تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی مرودشت

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی مرودشت را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی مرودشت در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای پرجمعیت این استان مرودشت است که پتانسیل بالای گردشگری و توریست از ویژگی‌های این شهر است.

اجاره روزانه خانه در تهران

مرودشت (Marvdasht) از شهرهای استان فارس در ۴۰ کیلومتری جنوب شیراز است. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر که تخت‌ جمشید گل سرسبد آن‌ها است، آینه‌ای تمام نما از تاریخ سلسله‌های باعظمت و باشکوه ایران باستان است که باعث سیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی به این شهر شده است. در ادامه مهمترین جاذبه های دیدنی مرودشت را به شما معرفی می کنیم.

دیدنی های مرودشت

تخت‌ جمشید

تخت جمشید که پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس و نیز هزار ستون نیز خوانده شده‌ است، در شمال شهرستان مرودشت جای دارد. فاصله این مکان تاریخی توریستی تا مرکز استان ۵ کیلومتر می‌باشد. این ناحیه از مناطق باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌ است.

تخت جمشید در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر یکم (هخامنشی) بنا شده‌ است و برای یک مدت طولانی، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن‌ها به ویژه نوروز بوده‌ است. بنیان‌گذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم (هخامنشی) با گسترش این مجموعه به بزرگی آن افزودند. این مکان از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو است.

جاهای دیدنی مرودشت
جاهای دیدنی مرودشت

نقش رستم

مرودشت مهد آثار تاریخی در استان فارس است و بعد از تخت جمشید باید سراغ نقش رستم در روستای زنگی‌آباد رفت. این مجموعه در جهت شمال شرقی مرودشت و همچنین شیراز واقع شده است و فاصله آن با هرکدام از این دو شهر به ترتیب ۱۵ و ۶۸ کیلومتر است. از تخت جمشید فاصله بسیار کمی در حدود ۹ کیلومتر باید پیش بروید تا به نقش رستم، یکی دیگر از شاهکارهای تاریخی فارس برسید. ردپای سه دوره مهم تاریخی، یعنی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان در این مجموعه به‌جا مانده است و اگر اهل ماجراجویی در تاریخ باشید، زمان را در این منطقه فراموش می‌کنید و غرق رمز و رازهای باستانی می‌شوید.

از آثار تاریخی این مجموعه می‌توان به کعبه زرتشت اشاره کرد که به اعتقاد باستان‌شناسان یادگاری از حکومت هخامنشی است. در دل صخره‌ای این منطقه چهار آرامگاه کنده‌کاری شده دیده می‌شود که شاهکاری در هنر سنگ‌تراشی محسوب می‌شود. گفته می‌شود، داریوش بزرگ، خشایارشاه، اردشیر یکم و داریوش دوم در دل این کوه آرمیده‌اند. همچنین از ساسانیان نیز می‌توان سنگ‌نگاره‌های بی‌نظیری را در این مجموعه دید. سنگ‌نگاره اهورامزدا و اردشیر بابکان، پیروزی شاپور بر امپراتوران روم، بهرام دوم و درباریان، آناهیتان و نرسی و… از آثار تماشایی و قابل تأمل در نقش رستم است.

نقش رستم

نقش برجسته رجب

ساسانیان یکی دیگر از سلسله‌های مقتدر ایران باستان است. مجموعه تاریخی نقش رجب مکان مناسبی برای کسب اطلاعات در مورد مهم‌ترین وقایع تاریخی ایران در این سلسله است. نقوش برجسته این مجموعه از سه بخش تشکیل شده‌ است که به آن‌ها مجلس می‌گویند. در  مجلس اول واقع در شمال محوطه، شاپور اول، دومین پادشاه ساسانیان را سوار بر اسبی قوی هیکل می‌بینیم و در کنار او ۹ تن از بزرگان حضور دارند که ظاهرا برای امر مهمی در کنار یکدیگر جمع شده‌اند.

در مجلس دوم، مراسم تاجگذاری اردشیر بابکان به تصویر کشیده که در آن ۸ مرد، زن و کودک حضور دارند و یک روحانی زرتشتی در حال اعطای تاج به شاه است. در مجلس سوم نیز مراسم تاجگذاری شاپور یکم، فرزند اردشیر بابکان نمایش داده شده است. در این مجلس نقوش شاپور یکم را در سوار بر اسب می‌بینیم که در حال گرفتن تاج خود از روحانی بزرگ زرتشتی است و او هم سوار بر اسب به تصویر کشیده شده است.

جاهای دیدنی مرودشت
جاهای دیدنی مرودشت

شهر باستانی استخر

در حوالی مرودشت و در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز، شهری پر رمز و راز از دل تاریخ سردرآورده است. شهر استانی استخر (یا به‌عبارتی اصطخر)، از دیارهای به‌جامانده به سبک شهرنشینی است و خرابه‌های آن نشان از سکونت گذشتگان در این منطقه دارد. این شهر تاریخی به گفته باستان‎‌شناسان چهار دروازه داشته و وسعت آن قابل توجه بوده است. نزدیکی این شهر به تخت جمشید، این احتمال را تقویت می‌کند که استخر شهری برای سکونت مردم عادی در همسایگی اقامتگاه‌های سلسله پادشاهی در کاخ‌های تخت جمشید بوده است.

استخر روزگار بسیاری پرچالشی را گذرانده و قدمت آن به ۵ قرن پیش از میلاد می‌رسد. این شهر باستانی تاج‌گذاری شاهان و مراسم شادی درباریان را به خود دیده و در عین حال از جنگ و خون‌ریزی نیز زخم برداشته است. ولی در زمان ساسانی نیز همچنان حیات خود را حفظ کرده است. اسکندر مقدونی و همچنین اعراب، در ویرانی آن نقش بسیار پر رنگی داشته‌اند.

شهر استخر

قلعه استخر

در انتهای شمال غربی جلگه مرودشت، سه کوه جدا از هم دیده می‌شوند که قلعه استخر روی یکی از آن‌ها دیده می‌شود. قلعه استخر متعلق به دوران دیلمیان بوده و اکنون به جز چند ویرانه چیزی از آن باقی‌نماده است. در گذشته استخر بزرگی در میان این قلعه قرار داشته که همیشه پر از آب بوده و اکنون چند درخت سرو چند صد ساله در کنار آن قد برافراشته‌اند. همچنین به تازگی چاهی سنگی به عمق ۶۰ متر در میان این بنا کشف شده که قبلا سرپوشیده است. جالب است این چاه هنوز هم آب دارد.

جاهای دیدنی مرودشت
جاهای دیدنی مرودشت

کوه چمگان (مهر یا رحمت)

کوه مهر یا رحمت یا چمگان در بخش شمال شرقی شهرستان مرودشت واقع شده و به صورت منفصل جهت شمالی و جنوبی دارد. وسعت این کوه ۵۰ کیلومتر است و عرض آن حدود ۱۵ کیلومتر است. نام باستانی این کوه مهر یا میترا بوده. این کوه دشت ارسنجان را از مرودشت جدا می‌کند و تاکنون در دامنه‌های آن محوطه‌های دوران تاریخی و عشایری کشف شده‌است.نقش رجب و شهر استخر و قدمگاه و استودان‌ها و آثار مختلف باستانی از دوران پارینه سنگی تا دوران معاصر در دل کوه مهربه یادگار مانده‌ است که اهمیت زیادی دارند و در منظر فرهنگی تخت جمشید واقع شده‌اند.

5af8ba54 f103 4766 adf4 05668f75cfe1

غار اشکفت گاوی

اگر به غارهای مرموز و باستانی علاقه‌مند هستید، بازدید از غار اشکفت‌ گاوی را که در ۵ کیلومتری جنوب غربی مرودشت واقع شده از دست ندهید. در این غار آثار و نشانه‌هایی از انسان‌های نخستین به دست آمده که می‌توان به شیوه تدفین انسان در عصر انسان هوشمند، ابزارهای سنگی و ابزارهای استخوانی اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده، برخی از اشیای کشف شده در این غار متعلق به دوران پارینه سنگی، یعنی ۱۶ تا ۲۷ هزار سال پیش هستند. اشکفت گاوی که دهانه آن به سمت رود کر قرار  دارد و در فاصله ۱۰۰ متری از رود کر قرار گرفته است، در سال ۱۳۴۸ کشف و کاوش آن در سال ۱۳۵۷ آغاز شد.

جاهای دیدنی مرودشت
جاهای دیدنی مرودشت

پل خان

پل خان مربوط به دوره صفوی است و در مرودشت، که توسط امام قلی خان بر روی رود کر بنا شده‌است. این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.یکی از معروفیت‌های پل خان برای منظره آن بر روی رود کر می‌باشد، اما امروزه به دلیل نبود یا کمبود آب درون رود کر در آن قسمت، چهره زیبای خود را از دست داده‌ است.

خان 61

پل بند امیر

پل بند امیر پلی تاریخی در جنوب شرقی مرودشت است که بر روی رود کر احداث شده‌است. این پل در زمان آل بویه در قرن چهارم هجری ساخته شده‌ است. عده‌ای از محققان عقیده دارند که این پل بر روی شالودهٔ پلی از زمان ساسانیان بنا شده‌ است. روستای بند امیر نیز از روستاهایی است که توانایی جذب گردشگران زیادی را دارد.

جاهای دیدنی مرودشت
جاهای دیدنی مرودشت

تنگ بستانک (بهشت گمشده)

بهشت گمشده نام منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در شهرستان مرودشت و کامفیروز است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده‌ است که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده‌ است و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز در بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت واقع گردیده‌ است. میانگین ارتفاعی آن بین ۱۷۰۰_۳۷۰۰ متر می‌باشد. از اوائل دهه ۶۰ این منطقه به تدریج توسط گروه‌های کوهنوردی و گردشگران طبیعت معرفی گردید و به لحاظ زیبایی‌های خیره‌کننده و چشم‌انداز طبیعی منحصر به فرد، توسط بازدیدکنندگان علاقه‌مند بهشت گمشده نام‌گذاری گردید. همچنین همجواری تنگ بستانک با دریاچه سد درودزن و نزدیک بودن آن به مناطق سردسیر و زیبای تنگ گنبیل، آبشار مارگون، تنگ براق، چشمه شش پیر، قله رنج، برم فیروز و دیگر مناطق ییلاقی این منطقه را به یک مجموعه گردشگری تبدیل کرده‌ است.

2085 13577

سد درودزن

سد مخزنی درودزن (نام پیشین آن سد داریوش) در شهر مرودشت و بر روی رود کر ساخته شده‌ است. ساخت این سد در سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی به پایان رسید و آب نوشیدنی شهرهای شیراز و مرودشت را پشتیبانی می‌کند. در حدود ۲۴۰۰ سال پیش نیاز به آب در این منطقه برای آبیاری مزارع هخامنشیان را وادار به ساخت سدی در حوالی روستای درودزن کرد. نگرش وسیع داریوش هخامنشی و به خدمت گرفتن مهندسی و همت ایرانیان باعث ساخت یکی از بدیع‌ترین سازه‌های آبی در این محل شد.

جاهای دیدنی مرودشت
جاهای دیدنی مرودشت

آبشار دشتک

در نزدیکی مرودشت و در ناحیه‌ای به نام دشتک ابرج، روستایی به نام ابرج وجود دارد که دو آبشار زیبا را در خود جای داده و آبشار دشتک یکی از آن‌ها است. هر کسی برای نخستین بار آبشار دشتک را ببیند؛ مبهوت زیبایی آن می‌شود. در ضمن درختان بلند و کهن گردوی اطراف آبشار نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است. روستای دشتک ابرج با برخورداری از صدها هکتار باغ انگور و گردو یکی از زیباترین روستاهای استان فارس بوده و به‌ تازگی به عنوان روستای هدف گردشگری نیز انتخاب شده است.

7e786f41 af45 434f 97d9 c9b5815bae74

تفرجگاه تیرباغ

اگر می‌خواهید هوای خنک و چشم‌انداز نسبتا سرسبزی را تجربه کنید، تفرجگاه تیرباغ در روستای کنداز را که پوشش گیاهی مناسبی دارد و دارای چند چشمه و رود است، از دست ندهید. این روستا بسیار زیباست و طبیعت آن روح شما را تازه می کند.

جاهای دیدنی مرودشت
جاهای دیدنی مرودشت

قصر قلات

در اطراف شهر سیدان واقع در بخش سیدان شهرستان مرودشت، روستایی به نام قلات وجود دارد که طبیعت بکری دارد و چند جاذبه تاریخی مانند قصر قلات (مکانی برای نگه‌داری قلات در زمان هخامنشیان)، کلیسای باستانی روستا که از معماری سنگی و جالبی برخوردار است، آسیاب‌های قدیمی، گورستانی تاریخی با سنگ‌های حجاری و حکاکی شده، بازار قدیمی و سنگ‌فرش شده و قلعه قزل ارسلان را در خود جای داده است.

5278f967 496e 47b9 a73e 3412c097346d

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: