تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کوشک وثوق الدوله

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با کوشک وثوق الدوله آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با این خانه تاریخی بیشتر آشنا شوید.

شاید این سریال شهرزاد بود که کوشک وثوق‌الدوله فراموش شده را سر زبان‌ها انداخت اگرچه مشخص نیست که گروه فیلمبرداری چقدر ضوابط حفظ میراث فرهنگی را در مورد این عمارت رعایت کردند اما به هر حال این سریال توجه همه را به عمارت صد ساله نخست وزیر قاجار و پهلوی یعنی وثوق الدوله جلب کرد.

اجاره روزانه خانه در تهران

کوشک وثوق الدوله

باغ سلیمانیه حسن وثوق یا کوشک وثوق‌ الدوله در محوطه‌ای به وسعت ۲۵ هکتار حدود ۱۰۰ سال پیش بنا شد. باغ سلیمانیه در طول زمان تکه تکه و هر تکه به سازمان آب، نیروی انتظامی، شهرک مسکونی، چایخانه سنتی و … واگذار شد اما خود عمارت که روزگاری منزل مسکونی وثوق‌ الدوله برادر قوام‌ السلطنه بود به بنیاد مستضعفان رسید.

باغ سلیمانیه در گذشته ۱۲۲۲ اصله درخت داشت که اکنون تنها ۴۵۳ اصله از آنها باقی مانده‌ است و اخیرا نیز بسیاری نسبت به خشک شدن باغ و متروکه ماندن عمارت آن هشدار دادند تا اینکه بنیاد مستضعفان این باغ را به شهرداری تهران واگذار کرد.

عمارت وثوق الدوله یا باغ سلیمانیه، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و آن را حسن خان معروف به وثوق الدوله ساخته است. آینه کاری و نقاشی های گل و مرغ و مقرنس کاری دیوارها و سقف عمارت منحصر به فرد است. اتاق ها دارای ارسی هستند که با تزئینات چوبی ظریف و شیشه های رنگی مزین شده اند.

صاحب این باغ میرزا حسن‌خان زمانی صاحب ۲۵ هکتار از باغ‌های این منطقه بوده که بعدها بخش‌هایی از آن برای ساخت سازمان آب، کلانتری، بوستان، راهنمایی و رانندگی و شهرک و مجتمع مسکونی واگذار شد. بعد از آن هم محوطه باغ به عنوان چایخانه سنتی و تفریح‌گاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کوشک وثوق الدوله

مقالات مرتبط