تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی قروه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی قروه را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهرستان در استان کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل کوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماکن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

قروه (Qorveh) شهری در غرب ایران است. این شهر، مرکز شهرستان قروه است که سومین شهر پرجمعیت در استان کردستان به‌ شمار می‌آید. این شهرستان در دشت وسیعی در شرق شهر سنندج قرار دارد و با بخش اپاختر باختری (شمال غربی) استان همدان هم‌مرز است، که این دشت از اپاختر (شمال) به شهرستان بیجار و از جنوب به استان کرمانشاه محدود است. این شهرستان در دامنهٔ رشته کوه زاگرس و در بلندای ۱۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌ است و از شهرهای سردسیر کشور به‌ شمار می‌آید. همچنین این شهر به القابی نظیر «دشت خدا»، «شهر تمیز ایران»، «اولین شهر توریستی ایران»، «شهر تاریخ و فرهنگ»، «شهر تجاری ایران»، «دشت سرسبز ایران» و «پاک‌ترین و خوش‌آب‌وهواترین شهر ایران» معروف است.

قروه برای زندگی مطابق ارزیابی دیده‌بان کیفیت هوا در سوئیس معرفی شد و رتبه اول را کسب کرد. شهرستان قروه به شهری تجاری تبدیل شده و مراکز خرید و پاساژهای متعددی را در خود جای داده‌است. عواملی چون شاه‌راه ارتباطی غرب کشور که از مرکز این شهرستان گذر می‌کند و پایتخت را به کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه متصل می‌کند از اهمیت به‌سزایی برخوردار بوده‌ است.

دیدنی های قروه

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

منطقه حفاظت‌شده بدر و پریشان در ۱۲ کیلومتری شهر قروه قرار گرفته است و مساحتی نزدیک به ۴۳۰۰۰ هکتار دارد. این منطقه را کوه‌های مرتفع، تپه ماهورهای متعدد، چشمه‌های آب، دره‌های کم‌عمق و صخره‌ها تشکیل داده‌اند. به‌ واسطه چشمه‌های همیشه جوشان، منطقه بدر و پریشان طبیعتی سرسبز دارد. پوشش گیاهی مطلوب باعث شده است که این منطقه شکار ممنوع به زیستگاه مناسبی برای کل و بز تبدیل شود.

جاهای دیدنی قروه
جاهای دیدنی قروه

دریاچه سراب کوثر

سراب قُروِه که سراب کوثر نیز نامیده می شود، دریاچه ای طبیعی و زیبا در استان کردستان است و در جنوب شهر قروه واقع شده است.آب خنک این دریاچه که توسط ۱۲ دهانه چشمه تامین میشود در تمام سال جریان دارد، چشمه های جوشان سراب از سطح آب قابل دیدن نیستند و گیاهان آبی دریاچه نیز به زیبایی آن افزوده است. در میان دریاچه یک جزیره کوچک دیده میشود که به نحو زیبایی نور پردازی شده و با عبور از پلی آهنی می ‌توان به آن دسترسی یافت.آب این سراب گواراست و به همین دلیل شهر قروه در کنار آن شکل گرفته است. بخشی از آب آشامیدنی و کشاورزی قروه نیز از این آب تأمین می شود.

Sanandaj 03

آبشار قلوز (سنگین آباد)

آبشار قلوز یا سنگین آباد در روستای سنگین آباد، از توابع شهرستان قروه، قرار دارد. این آبشار از بالای سه قله کوه قلوز سرازیر می‌شود. قلوز در زبان محلی به معنی صعب العبور است و راه رسیده به قله‌های قلوز سخت و دشوار است. آبشار قلوز در زمستان‌ها کامل یخ می‌زند و مکانی مناسب برای یخ‌نوردی است. منظره قند‌یل‌های عظیم‌الجثه در این منطقه زیبا و حیرت‌انگیز است.

جاهای دیدنی قروه
جاهای دیدنی قروه

چشمه معدنی دنگز (باباگرگر)

چشمه آب معدنی دنگز در روستای باباگرگر قرار دارد و از شناخته شده ترین چشمه‌های استان کردستان است. این چشمه از عمق زمین می‌جوشد و به استخری عمیق و دایره‌ای شکل با مساحتی در حدود ۲۰۰ متر می‌ریزد. آب چشمه به دلیل وجود گوگرد نارنجی‌ رنگ است و گاهی به رنگ زرد یا لیمویی تغییر می‌کند و بو و طعم خاصی دارد. گردشگران و ساکنان برای درمان بیمار‌ی‌های پوستی و گوارشی از آب این چشمه استفاده می‌کنند.

ad3b2208 33c6 4710 b2ea 881a72f57299

بقعه بابا گرگر

بقعه بابا گرگر منسوب به امامزاده سیدجلال الدین است که طبق گفته اهالی از نوادگان امام باقر (ع) محسوب می‌شود. این بقعه روی تپه‌ای قرار دارد که با ۱۷ پله می‌توان به ورودی شمالی آن دسترسی داشت. بخش‌های مجموعه را شبستان، اتاق مرقد، ضریح طلا، حسینیه و ۲۹ اتاق در جوانب جنوب و شمال غرب صحن جهت اسکان زائران تشکیل می‌دهند. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۴۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی قروه
جاهای دیدنی قروه

غار و صخره های تاریخی فرهاد تاش (وینسار)

در حدود ۳۵ کیلومتری شرق شهر قروه، در فاصله سه روستای داشبلاغ ، آقبلاغ و وینسار بر روی کوهی مرتفع، بقایای یک معدن بزرگ سنگ قرار دارد که از نظر نوع ، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی های خاص و از اهمیت بسیار برخوردار است. باور مردم برآن است که این سنگ ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارد. نوع حجاری و سفال های موجود در منطقه، احتمالا به دوره ساسانی تعلق دارد. این منطقه در ایام بهار به عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است. در ضلع شرقی همین کوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد که “اورل استین” مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب کشور، از این غار نام برده و ظاهرا نتوانسته وارد آن شود.حوالی منطقه فرهادتاش نمونه های فسیل دریایی زیادی وجود دارد.

جاهای دیدنی قروه در استان کردستان 4

پل فرهاد آباد قروه

پل فرهاد آباد در 45 کیلومتری شمال غربی شهرستان قروه در روستایی به همین نام در مسیر جاده قدیمی بیجار بر روی رودخانه بایتمر احداث شده است.این پل دارای 8 دهانه و به طول 80 متر است که نوع قوس‌های بکار رفته در آن اغلب جناغی و مصالح استفاده شده، آجر است.تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به شیوه معماری پل، به نظر می‌رسد متعلق به دوران صفویه باشد. پل فرهاد آباد در زمان حکومت خسروخان اول مقارن با حکومت زندیه تعمیر و بازسازی شده است و فرهاد میرزای معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمت کرده است که به همین جهت این پل به نام فرهاد آباد نامیده می‌شود.

جاهای دیدنی قروه
جاهای دیدنی قروه

حمام قصلان 

حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان  و در 6 کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد. تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت “خسروخان اول” والی وقت کوردستان تعلق دارد. این حمام دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون می‌باشد و تزئینات منحصر به فرد آهک‌بری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.

N82974804 72444268

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: