تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

حرمِ امام رضا

حرمِ امام رضا  مدفن علی بن موسی الرضا امام هشتم شیعیان که فرزندامام هفتم ما سیعیان یعنی  موسی بن کاظم است.

در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با حرم امام هشتم در مشهد بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

بارگاه منور این امام به آستان مقدس شناخته میشود.در حرم آرامگاه دیگر علما و بزرگان وجود دارد معماری صحن ها، رواق ها، کتابخانه ها، موزه ها و مناره های حرم جزو اصیل ترین بناهای اسلامی در جهان بشمارمی آید.

حرمِ امام رضا

دفن امام رضا

امام رضا در سال200هجری قمری به دستور خلیفه به مرو مهاجرت کرد.او در جمعه یا دوشنبه آخر صفر یا 21 رمضان در سال 203هجری قمری درگذشت.او در طوس یکی از روستا نوغان به نام سناباد درگذشت و به عقیده شیعیان مامون با خوراندن سم کشته است.پیکر وی بالای سر هارون الرشید دفن شد به گونه که پایین پای علی بن موسی، در بالای سر هارون قرار دارد.

حرمِ امام رضا

ضریح حرمِ امام رضا

پنج ضریح ساخته شدکه در دوره صفویه اولین ضریح نصب شداین ضریح از طلا نقره و چوب بوده و به اوسط قرن دهم زمان حکومت شاه طهماسب و در  سال 957 هجری قمری ساخته و نصب شده است. در کتبه بالا سر حضرت تاریخ نصب ان نوشته شده که به شرح زیر :

در عهد سلطنت، شاه ولایت شاه طهماسب ، این محجر مبارک در این مکان مقدس نصب گردید.

دومین ضریح از جنس فولاد در سال 1160 هجری قمری توسط شاهرخ میرزا نوه نادر افشار هدیه داده شد.که به نگین نشان معروف شدبه دلیل زمرد و یاقوت رو ضریح و….

 در کتیبهٔ سردر ورود به ضریح طلایی کتیه به شرح زیر آمده است:

نیاز رحمت ایزد متعال و  اقدام زوار این آستان  لبسط سلطان نادر شاهرخ شاه الحسینی الموسوی الصوفی بهادرخان به وقف و نصب این ضریح و مقدس مبارک، موفق گردید. 

ضریح سوم در زمان فتحعلی شاه  در سال 1238 هجری قمری ساخته شد.ضریح فولادی ساده ای 3در 4 به ارتفاع 2 بر روی ضریح دوم نصب شد.ضریح دارای ورقه طلاکوب وطوق های طلای که سوره یس به خط ثلث نوشته شده بود و در سال 1338 خورشیدی به علت پوسیدگی به موزه استان قدس انتقال یافت.

ضریح چهارم در سال 1338 به  دستور سید ابوالحسن حافظیان  بود ایشان  از استادان ماهر قلم‌زن اصفهان دعوت به عمل آورد و زیر نظرحاج محمدتقی ذوفن، این ضریح  با کیفت بسیار عالی ساخته شد.در چهار گوشه ضریح خوشه انگور از جنس طلا و بر صفحاتی از طلا سوره یس به خط ثلث نوشته شده است این ضریح 41 سال بر روی مرقد قرار داشت و در سال 1379 به موزه آستان قدس فرستاده شد.

در سال 1372تا 1379 ضریح به وزن 12 تن از فولاد و چوب گردو ساخته شد و 21 دی 1379 به مدت 55 روز نصب سنگ سبز در طبقه همکف به طول انجامید.چهار جهت 14 محراب به نشان چهارد معصوم قرار دارد که به یک محراب بزرگتر متصل هستند.قلم زنی و زرگری توسط خدادداد اصفهانی و خطاطی برعهده موحد بود است.

حرمِ امام رضا

مراکز وابسته حرم امام رضا

کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

جزوات قرآنی وقف شده مردم به آستان امام رضا قرار دارد این کتبخانه 6 بار جابه جا شدساختمان فعلی آن در 1360 ساخته و در 1372 پایان یافت و در سال1373 بهربرداری شد.این کتابخانه12 هزار 400 نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی و چاپی وجود دارد  که قدمت برخی از آن‌ها به ۱۲ قرن می‌رسد.

کتابخانه مسجد گوهرشاد

در مقابل مسجد گوهر شاد کتابخانه وجود دارد که بر اساس معماری حمام گنجعلی خان در شهر کرمان ساخته شده است این کتابخانه درسال1332 توسط سید سعید طباطبایی نایینی ساخته شدو 5 هزار جلد کتاب چاپی و خطی اهدا شد. در سال1368 ساختمان فعلی آن با مساحت1200م.م در بست شیخ بهایی احداث شد و این کتابخانه 65 هزار کتابفارسی لاتین عربی وجود دارد.

موزه‌های آستان قدس رضوی

اولین موزه در سال 1324 در ساختمان به مساحت1024 در صحن امام خمینی ساخته شد و به مدت 40 سال تنها موزه حرم بود.اکنون با 16 گنجینه تخصصی در چهار ساختمان شامل موزه قرآن، موزهٔ مرکزی، موزهٔ تخصصی فرش و موزهٔ مردم‌شناسی  وجود دارد.

دارالشفاء حرمِ امام رضا

در بست شیرازی و به صورت سرپایی و شبانه روزی برای نیامندان ارایه خدمت میکند.و پنج پایگاه فوریت های پزشکی در داخل حرم خدمات ارایه می کند.

حرمِ امام رضا

مهمانسرای حرمِ امام رضا

پیش ازیک صد سال غذای خدمه در صحن آزادی واقع بود در اردبهشت 1389 ساختمان جدید افتتاح گردید.

حرمِ امام رضا

مقبره‌های حرم رضویی

پیر پالان‌دوز : در شمال شرقی حرم واقع شده‌است.

مقبرهٔ ابوعلی فضل بن حسن طَبْرَسی( شیخ طبرسی) در قسمت شمالی حرم قراردارد.

شیخ‌المحدثین محمد بن حسن (شیخ حر عاملی) شمال شرقی صحن انقلاب قرار دارد.

شیخ بهاءالدین محمد عاملی ( شیخ بهایی)در ضلع شمالی صحن امام خمینی قرار دارد

آدرس حرمِ امام رضا:

خیابان امام رضا، خیابان شیرازی، خیابان نواب صفوی و خیابان طبرسی

images 1 1