تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

باغ بهلگرد

باغ بهلگرد ، در استان خراسان جنوبی و 15 کیلومتر مانده به بیرجند و یک کیلومتری روستا بهلگرد قرار گرفته است،در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این باغ که به ثبت ملی رسیده است،بیشتر آشنا شوید.

باغ بهلگرد

اجاره روزانه خانه در تهران

ثبت درلیست آثار ملی کشور

این باغ در سال1378 و روز 23 مرداد با شماره ثبت 2367 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باغ بهلگرد

باغ بهلگرد کجاست

خراسان جنوبی/15 کیلومتری بیجند/روستا بهلگرد

باغ بهلگرد

باغ بهلگرد به کدام تاریخ  برمیگردد؟متعلق به کیست؟

این باغ به عصر قاجار باز می گردد و در زمان حکومت شوکت المک یکی از حاکمان بیرجند ساخته شده است ،از این مکان به عنوان تفرجگاه ییلاقی خود استفاده می کردند.

باغ بهلگرد

معماری باغ بهلگرد

این باغ شامل بخش های زیادی است که میتوان به :

  1.  ورودی
  2. هشتی
  3. حیاط اندرونی
  4. محل سکونت خدمه
  5. حیاط بیرونی
  6. اصطبل

اشاره کرد،

در هنگام ورود سر در ساده با درب چوبی دوتیکه با گل یخ کروی در مقابل شماست،محوطه اندرونی در امتداد هشتی قرار گرفته و فضا وسیعی برای خود کرد است،در محوطه استخری به شکل چهار ضلعی وجود دارد.

 عمارت اندرونی در دو طبقه ساخته شده ،حیاط بیرونی به محوطه اصلی باغ راه دارد و به عمارت ساده و زیبا میرسد.

دو باغ جدا از هم  که یکی به عنوان باغ اصلی که به آن باغ بیرونی میگفتند و یکی دیگر که کوچک تر از باغ بیرونی است وجود داشته که به آن باغ درونی میگفتند.حوض آبی که در جلو عمارت وجود دارد از اصول معماری ایرانی پیروی کرده است،در وسط دو باغ قرار گرفته و نیز در مرکز باغ نیز است.

این باغ در شیب زمین در جهت جنوب به شمال ساخته شد وتنوع گیاهی از ویژگی خوب انجاست،در شمال باغ یک یخدان قدیمی وجود داردکه گردشگران به سمت خود می کشاند،

شواهد حاکی از این است که در فصل زمستان استخر یخ می زد یخ ها را درون یخدان ذخیره میکردند در فصل گرم از یخ استفاده می شده است.

مقالات مرتبط