تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بخش عمده‌ای از گردشگران حرفه ای را طبیعت گردان تشکیل میدهند. کسانی که کمی سختی را به جان میخرند تا از یک جاذبه خدادادی زیبا در دل طبیعت بازدید کنند. آبشار آب سفید یکی از مکان‌هایی است که ارزش این سختی را دارد. در ادامه مطلب با مجله هم اقلیم همراه باشید تا این آبشار را به شما معرفی کنیم.

آبشار آب سفید کجاست

شاید باورش سخت باشد که استان لرستان در رقابت با استان‌های شمالی، رتبه دومین استان پر آب ایران را کسب کرده است. پس دور از انتظار نیست که طبیعت این استان از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. وجود منطقه‌ای کوهستانی و آب فراوان باعث ایجاد آبشارهای جذابی شده است که هرساله گردشگران و کوه نوردان فراوانی را به خود جذب می‌کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

آبشار آب سفید

آبشار آب‌ سفید یکی از بی‌شمار آبشارهای استان لرستان است که بخاطر موقعیت خود، از شهرت بیشتری نسبت به سایر آبشارهای این استان برخوردار است. آبشار آب‌ سفید به عروس زیبای آبشارهای ایران معروف می‌باشد. این آبشار در آبان سال 98 با شماره ۵۳۴ در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده و این خود نشان اهمیت و ویژگی خاص آن است.

اگر علاقه‌مند به بازدید از آبشارهای ایران هستنید. ما در ادامه چند آبشار زیبا را به شما معرفی خواهیم کرد.

آب این آبشار از درون تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید، که اگر از کمی تجهیزات کوه‌نوردی و توانایی لازم برخودار باشید می‌توانید ابتدای شروع حرکت آب در آن را مشاهده کنید. محل قرار گیری این آبشار دقیقا درون دره ای به نام «تاریک دره» است که ابهت فوق‌العاده زیبایی به آن می‌دهد.

آبشار آب سفید

اما چرا به آن آب سفید می‌گویند؟ به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید و همین سبب شده تا نام آن به آبشار آب‌ سفید معروف شود. این آبشار در جنوب شرقی لرستان، در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار  قالی کوه در زلقی قرار گرفته‌است. مبدأ آب آبشار رودهای دائمی در کوه‌های کازینستان و حرا هستند که پس از گذر از آبشار به رود کاکلستان و سپس رودبار لرستان می‌رود. رودبار لرستان یکی از شاخه‌های رود دز است.

 

وضعیت منطقه و آبشار آب سفید

پوشش جنگلی و سرسبز در کنار آبشار، یکی دیگر از زیبایی‌های منطقه به حساب می‌آید که در طول مسیر تا رسیدن به این آبشار، این پوشش سبز همه جا را دربرگرفته است. خود آبشار در دره‌های تاریک که در اثر فعالیت‌های زمین‌ و فرسایش توسط آب در چند هزار سال به وجود آمده، قرار دارد.

آبشار آب سفید

گفته می‌شود یکی از سالم‌ترین آب‌های معدنی منطقه متعلق به آبشار آب سفید است. به دلیل ییلاقی بودن منطقه‌ی آبشار  فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از آن است و همین امر سبب شده جمعیت زیادی برای بازدید از آبشار، سختی مسیر را تحمل کنند. از آنجا که این آبشار در منطقه‌ای قالی‌کوه قرار دارد که جز منطقه‌ای حفاظت‌شده است، سازمان حفاظت از محیط زیست کل منطقه را به عنوان منطقه  شکار ممنوع اعلام کرده است.

حتی اگر برای سفری کوتاه به لرستان می‌روید بهتر است سوغات این استان را بشناسید.

از ویژگی‌های پوشش گیاهی منطقه می‌توان به رویش سرو کوهی اشاره کرد. ریشه‌ این درخت در دل سنگ و صخره است و گویی از درون سنگ می‌روید. به گفته بومی‌های این منطقه، هنگامی که سال‌ها از عمر درخت می‌گذرد و اصطلاحا پیر می‌شود، توسط صاعقه آتش می‌گیرد، از بین می‌رود و درخت جوان جایگزین آن می‌شود. درختان بلوط ایرانی، گردو و لاله واژگون نیز از گیاهان دیدنی این منطقه به شمار می‌رود. بعد از اینکه از میان درختان نام‌برده و دشت اطراف آبشار گذر کردید، دره‌ای را خواهید دید که درختان زالزالک، انجیر، تمشک و بوته‌های نسترن وحشی زینت‌بخش آن است. شاهین، کبوتر چاهی، سهره، شاه بوف، کبک، چکاوک و … نیز از پرندگانی هستند که در منطقه زندگی می‌کنند.

چطور به آبشار آب سفید برویم

برای رفتن به آبشار آب سفید باید از سمت شرقی وارد لرستان بشوید. دسترسی به آن از طریق جاده از سمت شهر الیگودرز امکان‌پذیر است. ارتفاع آبشار حدود ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل های معمولی سال حدود ۸ متر است اما آبشار آب سفید در فصل پرآبی عرضی برابر 8 تا 15 متر پیدا می‌کند و زیبایی خود را بر رخ طبیعت می‌افزاید.

در گذر از جاده منتهی به آبشار آب سفید، رودهای خروشانی را می‌بینید که در میانِ دره در جریان هستند. با گذر از روستاهای کاکلستان و قلیان، کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان زیبای بلوط و گردو زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند. در همین مسیر از کنار زیارتگاه “مومد حسن”  گذر می‌کنید که جایگاه خاصی در میان مردم بختیاری دارد.

آبشار آب سفید

سد پر آب خا‌ن‌ آباد نیز یکی از مناظر تماشایی در طول مسیر است. سد دیگری نیز به نام سد خان‌آباد در این منطقه وجود دارد، که دیدن آن در مسیر خالی از لطف نیست. این سد با الیگودرز ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و در  مسیر رسیدن آبشار آب سفید آن را خواهید دید. پس از گذری 1 ساعته با خودروی خود به نزدیکی آبشار می‌رسید و از اینجاست که مسیر پیاده‌روی  تا رسیدن به آبشار شروع می‌شود.

آبشار آب سفید

بومیان منطقه علاقه عجیبی به این آبشار دارند و معمولا در طول فصل بهار و تابستان مدام به دیدن این پدیده زیبا میروند. پیک نیک، آب بازی، عکاسی، دره نوردی و کوهنوردی در ارتفاعات اطراف آبشار بسیار هیجان انگیز است. ما در مجله هم اقلیم توصیه می‌کنیم فرصت بازدید از این آبشار زیبا را به هیچ وجه از دست ندهید.