنی پرواز وضع شده است.  با این حال در نظر داشته باشید که هرازگاهی باید در جای خود پاهایتان را حرکت دهید تا در طول پرواز گردش خون بدنتان مختل نشود.

بیشتر بخوانید

کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید

مصرف الکل

مصرف الکل نیز جزو کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید، است. ممنوعیت استفاده از الکل در هواپیما توسط بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌شود. استفاده از الکل می‌تواند باعث خلق مشکلات رفتاری، همچون تعصب، تهاجم و عدم کنترل عملکرد شود که باعث مخاطره برای سایر مسافران و افراد دیگر در هواپیما می‌گردد. در صورت مشاهده فردی که در هواپیما در حال مصرف الکل است، باید فوراً به خدمه پرواز اطلاع دهید. خدمه پرواز موظف هستند در صورت بروز چنین مشکلی، اقدامات لازم را انجام دهند.

تخلف از دستورات خدمه پرواز

تخلف از دستورات خدمه پرواز در هنگام مسافرت با هواپیما ممنوع است؛ بنابراین به صحبت‌های خدمه پرواز و مهمانداران گوش دهید و حتماً به آنها عمل کنید.

در بسیاری از موارد تخلف از دستورات خدمه پرواز می‌تواند نتایج جدی مانند محرومیت از پرواز، مجازات‌های قانونی یا ممنوعیت از سفر در آینده را داشته باشد؛ بهتر است همواره راهنمایی‌های خدمه پرواز را رعایت کرده و از این تخلف‌ها خودداری کنید.

قوانین حمل مایعات در هواپیما در ایران

حمل بیش از حد مجاز مایعات نیز جزو کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید، به حساب می‌آید؛ قوانین حمل مایعات در هواپیما در ایران، مطابق با قوانین بین‌المللی است. به طور کلی، قوانین حمل مایعات در هواپیما در ایران به شرح زیر است:

حجم مایعات مجاز در چمدان مسافران حداکثر 100 میلی‌لیتر (3.4 اونس) است. به بیانی دیگر مایعات باید در ظروفی با حجم حداکثر 100 میلی‌لیتر بسته‌بندی شوند. با این وجود، برخی از مایعات از جمله آب، شیر، آبمیوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، داروها و غذاهای کودک، از این قانون مستثنی هستند. همچنین، مایعات خریداری‌شده از فروشگاه‌های داخل فرودگاه، در صورتی که مهر گمرک داشته باشند، مجاز به حمل با هواپیما هستند.

در ادامه باید بدانید که برای حمل مجاز مایعات در هواپیما، نکات زیر را رعایت کنید:

  • مایعات را در ظروف شفاف و بدون درپوش قرار دهید. این امر می‌تواند به تسهیل بررسی مایعات توسط مأموران امنیتی کمک کند.
  • مایعات را در کیف دستی یا چمدان خود قرار دهید. سپس آنها را در هنگام عبور از گیت امنیتی، از کیف دستی خود خارج کنید. مأموران امنیتی می‌توانند مایعات را بررسی نمایند.

بیشتر بخوانید

کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید

جمع‌بندی

همان‌طور که مستحضرید در مقاله کارهایی که نباید در هواپیما انجام دهید لیستی از  کارهای ممنوعه در هواپیما را بیان کردیم. با این حال، در نظر بگیرید که این لیست فقط چند مورد از کارهای ممنوعه در هواپیما را شامل می‌شود؛ زیرا هر شرکت هواپیمایی ممکن است قوانین و ضوابط خاص خود را برای مسافران خود تعیین کند؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر، با قوانین و مقررات هواپیمایی مربوطه آشنا شوید. امیدواریم که مطالعه این مقاله درباره کارهای غیر مجاز در هواپیما برای شما مفید واقع شده باشد.