تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی مریوان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی مریوان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر زیبا در استان کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل کوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماکن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

مریوان (Mariwan) مرکز شهرستان مریوان یکی از شهرستان‌های استان کردستان و هم مرز با عراق به‌شمار می‌رود. اگر از مرکز استان کردستان، یعنی شهر سنندج 125 کیلومتر به سمت غرب حرکت کنید، رفته‌رفته مناظر طبیعی حیرت‌آوری پیش‌چشمانتان خودنمایی می‌کنند. این مناظر نوید آن را می‌دهند که به مریوان رسیده‌اید. مریوان، با کوه‌ها و دشت‌های سرسبز و زنده‌اش، انگشتری است که به نگین دریاچه زریوار مزین شده است. دریاچه زریوار بزرگترین چشمه آب شیرین دنیاست.آب و هوای بسیار مطلوب و سرزنده این شهر که به بهشت گمشده غرب معروف است، به‌ خاطر جریان‌های هوایی مدیترانه‌ای است که پس از برخورد با ارتفاعات کوه‌ها بارش‌های زیادی را با خود برای این منطقه به ارمغان می‌آورند.

دیدنی های مریوان

جاده سنندج به مریوان

جاده سنندج به مریوان یکی از جاذبه های شهرستان مریوان در کردستان است. این جاده ی پیچ در پیچ به قدری زیباست که اگر راننده ی حرفه ای و محطاطی باشید، راندن در این جاده یکی از خاطرات خوب شما در زمینه ی رانندگی در جاده ها می شود. با این که این جاده بسیار زیباست اما، به خاطر پیچ و خم فراوانش رانندگی در آن مخصوصا در شب بسیار خطرناک است و از این رو است که ما تاکید داریم که اگر راننده ای حرفه ای هستید و محتاط، این جاده را برای رانندگی کردن انتخاب کنید.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

رود سیروان

رود سیروان و یا به اصطلاحی دیگر آب سیروان، در بین جاذبه های شهرستان مریوان کمی داستان جالب و متفاوتی نسبت به دیگر جاذبه های موجود در این منطقه دارد. سیروان که خود به معنای روان پاک است، هم به سرچشمه ی کردستان و هم به هورامان کرمانشاه می رسد. این رود پر از پیچ و طولانی از بخش رزاب و مریوان چشمه می گیرد و از دوآب، شمال غربی اورمانات در کرمانشاه، ژاد رود، قشلاق رود، لوشه، لیله و رمکان در دالاهوی کرمانشاه می گذرد و سپس دشت حر به آن می پیوندد. بعد از این مسیر پیچیده و پر تلاطمش هم در نهایت به دریاچه سد دربندیخان عراق که به آن رود دیاله هم می گویند، می ریزد.

2 4

دریاچه زریوار (زریبار)

دریاچه زریوار، با ارتفاع 1250 متراز سطح دریا، در فاصله 2 کیلومتری از شهر مریوان قرارگرفته است. در مورد اندازه و وسعت دریاچه نمی‌توان اطلاعات دقیقی داد چراکه به واسطه تغییر حجم آبش در فصول مختلف، اندازه‌اش تغییر می‌کند. کمترین عمق آب در این دریاچه 2 متر و بیشترین عمق 6 متر است. دریاچه زیبای زریوار همانطور که قبلا هم اشاره کردیم بزرگترین چشمه آب‌ شیرین در جهان است. اما جدای از اطلاعات آماریش، دریاچه زریوار منظره فوق‌العاده‌ای دارد. اگر دوست دارید طعم تجربه‌ای تکرار نشدنی در دل طبیعتی بکر را بچشید، حتما توصیه می‌کنیم از این دریاچه دیدن کنید.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

مجتمع پارک ساحلی زریوار

اگر در‌هنگام سفر به مریوان هوس پیکنیک در جای عمومی کردید و خواستید کمی استراحت بکنید، می‌توانید محوطه وسیع پارک ساحلی مریوان را انتخاب کنید. این پارک ساحلی امکانات رفاهی بسیار خوبی از جمله امکانت اقامتی، فضاهای پذیرایی، رستوران‌ها، محل مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در اختیار مسافران عزیز قرار داده است. جدای از تمام این امکنات، جلوگیری از ساخت و ساز در بخش‌های جنوبی، منظره طبیعی آن را همچنان حفظ کرده و چشم‌اندازی زیبا به این تفرجگاه بزرگ بخشیده است.

d245b020 08fb 4211 8f2d 1c540e978100

جاده دور دریاچه

بر نگین دریاچه مریوان حلقه‌ای کشیده شده که به جاده دور‌ دریاچه معروف است. این جاده زیبا که شش روستای برده‌رشه، کانی سپیکه، پیرصفا، کانی سانان، نی، ینگجه و دره تفتی را در خود جای‌داده، یکی از جالبترین جاهای ددینی مریوان است. چشمه‌های آب زیادی که در این مناطق حاشیه‌ای وجود دارند، در کنار طبیعت بکر و ناب اطراف این روستاها، والبته خود دریاچه، این جاده را به مکانی بسیار دلربا و شگفت‌آور تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

دشت بیلو مریوان

دشت بیلو تفرجگاه طبیعی مریوان و مردمانش است. اگر از مریوان حدود 15 کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید با دشتی سبز مواجه می‌شوید که محصور در بین جنگل‌های زیباست و چشمه‌های آب متعددی هم دارد. دشت سرسبز و زیبای بیلو یکی از جالبترین جاذبه های گردشگری مریوان است. مردم معمولا در ایام تعطیلات و به‌خصوص تعطیلات نوروز، به این دشت می‌آیند و اوقات خوشی را در طبیعت بهاری آن سپری می‌کنند.

Biloo

کوه برقلا مریوان

با 2 کیلومتر دور شدن از مریوان و رسیدن به روستای برقلعه، می‌توانید از کوه زیبای برقلا دیدن کنید. جاذبه دیدن این کوه تجربه سفری دلچسب از مردمان خوش‌برخورد و مهمان‌نواز و لذت بردن از منظره دشت سرسبزی است که در پای کوه وجود دارد.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

منطقه تفریحی قمچیان

هنگامی که از جاده مریوان-سقز عبور می‌کنید، علاوه بر آبشار گویله، حواستان به منطقه تفریحی قمچیان هم باشد. این بهشت سبز پر از رودها و جویبارها، کوه‌های آسمان خراش درخت‌ها و پوشش گیاهی متنوع است. در جنگل‌های این منطقه می‌توانید خوراکی‌هایی همچون قارچ و ریواس و پیچک پیدا کنید. این منطقه زیست بوم برخی حیوانات وحشی از جمله خرس، روباه، گرگ و خرگوش هم هست.

Ghamchian

تفرجگاه ملاقوبی

از دیگر مکان‌‌های دیدنی در شهرستان مریوان، تفرجگاهی به نام «ملاقوبی» است که در جنوب شرقی روستای «برقلعه» و در بخش شمالی روستای «هجرت» قرار گرفته است. در واقع «ملاقویی» منطقه‌ای است که در آن فردی به همین نام دفن شده که از گذشته‌ تا به امروز به‌عنوان زیارتگاه و مکانی مذهبی مورد توجه و احترام مردم قرار می‌گیرد. حضور درختان جنگلی فراوان، طبیعتی سرسبز و چشمه‌های متعدد، مناظر و چشم‌اندازهایی زیبا و منحصربه‌فرد را در این منطقه ایجاد کرده که آن را به یکی از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری استان کردستان، تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

دشت ناوطاق

در بین بخش‌های سرشیو و مرکزی، در فاصله 40 کیلومتری مریوان دشت ناوطاق گاران قرار گرفته است. سرسبزی و طراوتی که فصل بهار به این دشت عرضه می‌کند تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جلب می‌کند. این دشت زیبا که در میان کوه‌های سر به فلک کشیده دورش محدود شده، زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی از جمله ریواس، قارچ‌های خوراکی، پیچک و غیره است. در فصل بهار تعداد زیادی از اهالی روستاهای اطراف به این دشت سرازیر می‌شوند و با جمع کردن این گیاهان طبیعی آنها را در بازارهای محلیشان می‌فروشند.

Navtagh

آبشار گویله

اگر در مسیر مریوان-سقز رانندگی می‌کنید، حتما به شما توصیه می‌کنیم سری هم به آبشار گویله بزنید. در واقع پیشنهاد می‌کنیم، به جای سر زدن وقتتان را مدیریت کنید و حتما از این آبشار دیدن کنید. آبشار گویله به ویژه در اوایل فصل بهار، یکی از زیباترین و بهترین جاهای دیدنی مریوان است. آبشار شگفت‌انگیزی که از کوه پایین می‌ریزد و حیاط سبز زمین‌های پایین‌دست را ممکن می‌کند. البته اگر قصد دیدن این آبشار را دارید، توصیه می‌کنیم لوازم اولیه و آمادگی لازم را داشته باشید. چون ناچار باید مقداری کوهنوردی و در دل جنگل پیاده‌روی کنید.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

ارتفاعات چهل چشمه

در شهر مریوان، ارتفاعات کوهستانی زیادی وجود دارد که بیشتر آن‌ها از دو نوع مرتفع سنگی و کوه‌های جنگلی رفیع هستند. «چهل چشمه» کوهی با ارتفاع ۳ هزار متر و ۱۴۰ متر بالاتر از سطح دریا است که در شمال‌شرقی مریوان واقع شده است. در اطراف این کوه زیبا و سر به آسمان کشیده، چشم ‌زهای رویایی، کم‌نظیر و سرسبزی وجود دارد که گردشگران زیادی را به این ناحیه می‌کشاند.

a12a6fcc bcc1 4d6c a86a 82c0a43d379c

روستای اورامان (اورامانات تخت)

روستای اورامان یا اورامانات تخت یکی از روستاهای پلکانی کشور است که در دل کوه‌های سر‌ به‌ فلک‌ کشیده رشته‌کوه‌های زاگرس در مسیر رودخانه سیروان در مریوان استان کردستان واقع شده است. خانه‌های این روستا به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که حیاط هر خانه‌ای پشت‌بام خانه‌ای دیگر است. مردم این روستا بر این باورند که این روستا، زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیت خاصی داشته است و به همین واسطه آن را به‌عنوان تخت یا مرکز ناحیه اورامان نامیده‌اند.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

روستای قلقله

28 کیلومتر که از خود مریوان فاصله بگیرید، به روستای قلقله می‌رسید. روستایی با جمعیتی بیشتر از 500 نفر که در دهستان خاو و میرآباد مرویان قرار گرفته است. این روستا که در دامنه‌های زاگرس جای گرفته از شمال و جنوب و غرب در جنگل‌های طبیعی محصور شده است. همین موضوع باعث می‌شود چشم‌انداز کوهستانی حیرت‌آوری داشته باشد. این روستا مأمن یکی‌دیگر از مهمترین جاهای دیدنی مریوان، یعنی ارتفاعات چهل‌چشمه است. قلقله از ناحیه شمال غرب به عراق می‌رسد.

روستای کانی سانان

یکی از دیدنی ترین جاذبه هایی که در شهرستان مریوان در کردستان قرار گرفته است، روستای کانی سانان است که معماری بسیار جالب و دیدنی دارد. در این روستا خانه ها بدون این که جلوی دید همدیگر را بگیرند، به شکل ردیفی پشت سر هم قرار گرفته اند! این خانه ها به این دلیل به این صورت هستند چون که بر روی سرازیری ساخته شده اند. تصور کنید؛ ترکیب این منظره با فضای سبز و کوهستانی تا به چه حدی زیبا و دیدنی است. این روستای زیبا نزدیک به ۱۵۰ سال قدمت دارد.

4334343

روستای دزلی

روستای دزلی دقیقا در مریوان قرار ندارد ولی از آن جایی که نزدیک به این شهرستان است، اگر گذرتان به مریوان افتاد حتما به آن سر بزنید زیرا قرار است هم زیبایی را به چشم ببینید و هم از خیلی جاذبه های این روستا غافلگیر شوید. آب و هوای این روستا بسیار دلنشین و معتدل است و تحت تاثیر کوهستانی بودن استان کردستان، زمستان هایش سرد و تابستان هایش بسیار دلنشین است. روستای دزلی از آن دسته جاذبه های زیبا و دیدنی است که علاوه بر زیباییش، تاریخی قدیمی دارد.

جاهای دیدنی مریوان - Photo: Mohamadi
جاهای دیدنی مریوان – Photo: Mohamadi

پل تاریخی گاران

پل تاریخی گاران که نام خود را از رودخانه‌ای که بر روی آن ساخته شده می‌گیرید، در نزدیکی مریوان قرار گرفته و یکی جاذبه‌های باستانی مریوان و حتی کردستان به ‌شمار می‌رود. این پل تاریخی زیبا سه دهنه شش ضلعی دارد که طول آنها 42، عرضشان 9.5 و ارتفاعشان 6 متر است. در ساخت پل گاران از مصالحی مانند ملات، سنگ، آجر، سنگ های تراشیده و ساروج استفاده شده است. علاوه بر ارزش باستانی خود پل، مناظر سرسبز اطراف هم منطقه پل گاران را به یکی از جاهای دیدنی مریوان تبدیل می‌کند.

bridge garan 3

قلعه مریوان (قلعه ایمام)

قلعه مریوان یکی از جاهای دیدنی کردستان، در سه کیلومتری جنوب‌شرقی مریوان است. این قلعه، در واقع بنایی کهن متعلق به اواسط قرن دهم هجری قمری است و به نظر می‌رسد که در دوران حکومت «سرخاب بیگ اردلان» بر فراز کوهی احداث شده است.

جاهای دیدنی مریوان
جاهای دیدنی مریوان

غار کونا شم شم

غار کونا شم‌شم در نزدیکی روستای تراق‌تپه در ارتفاعات چهل‌چشمه واقع شده است. «کونا چم‌چم» در زبان کردی به‌معنای سوراخ یا حفره‌ای است که در آن خفاش وجود دارد. این غار از سنگ‌های آهکی کوه‌های اطراف تشکیل شده و دارای سه دهانه ورودی است که در حال حاضر یکی از آن‌ها به‌دلیل ریزش مسدود شده است.

بازارچه مرزی باشماق

یکی از شلوغ‌ترین و جالب‌ترین مکان‌های شهرستان مریوان، «بازارچه‌ مرزی» این شهرستان در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از آن است که می‌توان آن را یکی از عظیم‌ترین و در عین حال ارزشمندترین بازارهای موجود در غرب ایران نامید. در کنار کالاهای وارداتی از کشورهای مختلف، می‌توان انواع محصولات داخلی مانند صنایع دستی، پوشاک، زیورآلات و محصولات متنوع دیگری را در این بازارچه یافت که گردشگران و مسافران را ساعت‌ها در این محل، متوقف خواهد ساخت.

بازارچه مرزی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: