تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی کامیاران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی کامیاران را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل کوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماکن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

کامیاران (Kamyaran) شهری کوهستانی است که توسط رشته‌کوه‌های شاهو و بیستون محاصره شده است و در استان کردستان، در ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است. قرار دارد. مهم‌ترین رودخانه این شهر سیروان است و قسمت زیادی از کوه بیستون در آن قرار گرفته است.

آثار تاریخی زیادی در کامیاران وجود دارد و جاذبه‌های طبیعی بی‌شمارش این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری استان کردستان تبدیل کرده است. سفر به کامیاران در بهار و پاییز به دلیل شرایط مساعد آب‌و‌هوایی مناسب‌تر است، زیرا تابستان‌های کامیاران گرم است و زمستان‌های بسیار سردی دارد.

دیدنی های کامیاران

منطقه حفاظت ‌شده کوسالان و شاهو

منطقه حفاظت‌‌شده کوسالان و شاهو حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران در استان کردستان قرار دارد و هم‌مرز با کردستان عراق است. همچنین بخشی از این منطقه در استان کرمانشاه واقع شده است. با بیش از ۵۷ هزار هکتار مساحت، تاکنون در این منطقه ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی شناسایی کرده‌اند که از جمله برخی از آن‌ها می‌توان به سیاه‌گوش، کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، کرکس، هما و عقاب طلائی اشاره کرد. مهم‌ترین پوشش گیاهی حاضر نیز در این ناحیه جنگل‌های بلوط هستند.

6cc585d4 4388 4f0c a4f0 52e451248eb1 840x560 1

روستای پالنگان

روستای پالنگان، که نام قدیمی‌اش پلنگان به معنی زیستگاه پلنگ بود، از توابع کامیاران است. این روستا سرشار از منظره‌های زیبا و دیدنی است. معماری خانه‌های روستا به‌صورت پلکانی است و در نگاه اول روستای ماسوله را در ذهن تداعی می‌کند، خانه‌های روستا در ارتفاعات کوه ساخته شده‌اند. رودخانه‌ای پر آب از میان روستا عبور می‌کند و آن‌ را به دو قسمت تقسیم‌ کرده است. آبشار‌ها و چشمه‌های جوشان طبیعتی سرسبز را به این منطقه بخشیده‌اند. قلعه پالنگان یکی از بناهای تاریخی روستاست که آتشکده و پل‌ قدیمی آن هنوز پابرجاست.

82d3bac2 d0ff 44dc a779 24a487af5fe1

قلعه پالنگان

قلعه پالنگان که در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد تاریخ را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشد. درست است که پژوهش های زیادی در مورد این قلعه صورت نگرفته است اما آنچه صحیح به نظر می رسد حکایت از آبادانی قلعه تا قرن دهم هجری قمری دارد. همچنین اسناد تاریخی، تخریب قلعه به دستور شاه صفی در سال 1046 را تایید می کنند اما در مورد بنیانگذار و سازنده ی آن اتفاق نظری وجود ندارد. این قلعه در800 متری جنوب شرقی پالنگان قرار دارد و آثار اتاق ها، آتشکده و پل های قدیمی هنوز هم در آن دیده می شوندبقایای مساجد، منازل قدیمی و گورستان تاریخی نیز حرف هایی برای گفتن دارند و علاقه مندان را به سوی خود جلب می کنند.

vq0xpn7u4WnnA69uxK2LY0F9R6qIvVB1L9I0VMCF e1615968062720

سند اورامان

سند (بنچاق) هورامان متشکل از ۳ سند متعلق به خرید و فروش تاکستان می باشد که ۲ عدد از اسناد آن نوشته شده به خط و زبان یونانی با تاریخ سلوکی و سومین سند نوشته شده به خط و زبان پارتی با تاریخ اشکانی بر روی پوست آهو می باشد. تاریخچه ی این بنچاق به ۱۲۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد که تاریخ اکتشاف آن به سال ۱۳۰۵ می رسد. این اثر تاریخی اکنون در موزه برلین محفوظ است.

سنگ نبشته اورامان (کتیبه تنگی ور)

یکی از آثار تاریخی شهر کامیاران، که مورد مطالعه باستان‌شناسان قرار گرفته و از لحاظ تاریخی ارزشمند است، کتیبه و سنگ‌نوشته «تنگی‌ور» است. اولین بار در ایران در سال ۱۳۴۷ یک گروه باستان‌شناسی این سنگ‌نوشته را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد که این اثر تاریخی متعلق به دوره آشوریان است. تصویر حکاکی‌شده ممکن است مربوط به سارگن دوم، پادشاه آشوری، باشد و کتیبه‌ای که با خط میخی نوشته شده است مربوط جنگ‌ها، پیروزی‌ها و فرمان‌های آشوریان است.

e1615968221141

صحرای امیر آباد

از دیگر جاهای دیدنی کامیاران ، صحرای امیرآباد واقع در شهرستان کامیاران می باشد که یکی از مکان های دیدنی کامیاران محسوب می گردد، این صحرا دارای مساحتی به اندازه ۶۰۰۰ هکتار می باشد، پهنای بخش آبخیز آن تقریبا ۳۱۰ کیلومتر مربع، و بلندی صحرای امیرآباد از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می باشد که قسمت عمده ای از آب لازم را به وسیله ی چاه، چشمه، کاریز و همچنین جابجایی آب به وسیله های رودهای قدیمی فراهم می سازد. رودخانه دائمی و پرآب امیرآباد و رودخانه های فصلی دیگری در دشت امیرآباد روان هستند.

چشمه کواز

چشمه آب معدنی کواز در دامنه کوهی در روستای پالنگان قرار دارد. آب این چشمه هنگام خروج از زمین شیری‌ رنگ است و طعم و بوی گوگرد دارد. آهن و گوگرد از مهم‌ترین املاح معدنی در آب این چشمه‌اند. چشمه کواز استخر کوچکی دارد که محل جمع شدن آب معدنی است، آب این چشمه قابل آشامیدن است و گردشگران برای درمان بیماری‌های پوستی، تنفسی و روماتیسم هم از آن استفاده می‌کنند.

ad3b2208 33c6 4710 b2ea 881a72f57299 1

تپه تیانه

یکی دیگر از جاهای دیدین کامیاران ، تپه در ۲۶ کیلومتری غرب کامیاران واقع شده و به دلیل کشف سفال های منقوش پیش از تاریخ در آن، بسیار حائز اهمیت است. در گمانه زنی این تپه، شش طبقه استقرار یافته، به دست آمده است. در طبقه اول آثار دوره اسلامی، طبقه دوم آثار ساسانی و در طبقه سوم که به اواسط و اواخر هزاره سوم پیش از میلاد تعلق دارد، سفال های ساده به رنگ های سیاه، کرم و خاکستری به دست آمد. در طبقه چهارم سفال های نخودی رنگ ساده از هزاره دوم پیش از میلاد ، و در طبقه پنجم آثاری هم عصر با “تپه گیاه نهاوند” از سفال نخودی با نقوش هندسی قهوه ای رنگ یافت شد. طبقه ششم که قدیمی ترین آثار تپه درآن به دست آمد، دارای سفال های منقوش قرمز مانند سفال های چشمه علی ری، اسماعیل آباد، ساوجبلاغ و والاتپه بود. تاریخ این سفال ها به هزاره چهارم و اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد، یعنی حدود ۷ هزار سال پیش می رسد.

زیارتگاه عکاشه     

زیارتگاه حضرت عکاشه، آرامگاه یکی از اصحاب پیامبر اسلام (ص) به نام معین‌الدین روحانی معروف به حضرت عکاشه می‌باشد که در فاصله 45 کیلومتری شمال غرب کامیاران و بر سر راه جاده آسفالته کامیاران به مریوان در نزدیکی روستای کاشتر قراردارد. این زیارتگاه از جایگاهخاصی نزدمردم کوردستان داراست. اهالی منطقه معتقدند که حضرت عکاشه از سوریه به این محل آمده است.

زیارتگاه عکاشه4

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: