تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی ارسنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی ارسنجان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر ارسنجان می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

ارسنجان (Arsenjan) از شهرهای استان فارس و مرکز شهرستان ارسنجان است. پیرامون ارسنجان را جنگلهای سرسبز بناب و کوه‌های سربلند با مناظر بدیع احاطه کرده‌ است. از مناظر دیدنی ارسنجان می‌توان به جنگلهای سرسبز طبیعی بناب، فیجان، خلیل بگ، تنگ اشکن و چشمه‌سارها ارتفاعات دال‌نشین کوه‌های قلات، دریاچه طشک، غار ضحاک، چشمه شیرخون، پیر با صفا، مروارید سبز (تک درخت روییده بر سنگ)، دریاچه ارسنجان و باغ‌های سرسبز شمال و غرب جنوب ارسنجان اشاره کرد. اگر قصد سفر به این شهر باصفا را دارید در ادامه با دیدنی های ارسنجان بیشتر آشنا می شویم.

جاذبه های دیدنی ارسنجان

جنگل بناب ارسنجان

جنگل طبیعی و منحصر به فرد بناب در شهر ارسنجان استان فارس واقع شده که با توجه به اینکه آب آن از وسط جنگل و با پوشش کانال در تمام فصول سال جاری است، مکان مناسبی و دلپذیر برای تفریحی است.جنگل بناب در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار گرفته است و با نشستن بر باریکه جنوبی سلسله جبال زاگرس، ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر دارد.

جاهای دیدنی ارسنجان
جاهای دیدنی ارسنجان

مروارید سبز ارسنجان

مروارید سبز در ۴ کیلومتری شمال غرب شهرستان ارسنجان واقع شده است که به‌صورت درخت بنه خودرو بر روی صخره‌ای عظیم مکعبی شکلی قرار دارد در حالی‌ که تا فاصله چند کیلومتری آن درخت دیگری حتی بر سطح زمین وجود ندارد و اطراف آن را بیابان خشک و بی‌آب و علف قرار دارد. ارتفاع تخته سنگ تقریبا ۶ متر و ارتفاع درختی که بر فراز آن قرار دارد حدود ۵ متر است که در مجموع ارتفاع این پدیده‌ی شگفت‌انگیز بیش از یازده متر است. نکته جالب ماجرا در این است که این درخت برای رساندن ریشه‌های خود به خاک، صخره را در چندین قسمت شکافته و توانسته به مرور ریشه خود را به زمین متصل کند.

cB0XqpAWyzYKen9TmS21WeVQD1mub5YsAEj1NjgM

طاق پیر باصفا

پیر با صفا، طاق سنگی بزرگ و بسیار زیبایی است که مشاهده کنندگان را از راه دور به تعجب وا می‌دارد. این پدیده طبیعی در دامنه کوه چنار (شمال شرقی شهر ارسنجان) قرار گرفته و با شهر حدود ۴ کیلومتر فاصله دارد. در این مکان آنچه مسلم است، محل دفن و یا زندگی پیر و مرادی است که مورد توجه واقع شده و اهالی برای گردش و ادای نذر به ان مکان می رفته‌اند. امروزه جز تعدادی سنگ نبشته که بر قبرهایی چند وجود دارد، اثر از پیر و مراد با صفا وجود ندارد. محل مذکور از صفا و زیبایی خاصی برخوردار است که اهالی در روزهای تعطیل مانند ایام عید و… در آنجا مأوا می‌گزینند.

جاهای دیدنی ارسنجان
جاهای دیدنی ارسنجان

ایوان قدمگاه

قدمت این اثر به دوران هخامنشیان باز می گردد. عده ای این مکان را چاشتخوار نامیده اند. به دلیل این که دو روستای کورش آباد و چاشتخوار در نزدیکی ایوان قدمگاه قرار دارند، این نظریه بیشتر تقویت می شود که موطن اولیه هخامنشیان در آنجا واقع بوده است. این بنا از دو ایوان سنگی تشکیل شده که بر کوه سنگی کنده شده است. ایوان اول از طریق دو پلکان به ایوان بالاتر مرتبط می شود. بر دیوار صخره ای ایوان بالایی نقوشی کنده شده است. در فاصله ی صد متری غرب ایوان، گورستانی قرار گرفته که در آن قبرهایی از دوران پیش از اسلام تا دوره قاجاریه مشاهده می­شود.

4539933

غار سیده خاتون

غار سیده خاتون در بخش مرکزی شهرستان ارسنجان قرار گرفته و قدمت آن به پیش از تاریخ برمی‌گردد. نام این غار برگرفته از نام شخصی است که سال‌ها پیش در این مکان زندگی میکرده است. این غار بزرگترین غار باستانی منطقه ارسنجان است که از یک فاصله دور قابل مشاهده است. غار سیده خاتون در تاریخ ۲۰/۶/۱۳۸۵ و به شماره ۱۶۰۳۸ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی ارسنجان
جاهای دیدنی ارسنجان

تل تیموران

در فاصله ی یک کیلومترى غرب روستاى کوشک از توابع شهرستان ارسنجان، تپه‌اى به طول ۲۰۰ متر و پهناى ۱۴۰ متر واقع شده که به تل تیموران شهرت دارد. بلندترین نقطه ی تپه، شش متر ارتفاع دارد. بررسی های باستان شناسی و شواهد نشان مى‌دهند که از ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد تا دوران اسلام، مردگان در این محل دفن میشده اند. طی کاوش های باستان شناسی در گورهاى پیش از تاریخ این محل، ظروف سفالى خاکسترى یا قرمز با نقوش سیاه رنگ و تزئینات مختلف مفرغى از قبیل انگشتر، گردنبند، سنجاق و هم‌چنین مجسمه‌هاى کوچک سفالى از حیوانات به دست آمده است.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان 11

مسجد جامع ارسنجان

مسجد جامع ارسنجان در دوران حکومت صفویان ساخته شده و در شهر ارسنجان، بلوار سعیدیه در نزدیکی مدرسه سعیدیه واقع شده است. در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۶ این مسجد با شماره ثبت ۱۹۳۰۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این مسجد که یکی از مهم‌ترین مساجد جامع استان فارس است، از آجر به عنوان مهم‌ترین عنصر معماری و ساختمانی در ساخت آن استفاده شده است. اصلی ترین تکنیک معماری به کار رفته در معماری این بنا، طاق و تویزه ‌های ممتدی می باشد که بر روی ستون‌های محکم استوار شده است. استفاده از آجر به صورت راسته و خفته در یک ردیف ستون در وسط شبستان با استفاده از طاق و تویزه‌ها فضایی بسیار زیبا پدید آورده است. در سال ۱۳۸۷ این بنا مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت.

جاهای دیدنی ارسنجان
جاهای دیدنی ارسنجان

مدرسه علمیه سعیدیه

مدرسه علمیه ارسنجان از آثار تاریخی و جاهای دیدنی ارسنجان است که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد. نام این مدرسه با عنوان سعیدیه از اسم بانی و واقف آن گرفته شده است. سابقه این بنای زیبا و باشکوه که یکی از نمادهای معماری و هنر ایرانیان محسوب می‌شود، به عصر صفویان می‌رسد. این بنا در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۲۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این بنا که تاریخ ساخت آن را سال ۱۰۸۵ هجری قمری دانسته‌اند، همزمان با عهد صفویان است که به قصد تحصیل طلاب علوم دینی ساخته شد. این مدرسه از آن زمان تاکنون فعال بوده و طلاب زیادی در آن به تحصیل علوم دینی پرداخته‌اند.

بهترین جاذبه های گردشگری ارسنجان 9

اقامتگاه بوم گردی باغ گلها

اقامتگاه بومگردی باغ گل‌های ارسنجان در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد. جنگل‌های بادام کوهی و بنه کوهی و سایت گون زرد و کوچه باغ‌های قدیمی از ویژگی‌های برجسته دیدنی اطراف اقامتگاه می‌باشد. این اقامتگاه زیبا مکانی بسیار باصفا برای اقامت شما در سفر به ارسنجان است.

جاهای دیدنی ارسنجان
جاهای دیدنی ارسنجان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: