تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آشنایی با حمام خان یزد

کشور عزیزمان ایران جاذبه های تاریخی بی نظیری را در خود جای داده است که هر کدام از آن ها ارزش دیدن و وقت صرف کردن را دارند.بخش مهمی از جاذبه های گردشگری ایران را حمام های قدیمی و تاریخی تشکیل می دهند که در نقاط مختلف کشور قرار دارند.در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم شما را با حمام خان یزد آشنا کنیم.با ما همراه باشید.

بسیاری از حمام های سنتی ایران امروزه تغییر کاربری داده و به عنوان موزه از آن استفاده می شوند.برخی از این حمام ها به رستوران تبدیل شده و برخی دیگر نیز در گذر زمان تخریب شده است.اما خوشبختانه حمام خان یزد تا به امروز از بلایای طبیعی و گذر زمان در امان مانده و امروزه به یکی از جاهای دیدنی یزد تبدیل شده است.حدود 200 سال پیش در بازار خان محلی به نام گرمابه نور وجود داشت.امروزه این مکان به رستوران تبدیل شده و افراد به جای اینکه در آن به نظافت تن خود مشغول شوند برای نوشیدن چای و خوردن غذا به آن می روند.

اجاره روزانه خانه در تهران

حمام های سنتی یزد

تاریخچه حمام یزد

این حمام تاریخی و زیبا که به نام گرم خانه و گرمابه نور هم شناخته می شود به دستور محمدتقی خان بافقی پادشاه آن دوره یزد در سال 1212 ساخته شد.این بنا دارای مساحتی بالغ بر 1170 متر مربع و زیر بنایی بالغ بر 900 متر مربع است.

خوانین یزد خاندانی معروف بودند که محمد تقی خان بزرگ این خاندان محسوب می شد و در این شهر حکرانی می کرد.حمام خان یزد در میدان خان و در نزدیکی مجموعه خان یزد ساخته شد و دارای بخش های گوناگونی است.از بخش های مهم این حمام بخش های گاوروتون ، شاه نشین و خزینه هستند.


همچنین بخوانید : متل قو کجاست


مراحل ساخت حمام به صورت تدریجی بودخ و در سال 1224 هجری قمری مورد بازسازی قرار گرفت.این حمام به زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد و چون مخصوص استفاده بزرگان و اعیان شهر بوده به حمام خان مشهور شد.

حمام خان

معماری و ویژگی های حمام خان یزد

معماری استفاده شده در این حمام ساده و در عین حال بسیار زیباست به طوری که توجه هر گردشگر و بازدیدکننده ای را به خود جلب می کند.این حمام به نحوی ساخته شده که تمامی افراد امان استفاده از آن را داشته باشند حتی قشر کم درآمد و ضعیف جامعه و امروزه مورد توجه کارشناسان میراث فرهنگی و تاریخی قرار گرفته است.

جالب است بدانید این حمام در گذشته فقط به عنوان مکانی برای حمام کردن و نطافت استفاده نمی شد بلکه افراد به منظور کارهای مختلفی مانند گفتگو ، پر کردن اوقات فراغت ، رفع خستگی و دیدار با دوستان به این حمام می رفتند.

حمام خان یزد دارای یک دالان و سربینه است که نسبت به سایر بخش های حمام برجسته تر و دارای مساحت بیشتری است و در آن سکوهایی برای نشستن ، جاکفشی ، رختکن و .. در نظر گرفته شده است.در اصل این فضا محلی برای پوشیدن لباس و آماده شد برای رفتن به حمام و محل شستشو است.


از دست ندهید : جاهای دیدنی کیش


در قسمت سربینه نورگیر زیبایی در داخل گنبد طراحی شده و تامیین کننده نور حمام خان یزد است.بخش دیگری از سربینه که جالب است دیوارهای داخلی آن می باشد که با نقاشی های زیبایی تزئین شده که البته امروزه قسمت کمی از این نقاشی ها قابل مشاهده است.

حمام خان یزد

در گذشته به فضای بین سربینه و گرم خانه میان در می گفتند.گرمخانه هم دارای فضایی مانند سربینه بود به طوری که چهار ستون در وسط داشت و ستون های دیگری هم در کنار سالن قرار گرفته بودند.

بعد از گرمخانه بخشی به نام استخر وجود دارد.این استخر دارای فضایی نسبتا بزرک و سرپوشیده بود که اصلی ترین مکان برای استحمام به حساب می آید.حمام دارای یک شاه نشین بود که استخر و گرمخانه را به یکدیگر متصل می کرد.بر روی دیوارهای شاه نشین داستان هایی از شاهنامه فردوسی که همه آن ها به دوره قاجار تعلق دارد دیده می شود و طی بازسازی بنا به آن اضافه شده است.

حمام خان یزد طوری ساخته شده که سطح آن از سطح زمین پایین تر است و همین موضوع باعث شده بود تا دسترسی به آب تمیز و سالم آسان تر شود و هوا نیز خنک تر باشد.

چگونه به حمام خان یزد برویم ؟

این حمام در خیابان قیام در شهر یزد قرار دارد.برای رفتن به این حمام می توانید از سمت خیابان قیام به طرف مسجد ملا اسماعیل بروید و حمام خان یزد را در اطراف این مسجد خواهید دید.