تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهر زنجان به دلیل تاریخ و گذشته پر تلاطمی که از سر گذرانده، مملو از آثار تاریخی است و سالانه میزبان جمع زیادی از باستان شناسان و توریست‌ها است. ما در مجله گردشگری هم اقلیم بازدید از حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان که یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر زنجان است را به همه گردشگران توصیه می‌کنیم. زیرا یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جاذبه شهر زنجان محسوب می‌شود.

زنجان یکی از استان‌هایی است که در قسمت شمال غربی ایران واقع شده است و بیستمین شهر کشور از نظر جمعیت محسوب می‌شود. این استان از شمال با شهرستان‌های طارم، خلخال و میانه و از سمت شرق با سلطانیه همسایه است. شهر زنجان آب و هوای معتدل و رو به خنکی دارد که فصل بهار از اردیبهشت تا تیرماه بهترین زمان سفر به این شهر تاریخی و زیبا است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه شدیدی به مناطق بکر و طبیعت گردی دارید، سفر به زنجان می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان

علاقه‌مندان به رستوران‌های سنتی همیشه رفتن به حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان را جز الویت های سفر خود قرار می‌دهند. زیرا این رستوران در عین داشتن لیست غذاهای ایرانی و سنتی، فضا و دکور بسیار زیبایی دارد که به واسطه اینکه در گذشته حمام بوده توجه بسیاری از گردشگران را نیز به خود جلب می‌کند. در این رستوران شما می‌توانید هر نوع غذای ایرانی و سنتی را سفارش دهید که البته لازم به ذکر است با توجه به جذاب بودن و متفاوت بودن، غذاهای این رستوران از قیمت بالایی هم برخوردار است.

حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان

حمام حاج داداش زنجان در اوایل دوره قاجار در راسته غربی (راسته بازار پایین) بازار سنتی زنجان به عنوان حمام بنا شد که در حال حاضر به رستوران تغییر کاربری داد. این حمام تنها حمام ستون سنگی شهر زنجان بود که ستون اصلی آن روی چهار ستون سنگی واقع است. قدمت این بنای زیبا به طور تقریبی 150 تا 200 سال تخمین زده شده است که حفظ بافت اصلی و ساختار قدیمی آن با اندکی تغییرات، این رستوران را به پر طرفدار ترین رستوران شهر زنجان تبدیل کرده است.

مکان های گردشگری دیگر شهر زنجان را نیز به شما پیشنهاد می کنیم :

معماری حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان

حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان جدا از ارزش تاریخی، زیبایی‌های معماری و طراحی خاصی دارد. این امر نشان از ذوق و سلیقه و هنرمندان ایرانی از دیرباز تا به امروز است. آرامشی که در این فضا جاری است، شما را کاملاً مجذوب خود خواهد کرد. معماری بی نظیر و حفظ بافت اصلی این بنای تاریخی، این رستوران را به یکی از دلبازترین رستوران‌ها و زیباترین اماکن دیدنی شهر زنجان تبدیل کرده است. متأسفانه اطلاعات دقیقی در خصوص معمار خلاق و هنرمند این بنای اصیل در دست نیست. اما به نقل از اهالی قدیمی زنجان، نام این حمام از سازنده آن که فردی به نام حاج داداش بود الهام گرفت.

خلاقیت این هنرمند در گچ کاری‌های سقف این بنا هویدا است. همچنین کاشی‌های فیروزه‌ای، زرد و آبی رنگ حوض حمام جلوه‌ای رویایی به این فضا می‌بخشد. آب مورد نیاز این گرمابه، از طریق دو و یا سه چاه که در ضلع شرقی این بنای شگفت انگیز قرار داشت تأمین می‌شد. آب لازم توسط دلو از چاه بالا کشیده می‌شد و سپس داخل حوضچه‌ای که توسط تنبوشه (لوله‌های سفالی) به گرم خانه و سربینه متصل بود، ریخته می‌شد. برای سیستم گرمایش و مواد گرمازا از سوزاندن فضولات حیوانات و چوب استفاده می‌کردند.

تاریخچه حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان

همان طور که در قسمت قبلی اشاره شد، قدمت این حمام تاریخی حدود 150 تا 200 سال است. لازم به ذکر است از دوران صفویه به بعد از این حمام به عنوان مکانی برای انجام معاملات بومی و محلی استفاده می‌شد. این بنای چشم نواز و تماشایی تا سال 1368 به عنوان حمام مورد استفاده ساکنین قرار می‌گرفت که در سال 1377 به رستوران و سفره خانه تغییر کاربری داد. البته در این راه، همه افراد سعی در مرمت و تغییرات مختصر این بنای ارزشمند داشتند تا ساختار اصلی حمام سنتی حاج داداش زنجان به هم نریزد. نهایتاً در سال 1378 این بنای تاریخی با عنوان حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش افتتاح شد.

حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان

هزینه بازدید از حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش چه مقدار است؟

اگر می‌خواهید یک وعده غذای لذیذ در محیطی تاریخی و زیبا میل کنید گزینه بهتری به جز سفره خانه سنتی حاج داداش برای شما در این شهر تاریخی وجود نخواهد داشت. شما تنها با پرداخت هزینه وعده غذایی می‌توانید از این محیط دلنشین و تاریخی نیز دیدن فرمایید.

چگونه به حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان برویم؟

با توجه به اینکه حمام سنتی حاج داداش زنجان تقریباً در قلب بازار شهر زنجان واقع است، دسترسی به آن با استفاده از خودروی شخصی چندان مناسب نیست. زیرا هم در طول راه احتمال برخورد به ترافیک سنگین بسیار بالا وجود دارد و هم اینکه، یافتن جای پارک در این مکان بسیار سخت است. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که از وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس و یا تاکسی برای دسترسی به این مکان استفاده نمایید.

در نزدیکی حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان چه جاذبه‌های دیدنی وجود دارد؟

  • کاروانسرای دخان زنجان : ۱ کیلومتر
  • حسینیه اعظم زنجان : ۱ کیلومتر
  • موزه مردان نمکی : ۱.۳ کیلومتر
  • پارک اندیشه : ۱.۴ کیلومتر
  • بازار زنجان : ۱.۷ کیلومتر
  • باغ معینی : ۲.۳ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان برای اقامت وجود دارد؟

  • هتل قصر: ۵۰۰ متر
  • سپید: ۱.۲ کیلومتر
  • هتل سنتی ددمان: ۱ کیلومتر
  • حافظ: ۱.۲ کیلومتر
  • هتل پارک: ۱.۹ کیلومتر

سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان

در آخر

حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش زنجان یکی از زیباترین امکان تاریخی شهر زنجان است که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. وجود هنر معماری و جلوه خاص این حمام امروزه آن را به عنوان بهترین رستوران سنتی شهر انتخاب می‌کند. همچنین جدا از زیبایی‌های بصری و تاریخی، شامل انواع غذاهای ایرانی و سنتی شهر زنجان نیز می‌شود. بازدید از این مکان زیبا و هیجان انگیز را به تمامی گردشگران توصیه می‌کنیم. آدرس حمام حاج داداش زنجان را زیر برای شما عزیزان در دسترس قرار دادیم.

زنجان – خیابان فردوسی – راسته پایین بازار بزرگ زنجان – روبروی مسجد میرزایی. برای رفتن به آنجا باید بدانید که ساعت کاری حمام و سفره خانه سنتی حاج داداش، از 9 صبح تا 11 شب است.