تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر جزیره کیش، آب انبار سنتی است. هرسال افراد زیادی برای بازدید از آب انبار سنتی کیش به این منطقه می‌آیند. شما می‌توانید علاوه بر بازدید از مکان‌های تفریحی و تفریحات آبی، از این بنای تاریخی و ارزشمند دیدن کنید. با هم اقلیم همراه شوید تا شما را با آب انبار سنتی کیش، این بنای تاریخی ارزشمند آشنا کنیم.

معرفی آب انبار سنتی جزیره کیش

یکی از جاذبه‌های گردشگری کیش، آب انبار سنتی جزیره کیش است. این بنا علاوه بر دارا بودن معماری کهن ایرانی، از زیباترین سازه‌های ایران نیز به‌حساب می‌آید. لازم به ذکر است که آب انبار سنتی کیش به «آب انبار دوقلو جزیره کیش» یا «آب انبار پنج بادگیر کیش» معروف است. ایران از کشورهایی است که در آن باران کم می‌بارد. ازاین‌رو، از زمان‌های خیلی دور، تأمین آب شرب در فصل‌های گرم سال، هدف اصلی ساکنین آن به‌حساب می‌آید.

اجاره روزانه خانه در تهران

آب انبار، بنایی هوشمندانه جهت تأمین آب شیرین در همه فصل‌ها و روزهای گرم است. این سازه در اغلب شهرهای ایران وجود دارد. جزیره کیش در استان هرمزگان قرار دارد. این جزیره یکی از مناطقی است که آب‌وهوای آن در بیشتر روزها گرم است. اهالی جزیره کیش از طریق ساختن این سازه، آب آشامیدنی خود را به‌راحتی تأمین می‌کردند. در صورتی قصد سفر به جزیره کیش را دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم که از آب انبار سنتی جزیره کیش بازدید نمایید.

آب انبار سنتی کیش

تاریخچه آب انبار کیش

 اغلب مردم تصور می‌کنند که کیش شهری نوساز است و پاساژها و تفریحات مدرنی در آن وجود دارند. جالب است بدانید که این جزیره از گذشته محل سکونت و زندگی مردمان زیادی بوده است. همچنین در زمان حکومت هخامنشیان در ایران نیز مرکز اصلی صید مروارید بوده است. در ضمن بازرگانان معروف دنیا به جزیره کیش می‌رفتند و به خریدوفروش محصولات گوناگونی می‌پرداختند. این جزیره با دارابودن موقعیت استراتژیک جغرافیایی، محل عبور و مرور کشتی‌های بازرگانی بوده است. به همین دلیل افراد بسیاری به آن رفت‌وآمد می‌کردند. همچنین در ساحل جزیره کیش کشتی به‌گل‌نشسته پرتغالی‌ها قرار دارد. این کشتی امروزه به کشتی یونانی کیش معروف است. کشتی یونانی کیش یکی از پرطرف‌دار‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است.

کیش مانند بقیه شهرهای کویری ایران، دارای آب‌وهوای گرمی است. همچنین باران کمی در این جزیره می‌بارد. این اصلی‌ترین دلیلی است که سبب می‌شود ساکنان آن همواره به دنبال راه حلی اساسی جهت تأمین آب شرب خود باشند. آب انبار سنتی جزیره کیش به دلیل جمع‌آوری و ذخیره کردن آب‌های سطحی، بر روی خرابه‌های آب انبار قدیمی، بنا شد. به‌مرورزمان و با افزایش ساخت‌وساز شهری، مسیر جریان آب‌های سطحی تغییر کرد. ازاین‌رو آب انبار جزیره کیش با گذشت زمان دیگر کاربردی ندارد. جایگزین آن دستگاه آب‌شیرین‌کن است. اما این روزها آب انبار سنتی کیش، یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است و ساکنین از آن استفاده نمی‌کنند.

معماری آب انبار جزیره کیش

جالب است بدانید که معماری این آب انبار بسیار شبیه بادگیرهای یزد است. آب انبارها سازه‌ای هستند که در گودی و عمق زمین قرار دارند. آب انبار ساختاری بسیار شبیه به استخر بوده با این تفاوت که در زیر زمین با سقفی گنبدی شکل هستند. در اطراف آب انبار بادگیرهایی قرار دارد. اگر عکس‌های آب انبار کیش را مشاهده کنید؛ متوجه می‌شوید که ساختاری مانند سایر آب انبارها دارد.

مشخصه خاص آب انبار سنتی کیش که آن را از سایر آب انبارهای کشور جدا می‌کند؛ ۲ گنبد و ۵ بادگیر است. به همین دلیل به آب انبار دوقلو یا آب انبار ۵ بادگیر نیز معروف است. همچنین وجود 2 گنبد در ساختار آب انبار نشانه بزرگی و عظمت آن است. اگر می‌خواهید با حال و هوای فضای آب آشامیدنی در گذشته، بیشتر آشنا شوید حتما از آب انبار سنتی کیش دیدن نمایید.

ویژگی آب انبار پنج بادگیر جزیره کیش

لازم است بدانید که در بالای گنبد آب انبار سنتی کیش، روزنه‌هایی قرار دارد. وظیفه آن‌ها متعادل کردن هوای داخل آب انبار و آب داخل آن در روزهای گرم سال است. بادگیرها هوا را از یک سمت وارد آب انبار می‌کنند و به قسمت‌های پایینی آن منتقل می‌کنند. همچنین باد با برخورد به آب‌هایی که در قسمت پایینی قرار دارند، آن را خنک می‌کند.

این روزها به دلیل اینکه آبی در آب انبار نیست خنکی فضای داخلی در قسمت پایینی نسبت به گذشته کمتر شده است. اما اگر به آب انبار وارد شوید و از پله‌ها عبور کنید؛ کاهش دما را به‌وضوح احساس خواهید کرد. جالب است بدانید که برای بازدید گردشگران، فضای داخل آب انبار سنتی کیش به‌صورت سنگ‌فرش است. به همین دلیل عموم مردم می‌توانند به‌راحتی از آن بازدید کنند.

آب انبار سنتی کیش

نحوه دسترسی آب انبار سنتی کیش

لازم به ذکر است که آب انبار دوقلو کیش در شهر باستانی حریره کیش قرار دارد. شما در راه رسیدن به این شهر می‌توانید از این جاذبه لذت ببرید. ساده‌ترین روش جهت رسیدن به آب انبار پنج بادگیر جزیره کیش، ورود به بلوار میر مهنا و بلوار المپیک است. سپس میدان را رد کنید و داخل خیابان درخت سبز بادگیرهای آب انبار شوید. در آخر آب انبار را می‌توانید مشاهده نمایید. آب انبار پنج بادگیر کیش به شهر حریره و مجموعه المپیک بسیار نزدیک است. گردشگران می‌توانند از شهر باستانی حریره، شهر زیرزمینی کاریز، مرکز خرید دامون و هوم سنتر پادنا که در نزدیکی آن قرار دارد، بازدید کنند.

زمان مناسب برای بازدید از آب انبار دوقلو

بهترین زمان برای سفر به جزیره کیش در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار است. البته شما می‌توانید از دنیای زیر آب کیش و تفریحات آبی در این جزیره رؤیایی، در فصل تابستان لذت ببرید. آب انبار یکی از جاذبه‌هایی است که باید در ابتدای لیست گردش خود قرار دهید.

اگر بخواهید در هتل‌های نزدیک آب انبار اقامت کنید؛ هتل‌های مختلفی مانند دیدار، فانوس، داریوش، میراژ و صدف در نزدیک آن قرار دارند. همچنین می‌توانید برای رفع گرسنگی به رستوران مادربزرگ، دارچین، کوه نور و کافه حریره، در نزدیکی آب انبار سری بزنید.

آب انبار سنتی کیش

هزینه بازدید از آب انبار سنتی کیش

نکته قابل‌توجه این است که بازدید از آب انبار دوقلو کیش رایگان است. همچنین مدت‌زمان پیشنهادی جهت بازدید از این جاذبه گردشگری ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت است. پس شما می‌توانید با خیال راحت و هرچقدر که می‌خواهید از این بنای زیبا دیدن کنید.

جاهای دیدنی کیش

جاذبه‌های گردشگری دیگر کیش که به همراه بازدید از آب انبار سنتی کیش می‌توانید در لیست بازدید خود قرار دهید عبارت‌اند از:

  • کشتی یونانی
  • شهر باستانی حریره
  • پارک ساحلی مرجان
  • دنیای زیر آب کیش

آب‌وهوای جزیره کیش

جزیره زیبای کیش دارای جاذبه‌های مختلف توریستی و گردشگری زیادی است. برای بازدید از آب انبار سنتی کیش باید به وضعیت جوی هم توجه نمایید. در این قسمت از هم‌اقلیم برای اینکه سفر خوشی داشته باشید؛ می‌توانید با مراجعه به این بخش از آب‌وهوای این جزیره در هر روز آگاه شوید.

https://forecast7.com/en/26d5353d99/kish/

کاربری آب انبار سنتی کیش

آب انبار تاریخی کیش با آمدن دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن، کاربری خود را در جزیره از دست داد. به همین دلیل این سازه در جزیره زیبای کیش به‌عنوان یک آب انبار نمایشی در معرض دید گردشگران تور کیش قرار دارد. در ضمن تزئینات زیبای آب انبار سنتی جزیره کیش، نماد معماری جنوب مرکزی ایران است.

این بنا دارای دو گنبد و پنج بادگیر است. درگذشته از طریق این بادگیرها، آب موجود در آب انبار خنک می‌شد تا مردم بتوانند از آب آن استفاده کنند. همان‌طور که ذکر کردیم بر روی هر دو گنبد آب انبار سنتی کیش، روزنه‌هایی قرار دارند که تهویه هوای داخل آب انبار و خنکی آب را برعهده داشتند.

علت بازدید از آب انبار سنتی کیش

دلایل بی‌شماری وجود دارند که شما باید از این جاذبه گردشگری دیدنی بازدید کنید. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • آب انبار سنتی کیش یکی از سازه‌های هوشمند منطقه است و عمری ۲۷ساله دارد.
  • هنگام بازدید از آب انبار سنتی کیش با نحوه زندگی ایرانیان قدیم بیشتر آشنا می‌شوید.
  • فضای داخلی آب انبار کیش بسیار خنک و مطبوع است.

لازم است بدانید زمانی که داخل آب انبار دوقلو در کیش پر از آب بود؛ هوای مطلوب و بسیار خنکی در آن جریان داشت. اما در این روزها بدون وجود آب، این سردی هوا کمتر احساس می‌شود. همچنین جالب است بدانید گونه‌هایی از کاکتوس در اطراف این آب انبار قرار دارند و نمای زیبایی را به این بنا بخشیده‌اند. از طرفی، شما می‌توانید برای عکاسی و ثبت خاطرات خود، به این مکان مراجعه نمایید.

فضای داخلی آب انبار سنتی کیش

اگر می‌خواهید وارد آب انبار کیش شوید باید از راه‌پله‌های زیادی پایین بروید. درحالی‌که از پله‌ها، پایین می‌روید، هنگامی که به بالای سرتان نگاه کنید؛ روزنه‌های آب انبار را خواهید دید. این روزنه‌ها، همان‌طور که ذکر کردیم؛ برای متعادل کردن هوای داخل انبار ساخته شدند. در گذشته با برخورد هوا به داخل حوض، آب خنک می‌شد؛ اما اکنون، آبی داخل حوض نیست و سردی هوا را کمتر حس می‌کنید. البته شما می‌توانید باتوجه‌به خشکی آب انبار، به‌آسانی فضای داخلی آن را از نزدیک تماشا کنید.

آب انبار سنتی کیش

کلام آخر

ما در این مقاله اطلاعاتی را از آب انبار سنتی کیش در اختیارتان قرار دادیم. آب انبار سنتی جزیره کیش دارای معماری منحصربه‌فردی است. آب انبار سنتی کیش یکی از سازه‌های زیبای معماری سنتی ایران است که در سال ۱۳۷۲ جهت ذخیره آب بنا شد. شما با بازدید از آن می‌توانید بیشتر با معماری اصیل ایرانی آشنا شوید.

همچنین شما می‌توانید با نشستن در فضای دلنشین و تنفس هوای مطبوع این مکان، لحظات لذت بخشی را تجربه کنید. این سازه یکی پر‌طرف‌دارترین جاهای دیدنی جزیره کیش است که می‌توانید به‌راحتی و به‌صورت رایگان از آن بازدید نمایید. اگر قصد دارید به جزیره کیش سفر کنید؛ ما به شما بازدید از آب انبار تاریخی و سنتی کیش را پیشنهاد می‌کنیم.