تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی دیواندره

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی دیواندره را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل کوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماکن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

دیواندره (Divandarreh) یکی از شهرستانهای استان کردستان در غرب ایران است که در شمال این استان قرار گرفته‌ است. مرکز این شهرستان شهر دیواندره است. این شهرستان به علت وجود دشتهای بسیار وسیع اوباتو و سارال از مراکز اصلی تولید گندم و دامداری استان کردستان است. این شهرستان از نظر آب و هوایی یکی از مناطق سردسیر و برفگیر کشور محسوب می‌شود. وجود آثار باستانی غار کرفتو نشانگر وجود تمدن و حیات تا دو هزار سال قبل از میلاد در این منطقه می‌باشد. در ادامه با جاذبه های گردشگری این شهر بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های دیواندره

کوهستان چهل چشمه

چهل‌چشمه یا چل‌چمه نام کوهی مرتفع در استان کردستان است که مجموعه‌ای بی‌نظیر از گیاهان دارویی را در خود جای داده است. بافت این کوه ریزشی و فرسایشی است و هنوز تثبیت نشده و رودهای زیادی مانند قزل‌اوزن، سیروان ، خورخوره و زرینه‌ رود از آن سرچشمه می‌گیرند.

جاهای دیدنی دیواندره
جاهای دیدنی دیواندره

منطقه شکار ممنوع زرینه اباتو

این منطقه به مساحت 24000 هکتار در 16 کیلومتری شمال دیواندره زیستگاه مناسبی جهت گونه‌ پرنده حمایت شده و رو به انقراض میش‌ مرغ می‌باشد. در این منطقه شما می‌توانید زیباترین عکس ‌های طبیعت‌ را از برخی گونه ‌های نادر و رو به انقراض جانوری بردارید که حتما خیلی ارزشمند خواهند بود.

DSC 0313 1536x1020 1

غار باستانی کرفتو

غار کرفتو که از نوع غارهای آهکی می باشد و در فاصله 70 کیلومتر شمال غرب شهرستان دیواندره قرار دارد و از مکان های دیدنی دیواندره نیز به حساب می آید. این غار مربوط به دوران سوم زمین شناسی می باشد که بخش های از آن دست کند است و کتیبه ها و آثار تاریخی که از دورن آن کشف شده است مربوط به دوران بیش از تاریخ و سده 3 می باشد. غار کرفتو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

جاهای دیدنی دیواندره
جاهای دیدنی دیواندره

روستای دَروَن

دروان یا درون روستایی زیبا از توابع شهر دیواندره است که اهالی آن به کشاورزی و عده کمی از آن‌ها به دامداری مشغول‌اند. رود قزل‌اوزن که از کنار این روستا می‌گذرد باعث حاصلخیزی و سرسبزی آن شده است. روستاییان در جشن‌های محلی و روزهای عید به بازی‌های بومی و گروهی مانند گوروابازی، قاو قاو، چاوشاره کی و زوران و برگزاری جشن می‌پردازند و میزبان اهالی روستاهای نزدیک‌اند.

دهستان سارال

دهستان سارال، از توابع دیواندره، دشتی زیبا و پهناور است و در فصل بهار مانند تابلویی چشم‌نواز در استان کردستان می‌درخشد. دشت‌های پر از گل، صدای آواز پرندگان، چشمه‌های جوشان و اهالی صمیمی و خونگرم، دهستان سارال را به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در شهر دیواندره تبدیل کرده است. وجود مرتع‌های سرسبز و حاصلخیز این منطقه باعث شده است که بیشتر روستاییان به شغل دامداری مشغول باشند.

دهستان سارال دیواندره کجاست؟ 3

غار باش قشلاق

یکی دیگر از دیدنی های دیواندره کردستان غار باش قشلاق در 40  کیلومتری شمال شرق دیواندره در دل طبیعت دست نخورده است که در روستایی زیبا به همین نام قرار گرفته است.

غار قالوجه

از جمله دیگر غارهای قابل توجه این شهر، غار قالوجه است که در روستایی به همین نام در محور جغرافیایی دیواندره قرار گرفته و از جاذبه های طبیعی و گردشگری این منطقه به شمار می رود.

جاهای دیدنی دیواندره
جاهای دیدنی دیواندره

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: