تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

یکی از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی استان لرستان آبشار وارک لرستان نام دارد. این آبشار در یکی از زیباترین شهرهای ایران یعنی خرم ‌آباد قرار گرفته است. خرم ‌آباد شهری با جاذبه‌های طبیعی و بکر بسیار، هر گردشگری را محسور خود خواهد کرد. این آبشار که در جنگلی از درختان بلوط، زالزالک، انجیر کوهی و گلابی واقع گردیده، مقصدی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

در استان لرستان، بیش از 50 آبشار بزرگ و کوچک دیده می‌شوند که اکثر آن‌ها در مسیر رودخانه‌ها شکل گرفته‌اند. به همین دلیل است که به این استان سرزمین آبشارها می‌گویند. یکی از معروف‌ترین این آبشارها، آبشار وارک نام داشته که در روستایی با همین نام قرار دارد. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم به معرفی آبشار وارک می‌پردازیم تا بیشتر با این معجزه الهی آشنا گردید.

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی آبشار وارک

این پدیده زیبای طبیعی یک آبشار دوقلو با ارتفاع حدود 57 متر بوده و فاصله طبقات آن به 15 کیلومتر می‌رسد. این آبشار دوقلو سرچشمه اولین آبشار صخره‌ای محسوب می‌شود. آبشار اول از صخره سنگی سرازیر می‌گردد و پس از طی مسافت 15 کیلومتر از صخره دوم نیز سرریز شده به این صورت است که آبشار دوقلو پدید می‌آید. آبشار اصلی وارک در مسیر خود چندین آبشار کوچک نیز به ‌وجود می‌آورد. این آبشار فوق‌العاده زیبا از جمله آبشارهای دائمی است و در فصول پربارش بسیار پرخروش و پرآب می‌شود. در فصول کم بارش، بخش اول آبشار با ارتفاع 7 متر و عرض 12 متر جریان دارد و در فصول پربارش ارتفاع آبشار دوم 57 متر و عرض آن به 50 متر می‌رسد.

این پدیده شگفت‌انگیز از کوه زیبای هشتاد پهلو سرچشمه می‌گیرد، که در زبان لری، به این کوه هشتاپلی نیز می‌گویند. قدمت آبشار وارک به دوران کوارتنری بازمی‌گردد و به همین دلیل در سال 1395 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. طبیعت اطراف این آبشار که در مسیر یک رودخانه کوچک قرار گرفته، پر شده از درختان بلوط، انجیر کوهی، زالزالک و گلابی که جلوه زیبایی نیز به آن داده است. سرچشمه این رودخانه، رودخانه بزنوید بوده که در ارتفاعات بالا قرار دارد. رودخانه بزنوید مسیری پرشیب را طی می‌نماید تا به داخل این رودخانه سرازیر شود.

آبشار وارک لرستان

مسیر دسترسی به آبشار وارک

در حدود 40 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌ آباد و در غرب گردنه نوژیان، آبشار وارک واقع گردید. رسیدن به این آبشار از دو مسیر امکان‌پذیر است. مسیر اول از طریق روستای وارک بوده که با طی کردن مسیر پیاده‌روی از بین درختان جنگل می‌توانید خود را به آبشار برسانید. مسیر دوم از طریق جاده کمربندی است. شما برای رسیدن به این آبشار باید تا پلیس راه خرم‌ آباد به لرستان حرکت کنید. آبشار وارک تا پلیس راه 40 کیلومتر فاصله دارد. بعد از پلیس راه 14 کیلومتر در جاده کمربندی برانید تا به یک سه راهی برسید. بعد از سه راهی مسیر دست راست شما را به آبشار وارک می‌رساند. برای رسیدن به آبشار می‌بایست قسمتی از مسیر را با خودرو طی نمایید. سپس حدود 5 کیلومتر از مسیر جنگل در میان تصاویر چشم‌نواز درختان و صدای آبشار پیاده‌روی نموده تا آبشار را مشاهده کنید.

بهترین زمان سفر به آبشار وارک

عظمت و زیبایی این آبشار در فصول بهار و تابستان که در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارند، بسیار دیدنی است. از اردیبهشت ماه تا مهر ماه زیبایی اطراف آبشار در سرسبزترین حالت خود، دیدنی و فوق‌العاده به نظر می‌رسد. این آبشار نیز مانند تمام آبشارها و رودخانه‌ها از آب شدن برف‎ها تغذیه می‌نماید و در تابستان آبی تمیز و خنک دارد. در فصل تابستان، نسیم خنکی که از این آب به شما می‌رسد، روح‌نواز و دلپذیر است. سفر به این آبشار زیبا که در فصل پاییز نیز طبیعتی شگفت‌انگیز دارد خالی از لطف نخواهد بود. آب ‌و هوای استان لرستان در فصل پاییز کمی سرد می‌شود، اما درختان در این فصل زیبایی منطقه را صد چندان می‌کنند.

آبشار وارک لرستان

اکوسیستم و پوشش گیاهی آبشار وارک

منطقه وارک که مساحتی حدود 2000 هکتار و ارتفاعی برابر با 1190 متر را داشته، از تنوع جانوری و گیاهی بسیار خوبی برخوردار است. گونه‌های مختلفی از حیوانات نظیر انواع پرندگان، قوچ‌کوهی و بزکوهی در این منطقه دیده می‌شوند. در این منطقه از زاگرس، گیاهان متنوع و خاصی به چشم می‌خورند. پوشش گیاهی آن شامل 254 گونه گیاهی بوده که مهم‌ترین و شاخص‌ترین آن‌ها، به گونه بلوط ایرانی تعلق دارد. گونه بلوط ایرانی در اغلب مناطق کوهستانی لرستان پوشش غالب را تشکیل داده است.

اکو سیستم گیاهی وارک لرستان

جاذبه‌ های نزدیک آبشار وارک

استان لرستان به دلیل موقعیت کوهستانی خود در میان زاگرس، به سرزمین آبشارها معروف است. این استان در حدود 50 آبشار بزرگ و کوچک را در خود جای داد. گردشگران و مسافران استان لرستان، در بازدید از آبشار وارک اغلب از آبشارها و جاذبه‌های دیگر استان نیز دیدن می‌نمایند. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان که در اطراف آبشار وارک قرار دارند می‌پردازیم.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در 38 کیلومتری جنوب شرقی خرم‌ آباد واقع شده است و یکی از مرتفع‌ترین و شگفت‌انگیزترین آبشارهای لرستان به حساب می‌آید. این آبشار که،  95 متر ارتفاع و 5 متر عرض دارد، به عنوان چهل و ششمین اثر ملی در فهرست میراث فرهنگی این استان به ثبت رسید. آبشار نوژیان در روستای نوژیان و بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو واقع گردید که این کوه‌ها پوشیده از گیاهان دارویی هستند. همه ساله در فصول گردشگری این روستا نیز میزبان مسافران و گردشگران خواهد بود.

آبشار نوژیان

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید از دیگر زیبایی‌ها و آبشارهای استان لرستان محسوب می‌گردد که در جنوب شرقی این استان واقع شده است. این آبشار که در نزدیکی آبشار وارک و در مجاورت قالی کوه قرار دارد، ارتفاع آن به 70 متر می‌رسد و به عروس آبشارهای ایران شهرت یافت. آبشار آب سفید از دل کوهی سنگی سرچشمه می‌گیرد و به رود رودبار لرستان می‌ریزد و سپس به رود دز، سرریز می‌شود. آب این آبشار در برخورد با سنگ‌ها، حباب‌های سفیدی ایجاد نموده که بسیار زیبا و دیدنی هستند، به همین علت نیز این آبشار آب سفید نام گرفت. مسافران جهت رسیدن به این آبشار از جاده الیگودرز عبور می‌نمایند.

آبشار آب سفید

آبشار چکان

آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز واقع شده است و یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان لرستان به‌ شمار می‌رود. ارتفاع این آبشار به 30 متر و عرض آن در قسمت تاج به 4 متر می‌رسد. این آبشار که مشرف بر دره چگان بوده در نزدیکی روستاهای حسین آباد و دهقادی قرار دارد. بازدید از این آبشار زیبا در کنار طبیعت بکر و فوق‌العاده دامنه کوه زاگرس لحظات خوشی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

آبشار چکان

آبشار سرکانه

آبشار دیدنی سرکانه از دیگر آبشارهای زیبای استان لرستان به حساب می‌آید که به آبشار گریت یا هفت چشمه نیز معروف است. این آبشار زیبا در بخش پاپی و در قسمت شمال شرقی خرم‌ آباد واقع شده و فاصله آن تا ایستگاه راه ‌آهن سپید دشت،30  کیلومتر خواهد بود. آبشار گریت یا هفت چشمه در نزدیکی روستای گریت عباس‌ آباد قرار دارد. ارتفاع این آبشار به 15 متر و عرض آن نیز به 17 متر می‌رسد و در میان درختان بلوط و زالزالک زیبایی خیره‌کننده‌ای را در معرض نمایش قرار داد. آبشار سرکانه در نتیجه گذر رودخانه ترس گریت به سمت رودخانه سزار ایجاد گردید.

آبشار سرکانه

آبشار آفرینه

آبشار آفرینه، از آبشارهای عریض و پرآب استان لرستان به حساب می‌آید که در روستای آفرینه از توابع شهرستان پلدختر واقع گردید. ارتفاع این آبشار 10 متر و عمق آن 14 متر است. به علت عمق زیاد، شنا کردن در این آبشار امکان‌پذیر نخواهد بود. سرچشمه آبشار آفرینه، از تلاقی رودهای آفرینه و چشمک تشکیل می‌شود. دسترسی به این آبشار دیدنی که در 38 کیلومتری خرم ‌آباد قرار دارد، از طریق جاده خرم‌ آباداندیمشک امکان‌پذیر است.

آبشار آفرینه

روستای سنگ‌ تراشان

در نزدیکی خرم ‌آباد، روستایی به نام روستای سنگ‎‌تراشان قرار دارد و به آبشارهای وارک و نوژان بسیار نزدیک است. این روستا به دلیل موقعیت پلکانی خود به «ماسوله لرستان» نیز معروف گردید. چشم‌انداز روستای سنگ‌تراشان بسیار دیدنی و جذاب بوده و به همین دلیل همه ساله این روستا میزبان گردشگران و مسافران زیادی خواهد بود. در قسمت پایین روستا دره‌ای قرار گرفته که پس از بارش باران پر از ابر و مه می‌شود و چشم‌اندازی رویایی را پدید می‌آورد.

یک منطقه باستانی در سال 1382 در این روستا کشف شده که سبب گردیده تا روستای سنگ‌تراشان شهرت بیشتری پیدا کند. در این منطقه باستانی، آثاری با قدمت بسیار بالا یافت شد که جزء مهم‌ترین گنجینه مفرغی محسوب می‌گردند. آثار آهنی و مفرغی کشف شده در این منطقه هم اکنون در موزه «قلعه فلک‌الافلاک» خرم ‌آباد نگهداری می‌شوند.

روستای سنگ‌ تراشان

اقدامات لازم قبل از بازدید از آبشار وارک

در بازدید از آبشار وارک، تجهیزات و امکانات لازم را فراموش نکنید. لباس و کفش مناسب از مهم‌ترین وسائل اولیه این گشت ‌و گذار دلچسب محسوب می‌شوند. در نزدیکی روستای وارک یک اقامتگاه بوم‌گردی احداث شده که برای گردشگران استراحت‌گاه مناسبی به حساب می‌آید. اگر از آن دسته از گردشگرانی هستید که از ماندن در دل طبیعت لذت می‌برید و به کمپینگ علاقه دارید، تجهیزات مناسب را به همراه داشته باشید. به همراه داشتن آب نوشیدنی، غذای مناسب، کیسه خواب، چادر مسافرتی، لباس گرم و … لازم و ضروری خواهند بود. منطقه وارک، یک منطقه بکر و طبیعی بوده، بنابراین فاقد امکاناتی مانند فروشگاه، رستوران یا سرویس بهداشتی است.

قبل از شروع سفر غذای کافی، لباس مناسب و تمام وسایل ضروری را همراه داشته باشید. مسیر پیاده‌روی از روستای وارک تا آبشار مسیری هموار با پوشش گیاهی زیبایی بوده که می‌تواند سوژه عکاسی گردشگران قرار گیرد. می‌توانید در این مسیر از درختان میوه گلابی و زالزالک نوش‌جان بفرمایید. روستای وارک خود منطقه‌ای زیبا با جاذبه‌های فراوانی است. اهالی این روستا به شغل دامپروری و کشاورزی مشغول هستند. گردشگران می‌توانند از روستاییان خون‌گرم لبنیات تازه و عسل طبیعی تهیه نمایند. اهالی روستای وارک با زبان شیرین و محلی «کوه‌مره‌ای» تکلم می‌کنند.

اقدامات لازم قبل از بازدید از آبشار وارک

کلام آخر

استان لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و قرار گرفتن در رشته کوه زاگرس آب ‌و هوای بسیار مطبوع همراه با طبیعت سرسبزی دارد. آب فراوان و رشته‌ کوه‌ در این منطقه سبب ایجاد آبشارهای زیبا و فراوانی گردیده‌اند. زیبایی بکر و دست نخورده در کنار صدای دلنشین آبشار لحظات لذت‌بخشی را برای گردشگران رقم می‌زنند. لرستان یا سرزمین آبشارهای ایران با پوشش گیاهی جذاب خود همواره در طول سال مقصد بسیاری از گردشگران است.