تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی کازرون

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی کازرون را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی کازرون در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان کازرون است که از پتانسیل بالای گردشگری برخوردار است.

اجاره روزانه خانه در تهران

کازرون (Kazerun) شهری پر جاذبه است که به دلیل داشتن خاک حاصلخیز، تنوع منابع طبیعی، آب‌های زیرزمینی فراوان و پوشش گوناگون گیاهی به نگین سبز استان فارس معروف شده است. کازرون که از شهرهای غربی استان فارس محسوب می‌شود با دیدنی‌های متنوع، در تمام فصول پذیرای مسافران و گردشگران مشتاق است. در ادامه دیدنی های کازرون را به شما معرفی می کنیم.

مکان های دیدنی کازرون

شهرتاریخی بیشاپور

شهر تاریخی بیشاپور از بزرگترین شهرهای دوران ساسانی به شمار می‌رود که در زمان خود با شهرهای مهم جهان نظیر «بیزانس» و «انطاکیه» برابری می‌کرده است. بیشاپور در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال‌غربی کازرون در نزدیکی رودخانه شاپور قرار گرفته است. این شهر به خاطر نزدیکی به سواحل جنوبی خلیج‌ فارس برای ساسانیان از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. امروزه این شهر به دلیل حجاری‌ها، نقوش برجسته‌ای که از دوران ساسانیان به یادگار مانده و معبد آناهیتا، دارای اهمیت فراوان است و مورد توجه مردم قرار گرفته است.

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا از بناهای مشهور شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون است.این بنا به صورت مکعبی است که هر یک از اضلاع آن نزدیک ۱۴ متر است و از سنگ‌های تراشیده شده با ابعاد مختلف و بدون ملات به صورت دو جداره ساخته شده است. این بنا با الهام از سبک معماری دوره هخامنشی ساخته شده است که به وسیله بست‌های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده‌اند. معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بوده است. این معبد را در عمق ۶ متری از زمین‌های اطراف خود ساخته‌اند تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر شود. معبد بیشاپور سمبل یک پرستشگاه آب است و می‌توان آن را جایگاه نوازش با آب دانست. یعنی تنها عنصری از عناصر چهارگانه که به الهه ناهید منسوب است. نماد جانوری این ایزدبانو به شکل گاو می‌باشد که در اطراف معبد، به صورت قرینه یکدیگر قرار گرفته است. این معبد نه تنها از نظر معماری، بلکه از نظر رعایت دستگاه‌های تنظیم و تقسیم و کنترل آب نیز فوق‌العاده است.

anahita4

غار شاپور

غار شاپور در تنگ چوگان مکانی نزدیک به شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون فارس قرار دارد. فاصله غار تا شهر باستانی بیشاپور شش کیلومتر و تا شهر کازرون تقریبا ۲۷ کیلومتر است. غار شاپور تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری این تنگ است که در ارتفاعی نزدیک به ۸۰۰ متر از سطح زمین (۱۲۸۰ متر از سطح دریا) در دل کوه شاپور قرار دارد. در هنگام ورود به این غار با مجسمه غول پیکر شاپور یکم (دومین پادشاه ساسانی) مواجه خواهید شد که دلیل اصلی نام گذارای این غار بخاطر وجود مجسمه شاپور یکم است و به غار شاپور معروف شده است. مجسمه شاپور مربوط به ۱۷۰۰ سال گذشته است که از یک ستون غول پیکر که در این غار وجود داشته تراشیده شده است و همچنان پابرجا است. این مجسمه باقی مانده دوران باستان است که تقریبا حدود ۷ متر ارتفاع دارد که با گذشت سالها همچنان سر این مجسمه سالم می باشد ولی دو دست آن شکسته است.

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

آتشکده کازرون

آتشکده کازرون نیز یکی از پنج آتشکده ساخته شده به دست مهر نرسی است.این بنا در ده کیلومتری جنوب کازرون قرار دارد. بنای آن از سنگ و ملات گچ ساخته شده است. در حال حاضر ویرانه ای از این آتشکده باقی مانده است.آتشکده کازرون در سال ۱۳۱۸ و با شماره ۳۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. کاربری احتمالی بنا در زمان ساسانیان آتشکده بوده که با توجه به شواهد گوناگون، از جمله عدم تخریب آن در دوره‌های بعدی نظریات متعددی پیرامون کاربری آن مطرح می‌شود.

58d99661 5db4 4df5 9ebd 1877a91ca0bd e1611050157311

باغ نظر کازرون

۳۰۰ سال است که باغ نظر پاتوق کازرونی‌هاست. باغی چهار هکتاری که پر است از درختان انار، خرما و بیشتر از همه نارنج. می‌توانیم بگوییم نماد شهر هم همین درخت‌های نارنج است که نه‌تنها در این باغ که در گوشه و کنار شهر هم دیده می‌شوند.

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان بزرگترین و زیباترین دریاچه آب شیرین کشور است که در ۱۲ کیلومتری جنوب‌شرقی کازرون قرار گرفته است. آب دریاچه پریشان بیشتر از بارش‌های سالانه تامین می‌شود و بیشترین مساحت خود را در اردیبهشت ماه پیدا می‌کند. همچنین اگر در زمستان به دیدن این دریاچه بروید، می‌توانید از ۵۰۲ نوع پرنده با بیش از ۱۰۰ گونه دیدن کنید.

81117c8b fbcb 463f a843 d52e57cfc6c0

چشمه سرآب اردشیر

سرآب اردشیر یکی از سرآب‌های تاریخی شهرستان کازرون استان فارس است که در ۲۴ کیلومتری کازرون و در فاصله ۲ کیلومتری شهر تاریخی بیشاپور در مجاورت امامزاده سیدحسین واقع شده است. این چشمه از روزگاران گذشته در مسیر جاده شاهی قرار داشته است. آب این چشمه در گذشته بسیار تمیز و زلال بوده و یکی از منابع تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه به شمار می‌رفته است اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل ورود فاضلاب‌های خانگی و مواد شیمیایی، بسیار آلوده شده است.

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

چشمه دادین

چشمه دادین از تعداد زیادی چشمه کوچک تبدیل شده است و یکی از نقاط گردشگری و دیدنی کازرون به شمار می‌رود. این چشمه در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر کازرون در دهستان دادین واقع شده است.

8b057749 1e28 422f 8d06 e6de29fcae78

سرو کلانی

در 28 کیلومتری شمال شرقی کازرون روستایی به نام کلانی قرار دارد، در این روستا درخت سرو سر به فلک کشیده و کهنسالی وجود دارد که بعد از سرو ابرکوه یزد، شناخته شده ترین و کهنسال ترین سرو کشور است، قدمت این سرو به 500 سال می رسد.

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

دشت برم (دشت شقایق)

دشت برم یا دشت شقایق‌ها از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر کازرون و جاهای دیدنی استان فارس است که در فاصله ۲۰ کیلومتری آن در مسیر جاده جدید کازرون به شیراز قرار گرفته است. این منطقه بهشتی زیبا و دیدنی است که از درختان بلوط و گل‌های شقایق برخوردار است. برای دیدنی این منطقه بهشتی بهتر است که در اواخر زمستان و در فصل بهار به آن سفر کنید.

4d5a4950 a864 45b1 8213 72ca13ee47a6

نرگس زارهای کازرون

گل‌های نرگس و نرگس‌زارهای کازرون بی‌شک از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهر هستند. سالانه هزاران کیلو گل نرگس از این شهر به کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. برای دیدنی این گل‌های نرگس می‌توانید اواخر دی ماه تا اواسط بهمن ماه به کازرون بروید.

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

گردشگاه میان کتل

گردشگاه میان کتل در جنوب‌غربی دشت ارژن در ناحیه‌ای قرار گرفته که به «زیستگاه گوزن ایرانی» مشهور است. برخورداری از طبیعتی کوهستانی، پوشش جنگلی متراکم و انبوه درختان بلوط و قابلیت‌های گردشگری در تمام فصول سال باعث محبوبیت این گردشگاه شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این گردشگاه می‌توان به کاروانسرایی اشاره کرد که از دوران صفویه به جای مانده است.

e54d0b38 949a 4c66 987b abfb94b4e1de

بقعه ی علامه دوانی

این بقعه متعلق به جلال الدین دوانی دانشمند و مفسر قرآن کریم است و در روستای دوان و در شمال غربی کازرون قرار گرفته است. قدمت آن مربوط به سده دهم هجری قمری است و شیوه ی ساخت این بنا متاثر از چهارطاقی های دوره ی ساسانی است، اما بر اساس شواهد تاریخی این بنا در دوران ساسانی کاربردهای دیگری داشته است.

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

امام زاده سید حسین

امام زاده سید حسین امام زاده سید حسین بن امیر بن ابراهیم بن زین العابدین (ع) مهمترین امام زاده شهرستان کازرون می باشد که در کنار روستای سید حسین در ۲۳کیلومتری جاده کازرون به شیراز و در شمال شهرتاریخی بیشاپور قرار گرفته است. این روستا به خاطر وجود چشمه سار پر آب و زیبای « سرآب شیر »،‌ درختان سرسبز و سر به فلک کشیده، باغ های مرکبات بسیار که آب های روان چشمه مزبور همیشه در آنها جریان دارد، ‌موقعیتی ممتاز داشته و یکی از مکان های تماشایی و زیارتی ، سیاحتی قابل توجه در استان فارس می باشد.

814513 471

بازار کازرون

بازارهای قدیمی هر شهری دیدنی‌ترین نقطه برای خیلی‌ها هستند، جاهایی شلوغ و سرزنده. کازرون هم چنین بازاری دارد. بازار کازرون شامل سه ورودی‌ست که به راسته‌ها و بازارهای کوچک‌تر می‌رسند، مثل بازار مسگرها، نمدمال‌ها، راسته طلافروش‌ها، راسته کفش‌فروش‌ها، راسته لباس‌فروشان و بازار شاه حمزه. با قدم زدن در این بازارهای سرپوشیده، هم خریدی می‌کنیم و هم حال و هوای‌مان عوض می‌شود. مسقطی سوغات کازرونی‌هاست که در بازار فراوان است.

جاهای دیدنی کازرون
جاهای دیدنی کازرون

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: