تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آتشکده زرتشتیان یزد

استان یزد از استان‌های مهم مذهبی و عبادی ایران است که در آن تنوع دینی، قومی و زبانی زیادی است. به طوری که این استان به القابی مثل دارالعباده مشهور است. در واقع از جذابیت‌های استان یزد می‌توان به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار هم اشاره نمود. به خاطر تاریخ و جمعیت زرتشتیان یزد، آتشکده های متعددی در این استان وجود است که آتشکده زرتشتیان یزد یکی از آنها است. این آتشکده از جاذبه های گردشگری فرهنگی و تاریخی پر بازدید شهر یزد است. در ادامه همراه مجله گردشگری هم اقلیم باشید تا با آتشکده زرتشتیان یزد بیشتر آشنا شوید.

آتشکده یزد محل نگهداری آتش مقدسی که 1500 سال است خاموش نشده است. آتشکده ای در شهر یزد که نیایشگاه زرتشتیان ساکن در شهر می باشد البته ورود به آن با آدابی همراه است که می توان ابتدا به پاکیزگی زنان و مردان اشاره کرد.

اجاره روزانه خانه در تهران

این آتشکده از دیدنی ترین مکان های شهر یزد شناخته می شود که علاوه بر آرامش که برای افراد فراهم می کند از پیشینه تاریخی نیز برخوردار است. آتش این بنای ارزشمند نماد پاکی است به همین دلیل این مکان با نام آتشکده ورهرام نیز شناخته می شود. آتشکده از اوایل دهه 40 برای بازدید عموم باز بوده است و در سال 1378 در لیست فهرست اثار ملی ایران قرار گرفته است.آتشکده زرتشتیان یزد

تاریخچه آتشکده یزد

در سال ۱۳۱۳ و پس از اعلام رضایت رضاخان، مبنی بر ساخت آتشکده‌ ای بزرگ در یزد، این آتشکده در زمینی به مساحت شش هزار و ۸۸۱ متر مربع ساخته شد. زمینی که آتشکده یزد در آن قرار دارد، متعلق به اردشیر مهربان رستم امانت بوده که آن را تنها برای استفاده زرتشتیان وقف کرده است.

ارباب جمشید و همچنین سایر مهندسان ایرانی، به صورت مستقیم بر روند ساخت این آتشکده نظارت کردند و پروژه ساخت آن را عهده دار شدند. بد نیست بدانید که ارباب جمشید امانت در زندگی نامه خود آورده است که پنج بار برای جلب رضایت انجم پارسیان زرتشت ساکن هند، به هندوستان سفر کرده و از آنجا کمک‌های مختلفی را برای ساخت این آتشکده فراهم آورده است.

آتشکده زرتشتیان یزد

معماری آتشکده

به محض ورود به محوطه ی آتشکده حوضی در مقابل چشمانتان ظاهر می شود که دقیق رو به روی ساختمان آتشکده قرار دارد. وجود حوض و حضور اب در کنار آتش از جمله ویژگی های تمام آتشکده هاست. معمولا آتشکده‌ها بناهای ساده ای بوده اند که تزیینات خاصی نداشته اند. آتشکده یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال با توجه به اینکه در ساخت این آتشکده از معماری آتشکده پارسیان هند و معماری هخامنشیان به ویژه تخت جمشید الهام گرفته شده زیبایی خاصی دارد.

موقعیت ساختمان آتشکده طوری طراحی شده که بتواند بیشترین بهره را از نور خورشید ببرد و انرژی به مدت بیشتری در آن باقی بماند. تامین آب مورد نیاز مجموعه از آب انبار، گاورو، پاکَنه (پله ای در قنات) و راه قنات صورت گرفته است. حمام و توالت‌های قدیمی نیز در محوطه ی مجموعه وجود دارند که بازدیدکنندگان را با سبک زندگی مردم در ۸۰ سال پیش آشنا می کنند. ساختمان اصلی آتشکده در میان حیاط و بر روی سکویی با ارتفاع ۲۱ متر از سطح زمین قرار دارد و با پیمودن 8 پله می توان به ورودی آن رسید. حیاط آتشکده با وجود درختان سرو و کاجی که همیشه در آن حضور دارند همواره سرسبز است.

جلوی ساختمان اصلی سرستون های سنگی قرار دارند و پای دیوارها با سنگ های گلدار تزئین شده است که همگی کار هنرمندان اصفهانی می باشد. آنها سنگ‌ها را در اصفهان تراشیده و به یزد انتقال داده اند و برای ساخت این آتشکده به کار برده اند. دیوارهای ساختمان آتشکده با تصاویر زرتشت و جمله‌ هایی از کتاب اوستا تزئین شده و کمی جلوتر آتش مقدس قابل رویت است.آتشکده زرتشتیان یزد

اتاق آتش در آتشکده یزد

محل نگهداری آتش اتاقی تقریبا بیست متری میباشد که در وسط سالن مرکزی قرار دارد. این اتاق از سه طرف دارای پنجره‌های چوبی است که این پنجره‌ها در قسمت شرقی و غربی با نرده‌های فلزی پوشیده شده‌اند و بهدینان زرتشتیان از پشت این نرده‌ها اهورامزدا را در مقابل آتش ستایش می‌کنند.

پنجره جنوبی به وسیله شیشه مسدود شده است تا آتش مقدس به وسیله بازدیدکنندگان آلوده نشود. ورودی این اتاق دری چوبی می باشد. در وسط اتاق قسمتی از سطح را توسط شیاری از بقیه سطح اتاق جدا کرده اند. در وسط آن یک چهار پایی سنگی قرار دارد که آتشدان برنزی بر روی این پایه سنگی واقع شده و آتش مقدس، درون آن همیشه در حال سوختن است. در دو گوشه اتاق دو زنگ ناقوسی از سقف آویزان است.

چهار پایه فلزی بلندی در گوشه دیگر اتاق قرار دارد که بر روی آن چراغ روغن‌سوزی است که گوشه شمالی اتاق قرار دارد و همواره روشن میباشد و در کنار این چهارپایه، روغن‌های نذری را گذاشته‌اند که برای روشن نگه داشتن این شعله استفاده میشود. در گوشه دیگر اتاق، ظروف مخصوص تقدیس آتش قرار دارد. سقف این اتاق را دودکشی فلزی تشکیل می‌دهد که دود ناشی از سوختن آتش را به اتاق بالا که درست بر روی این اتاق و در پشت بام قرار دارد، هدایت می‌کند. اتاق بالا مانند یک دودکش عمل می‌کند و دود از طریق پنجره‌هایی که در چهار طرفش تعبیه شده، بیرون می‌رود. سقف این اتاق مسطح می‌باشد.

آتشکده زرتشتیان یزد

آداب و اصول نیایش در آتشکده زرتشتیان یزد

نیایش در آتشکده زرتشتیان یزد دارای آداب خاصی است. در این آتشکده برای نیایش مردان کلاه و لباس سفید بلند و بانوان روسری و لباس سفید می‌پوشند و بدون کفش هستند.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان آیت الله کاشانی ، آتشکده زرتشتیان یزد

شماره تماس: ۰۳۵۳۶۲۴۴۱۸۵

ساعت بازدید در شش ماه اول سال:  ۸:۰۰ الی ۱۱:۴۵ و ۱۶:۰۰ الی ۱۹:۴۵

ساعت بازدید در شش ماه دوم سال:  ۸:۰۰ الی ۱۱:۴۵ و ۱۵:۰۰ الی ۱۸:۴۵

هزینه بازدید: برای اتباع ایرانی پنج هزار تومان و برای اتباع خارجی ۲۰ هزار تومان

 

مقالات بیشتر