تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تنگ بستانک

تنگ بستانک از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در اطراف شیراز است که گردشگران بسیاری در طول سال برای لذت بردن از طبیعت زیبای آن به این منطقه سفر می‌کنند.

در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید بهشت گمشده شیراز بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

بهشت گمشده فاصله کمی با برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در استان فارس دارد که ارزش این منطقه را دوچندان می‌کند

شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که در فصل‌های مختلف سال به‌خصوص در اردیبهشت ماه مسافران بسیاری را به خود جلب می‌کند. شیراز را در بهار بهشت ایران لقب داده‌اند و زیبایی‌های این شهر دراین فصل در وصف نمی‌گنجد؛ اما در نزدیکی این شهر و در شهرستان مرودشت، منطقه‌ای زیبا با طبیعت منحصربه‌فرد وجود دارد که از آن با عنوان بهشت گمشده شیراز میشناسند.

بهشت گمشده در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت قرار دارد و نام اصلی آن تنگ بستانک است. ییلاق زیبا و سرسبز تنگ بستانک با صدای دلنشین آبشارهای روان و رودهای خروشان، نسیم ملایم و آفتاب دلچسب، مناظر کوهستانی و دشت‌های خرم، از زیباترین دیدنی های اطراف شیراز به شمار می‌رود و نام بهشت گمشده را از آن خود کرده است.

منطقه تنگ بستانک از جمله مناطق حفاظت شده کشورمان در استان فارس است  این منطقه در شمال غربی شیراز قرار دارد و پوشش گیاهی آن بسیار انبوه است. در گوشه و کنار بهشت گمشده می‌توانید مناظری زیبا از آبشارهای کم ارتفاع ببینید که آب فراوانی دارند و در بخش‌های مختلف کوهپایه‌ای روان شده‌اند. محیط اطراف این منطقه ظرفیت‌های بالایی برای کوهنوردی و جنگل‌نوردی دارند. در بسیاری از نقاط جنگلی به‌دلیل در هم پیچیدگی شاخه‌های درختان راهی برای عبور نور خورشید وجود ندارد و سایه‌هایی همیشگی این بخش‌ها را تاریک می‌کنند.

دیدنی های بهشت گمشده شیراز

در اطراف بهشت گمشده شیراز جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برجسته‌ای وجود دارند که در سفر به این شهر می‌توانید برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

رود کر بزرگ‌ترین رودخانه استان فارس است که نزدیک به ۲۸۰ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر خود از «تنگ براق»، «سد درودزن»، «دشت رامجرد» و تنگ بستانک می‌گذرد و در نهایت به دریاچه بختگان می‌ریزد.

«دره تنگ براق» از دیگر جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی تنگ بستانک است که در حدود ۴۵ کیلومتر با این منطقه فاصله دارد. تنگ براق یکی دیگر از ییلاق‌های زیبا در استان فارس و در نزدیکی شهر سده است که آبشارهای زیبا، رودخانه‌های پر آب و سنگ نوشته‌ای تاریخی از مهم‌ترین دیدنی‌های آن هستند. این منطقه در شمال غربی بهشت گمشده قرار دارد.

در نزدیکی بهشت گمشده برجسته‌ترین جاذبه های تاریخی استان فارس و شهرستان مرودشت نیز قرار دارند که از مهم‌ترین آثار باستانی ایران هستند. فاصله تخت جمشید تا تنگ بستانک در حدود ۱۲۰ کیلومتر است که یک ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. دیگر اثر باستانی شهرستان مرودشت، مجموعه نقش رستم است که در فاصله ۱۰۴ کیلومتری از بهشت گمشده قرار دارد و رسیدن به آن نیز نزدیک به دو ساعت زمان می‌برد. منطقه نقش رجب نیز در ۱۱۶ کیلومتری تنگ بستانک قرار گرفته است. آثار تاریخی شهرستان مرودشت از کهن‌ترین بناهای تاریخی ایران هستند که به دوران پادشاهی هخامنشیان تعلق دارند. با توجه به نزدیکی جاذبه های تاریخی منطقه مرودشت به یکدیگر، در سفر به تنگ بستانک می‌توانید با کمی تغییر مسیر از این آثار کهن ایران زمین نیز دیدن کنید.

بهشت گمشده شیراز کجاست؟

بهشت گمشده یا تنگ بستانک در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شمال غرب شیراز قرار گرفته است و گستره وسیعی به مساحت ۲۰ هزار هکتار را شامل می‌شود. ارتفاع این منطقه در نقاط مختلف بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر از سطح دریا تغییر می‌کند و ارتفاع متوسط دربیش‌تر قسمت‌ها در حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است.

بهشت گمشده در نزدیکی روستای دشتک در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت قرار دارد. منطقه تنگ بستانک در جوار رشته کوه دنا قرار گرفته و پوشش جنگلی آن در دامنه کوه‌ها گسترده است. نزدیکی این منطقه ییلاقی و سرسبز به جاذبه‌های برجسته گردشگری در استان فارس، اهمیت تنگ بستانک را دوچندان می‌کند.

  • آدرس تنگ بستانک: استان فارس، شمال غربی شهر شیراز، شهرستان مرودشت، بخش کامفیروز، تنگ بستانک

تنگ بستانک

علت نام‌گذاری بهشت گمشده

منطقه تنگ بستانک در میان شهرها و مناطق گرمسیر در استان فارس قرار دارد. رودهای روان، چشمه‌های پر آب، طبیعت سرسبز کوهستانی و جنگل‌های پر درخت در تنگ بستانک، این منطقه را به بهشتی زیبا تبدیل می‌کند و به همین دلیل گردشگران و مردم این منطقه از آن با عنوان بهشت یاد می‌کنند.

از طرف دیگر تا پیش از سال ۱۳۶۰، این منطقه زیاد شناخته شده نبود و کمتر کسی از وجود این ییلاق سرسبز خبر داشت. ناشناخته ماندن این منطقه خوش آب و هوا باعث شد تا نخستین گردشگران و مردم محلی لقب بهشت گمشده را به این منطقه بدهند. تنگ بستانک را با نام «بهشت پنهان» نیز می‌شناسند. در حال حاضر تنگ بستانک یا بهشت گمشده از زیباترین ییلاق های نزدیک به جنوب ایران به شمار می‌رود.

هوای مناسب و آب کافی باعث رونق کشاورزی و باغداری در بهشت گمشده یا تنگ بستانک شده است. در این منطقه درختانی مانند بادام، پسته، زرشک و بلوط رشد می‌کنند و محصول قابل توجهی دارند. انواع گیاهان دارویی نیز در جنگل‌های بهشت گمشده به چشم می‌خورند. در میان این گیاهان می‌توان به نمونه‌هایی مانند خارشتر، درمنه، شیرین بیان و گون اشاره کرد.

قرار گرفتن منطقه تنگ بستانک در حوزه آبریز رودخانه کر و سد درودزن، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود. آب روستاهای اطراف بهشت گمشده نیز از این منطقه تامین می‌شود. کف دره تنگ بستانک را پوشش سنگی و صخره‌ای پوشانده است که بستری مناسب برای رویش درختان چنار، گردو و دیگر گیاهان سایه پسند پدید می‌آورد.

در طول مسیر دسترسی به بهشت گمشده از روستاهایی سرسبز با کوچه باغ‌های زیبا خواهید گذشت. کشتزارهای زیبا اطراف این منطقه را پوشانده‌اند و جنگل‌های بلوط بهشت گمشده پس از روستاهای سرسبز قرار دارند.

جانوران منطقه تنگ بستانک تنوع بالایی دارند. آب و هوای مناسب و رودخانه‌های پر آب و همیشه جاری حیوانات بسیاری را به این منطقه جذب کرده‌اند. در بهشت گمشده از انواع پرندگان شکاری گرفته تا مرال، خرس قهوه‌ای، سمور، سنجاب، روباه، میش، قوچ، بز وحشی و خرگوش، زندگی می‌کنند.

تنگ بستانک

بهترین زمان سفر به بهشت گمشده

برای سفر به بهشت گمشده همه فصل‌ها مناسب هستند. طبیعت منحصربه‌فرد این منطقه در روزهای مختلف سال زیبایی‌های مختلفی را داراست؛ اما اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، رودها در پر آب‌ترین حالت  هستند. باغ‌ها در این زمان از سال پر از شکوفه می‌شوند و طبیعت تنگ بستانک سبز و سرزنده است. در این زمان از سال آب و هوا بسیار مطلوب و قدم زدن میان درختان سرسبز و زیر نور خورشید دلپذیر است.

اگر کمی تحمل سرما را داشته و از علاقه‌مندان طبیعت در فصل پاییز باشید، در فصل پاییز زیبایی جنگل‌های تنگ بستانک دوچندان می‌شود. ترکیبی از رنگ‌های زرد، نارنجی و سرخ همه جا را می‌پوشاند و مناطری منحصربه‌فرد از طبیعت را نشان می دهد. فصل زمستان نیز با وجود سرمای هوا در این منطقه، طبیعت بهشت گمشده زیبا می‌ماند. برای علاقمندن به سفر در زمستان نیز این منطقه از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود، تنها کافی است لباس گرم و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید.

تنگ بستانک

اقامت در بهشت گمشده شیراز

برای اقامت در بهشت گمشده گزینه‌های مختلفی دارید. در روستاهای اطراف این منطقه خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی برای علاقه‌مندان به اقامت در این خانه‌ها وجود دارند. در شهرهای اطراف نیز مانند مرودشت، هتل‌ها و مسافرخانه‌هایی برای اقامت دیده می‌شوند. در بهشت گمشده و مناطق اطراف آن به‌دلیل ظرفیت‌های گسترده گردشگری که وجود دارد، زیر ساخت‌های مناسبی برای اقامت گردشگران تعبیه کرده‌اند .

اگر از علاقه‌مندان به کمپ کردن در طبیعت هستید می‌توانید در سفر به بهشت گمشده چادر و تجهیزات اقامتی خود را همراه ببرید. شرایط مناسب برای اتراق در طبیعت و اقامت شبانه در این منطقه وجود دارد و امکانات مناسبی مانند آلاچیق‌ها و سرویس‌های بهداشتی در این ییلاق زیبا تعبیه کرده‌اند. فصل بهار و تابستان بهترین زمان‌ها برای کمپ کردن در بهشت گمشده هستند. طبیعت زیبای تنگ بستانک از سرمایه‌های با ارزش طبیعی در استان فارس است؛ پس اگر در این منطقه اقامت می‌کنید، در حفظ و نگهداری از این طبیعت زیبا بکوشید و چیزی جز رد پای خود در این ییلاق باقی نگذارید.

تنگ بستانک

مسیر دسترسی

مسیر دسترسی از شهر شیراز به بهشت گمشده از جاده‌های مرودشت و بیضا میسر است. فاصله شیراز تا مرودشت در حدود ۵۰ کیلومتر است و مرودشت نیز ۱۰۰ کیلومتر تا کامفیروز فاصله دارد. پیمودن این مسیر نزدیک به دو ساعت و ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید. مسیر دیگر در جاده بیضا مسافت کوتاه‌تری دارد و در حدود ۱۲۰ کیلومتر است.

برای رفتن به بهشت گمشده یا تنگ بستانک می‌توانید در شمال غربی شهر شیراز به جاده روستای بیضا وارد شوید. پس از گذشتن از روستاهای «بیضا» و «پشت باغ»، از خروجی سمت راست جاده به‌سمت روستای «هفتخوان» بروید و سپس به‌سمت چپ بپیچید. ادامه مسیر تا بخش کامفیروز در امتداد همین جاده قرار دارد. تنگ بستانک پس از کامفیروز و قبل از روستای «مهنجان» قرار گرفته است.

اگر تمایل دارید از مسیر جاده مرودشت به تنگ بستانک برسید، می‌توانید از خروجی شمال شیراز به بزرگراه مرودشت-شیراز وارد شوید و پیش از ورود به مرودشت به جاده مرودشت-کامفیروز در سمت چپ بپیچید. پیش از رسیدن به روستای «خانیمن» تابلوی خروجی به‌سمت تنگ بستانک را خواهید دید.

مسیر دسترسی به بهشت گمشده از جاده‌ای آسفالت می‌گذرد که امکانات مناسبی دارد. در اطراف منطقه تنگ بستانک آلاچیق، باربیکیو، سطل‌های زباله، میز، نیمکت و سرویس‌های بهداشتی تعبیه کرده‌اند که باعث رفاه بیشتر گردشگران در این منطقه می‌شود. برای تردد در بهشت گمشده و گشت و گذار در این ییلاق زیبا می‌توانید از اسب و الاغ‌های محلیان نیز استفاده کنید.

تنگ بستانک