تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی های شوش

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم دیدنی های شوش را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر تاریخی در استان خوزستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان خوزستان یکی از استان های زیبا بر کرانهٔ خلیج فارس و مقصد محبوب گردشگری است. علاوه بر جاهای دیدنی بسیار و منحصر به فرد در شهرهای مختلف، این استان از نظر طبیعی شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. بیشتر مناطق آن جلگه ای است که باعث به وجود آمدن طبیعتی زیبا و سرسبز در بسیاری نقاط استان شده است. یکی از شهرهای تاریخی این استان شوش است. در ادامه با ما باشید تا با بهترین دیدنی های شوش بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

شوش شهری باستانی و تاریخی که در استان خوزستان قرار دارد و یکی از قدیمی ترین سکونتگاه‌ها و شهرهای جهان است که قدمت آن را به بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت می دهند. با وجود این که شوش قدیمی ترین شهر جهان نیست اما طبق اسنادی که باستان شناسان یافته اند این شهر یکی از مهم ترین و باشکوه ترین شهرهای زمان خود بوده و فعالیت های باستان شناسی و کاوشگری هنوز هم در آن ادامه دارد. شوش در سال 2015 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و این خود گواه این است که نباید فرصت بازدید از این شهر تاریخی و زیبا را از دست داد.

جاهای دیدنی شوش

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل، پرستشگاهی در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش است که در منطقه باستانی هفت تپه، در زمان «اونتاش گال»، پادشاه ایلامی‌ها، برای خدایان‌شان ساخته شده است.این بنای تاریخی و آثاری که بر اثر کاوش‌های باستانی از درون آن یافت شده است، از شگفت‌انگیزترین آثار تاریخی جهان است که سالانه گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند.

دیدنی های شوش
دیدنی های شوش

قلعه شوش (آکروپل)

در سال ۱۹۸۷ میلادی «ژان ماری ژاک دو مورگان» فرانسوی جهت تحقیق و اکتشاف به شوش آمد و جهت اسکان او و همراهانش و نگهداری آثار باستانی مکشوفه، عملیات ساخت قلعه شوش آغاز شد. برای این کار بلندترین نقطه تپه‌های شوش یعنی «آکروپل» انتخاب و قلعه‌ای به شکل قلعه‌های قرون وسطا و ذوزنقه‌ای شکل روی آن ساخته شد. ساختمان این قلعه اغلب با خشت و بقایای باستانی آجرها و خشت‌های دوره‌های مختلف که در محوطه باستانی شوش باقی مانده بود بنا شد و در سال ۱۹۱۲ میلادی کار ساخت آن به پایان رسید. از این قلعه اکنون نیز به عنوان مرکز نگهداری و تحقیق آثار باستانی استفاده می‌شود.

9bcf6c8a c588 48db 98ba dab238c3be4c

کاخ تاریخی آپادانا

منطقه باستانی شوش، محوطه وسیعی را از کل شهر شوش در بر می‌گیرد که بناها و سازه‌های معماری بسیار متنوعی پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را در خود جای داده است. کاخ آپادانا یکی از باشکوه‌ترین کاخ‌های آن و از شهرت عالمگیر برخوردار است. کاخ آپادانا به دستور داریوش بزرگ پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۲۱ تا ۵۱۵ پیش از میلاد در شوش روی آثار و بقایای عیلامی بنا شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است. کاخ داریوش دارای قسمت‌های مختلفی از جمله تالار بار عام، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین دارای سه حیاط مرکزی است.بخش‌های مهمی از کاخ آپادانا در زمان اردشیر اول (۴۶۱ پیش از میلاد) دچار حریق شد که در زمان اردشیر دوم (۳۵۹ پیش از میلاد) بازسازی شد. آپادانا در حمله اسکندر مقدونی در حدود سال ۳۲۰ پیش از میلاد ویران شد.

دیدنی های شوش
دیدنی های شوش

کاخ شاوور (کاخ اردشیر دوم)

کاخ شاوور که با نام کاخ اردشیر دوم نیز شناخته می‌شود، متشکل از تالار باشکوهی است که ۶۴ ستون دارد. ستون‌های این کاخ مشابه ستون‌های کاخ آپادانای شوش هستند؛ اما با این تفاوت که نسبت به آن‌ها ارتفاعی کمتر دارند. کاخ شاوور که در سمت غرب کاخ آپادانا جای گرفته است، به دستور اردشیر دوم در کنار رود شاوور ساخته شد.

72514d91 194b 4c0f 8fe7 6ba97d89ad99

هفت تپه

هفت تپه که در حقیقت از 14 تپه تشکیل شده است در استان خوزستان، 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش و مجاورت دزفول واقع شده و احتمالا شهری باستانی به نام تیکنی را در دل خود جای داده است. این مکان که در بین مسیر شوش و چُغازَنبیل واقع شده به قرن پانزدهم میلادی باز می گردد. در این محل سه قسمت مشخص شده وجود دارد: یک معبد با آرامگاه سلطنتی، محوطه کاخ و منطقه صنعتگران.

دیدنی های شوش
دیدنی های شوش

موزه ی شوش

موزه ی شوش روی به روی آرامگاه دانیال نبی و میان باغی بر سر راه قلعه ی باستانی قرار دارد.این موزه با استفاده از آجر های بدست امده از حفاری شوش و چغازنبیل ساخته شد و به مرور زمان قسمت های به آن اضافه شد.این موزه در سال 1354 باز شد و همه آثار(نتیجه ی حفاری های شوش و چغازنبیل هست) در این موزه متعلق به قبل از عیلام تا دوره ی اسلامی هستند.همچنین این موزه از شش تالار بزرگ تشکیل شده است. و بازدید از این موزه برابر با غرق شدت در طول تاریخ میباشد.

518d9dc2 3112 4d41 a2f6 af2093b77371

رودخانه شاوور

رودخانه شاوور با طبیعت زیبا و بیشه زارهای چشم نوازش از رودخانه های باستانی ایران به شمار می رود. این رود از روستای قریه سید احمد شروع و از به هم پیوستن چندین چشمه شکل گرفته است. رودخانه شاوور شهر شوش را به 2 نیمه شرقی و غربی تقسیم می کند و از میان رودخانه های دز و کرخه به راه خود ادامه می دهد. سرانجام شاوور با گذر از موازات راه اهواز-اندیمشک و مسیری 70 کیلومتری به رودخانه دز منتهی می شود.

دیدنی های شوش
دیدنی های شوش

پارک ملی کرخه

پارک ملی کرخه که منطقه ای حفاظت شده است از یک قسمت تپه ماهوری در شما و یک بخش دشتی در جنوب آن تشکیل شده است. رودخانه کرخه از میان این پارک عبور کرده و در دو طرف این رودخانه که جنگل های گرمسیری رشد می کند حیوانات بسیاری زندگی می کنند. در این منطقه جنگل های زیبایی نظیر جنگل قلعه نصیر وجود دارد که چشم انداز زیبایی دارد. از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به سرچشمه رودخانه شاوور اشاره کرد.

6be2956b 45e2 4f4c bae6 66f42a43730d

مقبره دعبل خزایی

دعبل خزایی که در زمان حکومت عباسیان می زیست شاعر معروف شیعه و مداح اهل بیت (ع). نقل است که امام رضا (ع) پیراهن خویش را به عنوان صله به وی داد. آرامگاه این شاعر معروف عرب در مرکز شهر کنار مجتمع فرهنگی دعبل خزاعی واقع است.

دیدنی های شوش
دیدنی های شوش

آرامگاه دانیال نبی

دیدنی های شوش شامل یکی از خاص‌ترین آرامگاه‌های پیامبران است. آرامگاه دانیال نبی معماری جذابی دارد و نماد شهر تاریخی شوش هم محسوب می‌شود. این بنای آرامش‌بخش یک گنبد متفاوت با نمای پله‌ای دارد که در بین دیگر بناهای مذهبی متمایز است. کاشی‌کاری‌ها، حیاط، صحن‌، ایوان و تمام تزیین‌های این بنا، جاذبه‌ی بسیاری در بین گردشگران شوش دارد.

دانیال نبی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: