تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دهکده زراس خوزستان موضوع بحث امروز ما است. استان خوزستان در جنوب‌ غربی ایران واقع شده است و بر کرانهٔ خلیج فارس قرار دارد که یکی از مراکز تولید نفت و گاز در ایران محسوب می‌شود. این استان پنجمین استان پرجمعیت ایران به شمار می‌رود. مرکز استان خوزستان شهر اهواز است.

مقدمه‌ای بر دهکده زراس خوزستان

استان خوزستان از جمله استان‌های زیبا و پرطرفدار در گردشگری ایران است. جدای از اماکن و جاهای دیدنی متعدد و منحصر به فرد در شهرهای گوناگون، این استان از جهت طبیعی متشکل از دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای است. البته لازم به ذکر است که اکثر مناطق این استان جلگه‌ای بوده که موجب پیدایش طبیعتی بکر و فوق‌العاده سرسبز در بسیاری از نقاط آن شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

متاسفانه طی سال‌های اخیر بی توجهی‌های بسیاری نسبت به آن انجام شده است که باعث گردیده اغلب مردم اطلاعات چندانی در رابطه با آن نداشته باشند. این استان علاوه بر نخل‌ها و رود کارون، دیدنی‌های بسیار دیگری دارد که از جمله زیباترین آنها می‌توان به دهکده زراس خوزستان اشاره نمود. طبیعتی بکر و منحصر به فرد که تماشای آن هر بیننده‌ای را محو خود می‌کند. با ما در مجله گردشگری هم اقلیم همسفر شوید تا از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی دهکده زراس خوزستان دیدن کنیم.

دهکده توریستی زراس

دهکده تفریحی توریستی زراس

دهکده زراس (Zaras) بهشتی در شمال شرقی خوزستان و در کنار کوه‌های سر افراز منگشت، جزو جدیدترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان محسوب می‌شود. دهکده زراس که آن را بهشتی کوچک می‌نامند به همراه دشت‌های سرسبز چون یاقوتی سبز در دل کوه‌های سر به آسمان  کشیده زاگرس می‌درخشد و خود نمایی می‌کند. دهکده زراس خوزستان در قسمت شمالی استان به فاصله 270 کیلومتر تا اهواز قرار دارد. این دهکده دارای 206 هکتار وسعت است و واقع در 69 کیلومتری شهرستان ایذه است و با شهر دهدز 14 کیلومتر فاصله دارد. دهکده زراس خوزستان از شمال به کوه گل و جاده ایذه / شهرکرد و از جنوب به سد کارون سه و از غرب به روستای درب غریبی و از شرق تا روستای زراس خاتمه می‌یابد. در دریاچه دهکده زراس شما امکان ماهی گیری خواهید داشت و همچنین می‌توانید با لنج‌های آن در دریاچه به تفریح بپردازید. بازدید از دهکده زراس خوزستان به صورت رایگان خواهد بود. از دیگر امکانات این دهکده می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اسکله تفریحی
  • جت اسکی
  • قایق سواری در دریاچه
  • اسب سواری
  • دوچرخه سواری
  • ویلا جهت اقامت دائم
  • ویلا جهت اقامت موقت
  • کمپینگ به دلیل وجود اماکن مقدس مذهبی و تاریخی
  • فضاهای سبز تحت حفاظت
  • باغ‌ها و فضاهای عمومی
  • پارک آبی
  • سالن‌های سر پوشیده و رو باز
  • تله شهر
  • امکانات فرهنگی اعم از مسجد، کارگاه‌های آموزشی، سالن اجتماعات
  • تئاتر رو باز
  • نمایشگاه گل و گیاه به طور دائم و موقت
  • موزه حیات وحش
  • موزه بوم شناسی
  • امکانات تجاری اعم از مراکز خرده فروشی و بازارچه‌های سنتی
  • محیط‌های خدماتی و اداری
  • تأسیسات زیر بنایی

دهکده توریستی زراس

دیگر جاذبه های خوزستان را از دست ندهید :

جاذبه‌های دیدنی طبیعی دهکده زراس

طبیعت خیره کننده و فوق‌العاده سرسبز دهکده زراس خوزستان در تصور ذهنی اکثر افراد از این استان گنجانده نمی‌شود و اغلب افرادی که به این منطقه سفر کرده‌اند برای توصیف زیبایی‌های منحصر به فرد آن واژه بهشت را مناسب دانسته‌اند. یکی از اماکن دیدنی طبیعی که می‌بایست حتما به آنجا بروید، دریاچه سد کارون سه است که منطقه‌ای خوش آب و هوا در کنار روستا به وجود آورده است و چشم اندازی خیره کننده در جوار کوه‌های سر به آسمان کشیده به نمایش گذاشته است. همچنین محلی با نام بلوط بلند در فاصله ۲۲ کیلومتری این منطقه قرار دارد که با اندکی رانندگی به آن خواهید رسید.

آبشار شیوند ایذه در مقابل دهکده زراس خوزستان واقع شده است که البته روستای شیوند هم فاصله چندانی با این منطقه نداشته و یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. نزدیک بودن روستای شیوند با دریاچه پشت سد، رودخانه کارون، کوه‌های مرتفع زاگرس، جنگل‌‌های بلوط، رودخانه‌‌ها، آب‌راه‌‌ها، آبشارها، صخره‌‌ها و طبیعت بکر موجب گردیده است که این منطقه به مکانی فوق‌العاده جذاب و رویایی مبدل گردد و تبدیل به قطب گردشگری منطقه شود.

کوه‌های سر به فلک کشیده منگشت پوشیده از برف هستند که بر دامنه آنها جنگل‌هایی سرسبز وجود دارد. در همین حوالی هم باغ‌های میوه جا خوش کرده‌اند. از دیگر دیدنی‌های طبیعی دهکده زراس خوزستان می‌توان مناطق سرشار از درختان بلوط، منطقه تاراز، گلزار، دشت سوسن، تورک، کله، دوتو، دشت بزرگ و کوچک را نام برد.

دهکده توریستی زراس

آثار تاریخی  دهکده تفریحی

یکی از آثار تاریخی دهکده زراس طاق طویله یا ارگ اتابکی است که مربوط به دوره ایلخانی و دوره تیموریان است. این اثر تاریخی واقع در ایذه، خیابان محمد رسول‌الله است و با عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. طاق طویله در قرن هفتم هجری قمری و متعلق به دوره اتابکان لر است که از معماری داخلی پیچیده و اعجاب ‌انگیزی برخوردار است. این بنا در مرکز شهر کنونی قرار دارد که در زمان ایلخانان قلعه‌‌ای بوده و در دوره اتابکان هم از آن استفاده می‌کرده‌اند. کاشی ‌کاری‌های معرق، ترکیب آجر و کاشی، گچ‌ بری‌های رنگین و سازه‌‌های معماری منحصر به ‌فرد در زمان خود از ویژگی‌های این اثر تاریخی محسوب می‌شوند که متاسفانه آن‌طور که می‌بایست مورد توجه واقع نشده است.

از جمله مهمترین آثار تاریخی دهکده زراس خوزستان می‌توان نقش برجسته کول فره را نام برد که دارای قدمتی چند هزار ساله است و در چند کیلومتری جنوب غربی شهر باستانی ایذه قرار دارد. این اثر با نام کتیبه‌‌های سنگی کول فره در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. سنگ ‌نگاره‌های کول ‌فره در تنگه‌‌ای در هفت کیلومتری شمال شرقی ایذه قرار دارد و دارای شش نقش برجسته است که متعلق به دوره ایلامیان است. سنگ نوشته‌های باقی‌مانده و همچنین بقایایی از جمله گورها، کانال آب، بناها و نقطه دیدبانی که از محل سکونت آنها در گذشته‌‌های دور برجای مانده‌ است، می‌توان گفت این مکان نوعی عبادتگاه بوده است.

بقایای قلعه کژدم مربوط به سده‌های اول دوران تاریخی پس از اسلام است. محل دقیق این قلعه در شهرستان ایذه، قسمت مرکزی، دهستان حومه شرقی و در بالا دست آثار باستانی روستای خنگ اژدر است که در سال ۱۳۸۷ به عنوان اثر ملی ایرانی به ثبت رسیده است.

دهکده توریستی زراس

اقامت و تفریحات زراس

برای دهکده زراس خوزستان طرح‌هایی در دست احداث است که در سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید و در حال حاضر دارای امکاناتی اعم از برق و آنتن‌دهی موبایل در دسترس گردشگران است. در برنامه‌های پیش بینی شده در این دهکده گردشگری بخش‌هایی همچون ویلاها، هتل چهار ستاره، موزه، رستوران، جت اسکی، مجموعه ورزش‌های آبی و… وجود دارند که از جمله اصلی‌ترین امکاناتی که در این ویلاها ور نظر گرفته شده است و ارجحیت بیشتری نسبت به امکانات دیگر آن منطقه دارد، هوشمند سازی آنها است. زراس اولین دهکده هوشمند در خاورمیانه محسوب می‌شود. فاز اول آن دارای ۱۸۰ ویلای دوبلکس و تریبلکس در حال احداث است که کلیه ویلاها مجهز به کلیدها و سیستم‌های گرمایشی تاچ هوشمند Savekey خواهند شد.

بنابراین چنانچه تصمیم دارید به دهکده زراس خوزستان سفر کنید خواهید توانست در این ویلاها اقامت داشته باشید و حتی چنانچه مایل هستید در طبیعت شب را سپری کنید، می‌توانید در چادر بمانید. علاوه بر طبیعت فوق‌العاده منطقه این امکان را خواهید داشت تا از امکانات رفاهی (تفریحات آبی، قایق‌سواری، اسکله تفریحی، پیست اسب ‌سواری، دوچرخه‌سواری و…) لذت برده و به دور از شلوغی‌های زندگی شهری چند روزی را در طبیعت بکر این منطقه سپری کنید.

راه دسترسی به دهکده زراس

راه زمینی: جاده ایذه به دهدز ۵۵ کیلومتر مسافت دارد که تقریبا ۲۵ کیلومتر آن از کنار دریاچه سد کارون سه در ساحل شرقی عبور می‌کند. این جاده آسفالت است و دارای کیفیت قابل قبولی است.

دسترسی به فرودگاه: راحت‌ترین گزینه فرودگاه بین‌المللی اهواز است که ۱۸۰ کیلومتر تا دهکده زراس خوزستان فاصله دارد.

راه آهن: ایستگاه راه آهن اهواز تا دهکده زراس ۲۵۵ کیلومتر فاصله دارد.

جمع بندی| دهکده زراس خوزستان

در این مطلب سعی‌مان بر این بود تا زیبایی‌ها،  امکانات و جاهای دیدنی دهکده تفریحی توریستی زراس خوزستان را به طور کامل شرح دهیم. دهکده زراس (Zaras) بهشتی در شمال شرقی خوزستان و در کنار کوه‌های سر افراز منگشت، جزو جدیدترین جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان محسوب می‌شود. بهشتی کوچک که همانند یاقوتی سبز در دل کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس خود نمایی می‌کند.