تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

خانه‌ زینت‌الملوک

خانه‌ زینت‌الملوک یکی از خانه‌های تاریخی قاجاری در شهر شیراز است که ساخت آن حدود سال ۱۲۹۰ هجری قمری، به دست علی محمدخان قوام‌الملک دوم آغاز شد و در سال ۱۳۰۲ هجری قمری به پایان رسید.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این خانه تاریخی در شیراز بیشتر آشنا شوید.

درسمت غرب نارنجستان قوام بنایی وجود دارد: خانه زینت الملوک، ساختمانی که قدمت آن به زمان قاجار برمی گردد و مدت ها محل زندگی خانوم زینت الملوک قوامی یعنی دختر قوام‌الملک چهارم بوده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

خاندان قوام الملک از نسل حاج ابراهیم خان کلانتر هستند و در زمان های مختلف در شیراز و فارس والی و کلانتر بوده اند.

خانه‌ زینت‌الملوک

تاریخجه خانه‌ زینت‌الملوک

شخصی به اسم علی محمد خان قوام الملک دوم  در سال ۱۲۹۰ هجری قمری ساخت این خانه را شروع کرد و بعد در سال ۱۳۰۲ هجری قمری خانه توسط محمد رضا خان قوام الملک سوم  به پایان رسید تا محل زندگی قوام ها و خانواده آن ها باشد.  فاصله این خانه تا خانه قوام یک کوچه است و یک راه زیرزمینی آن دو را به هم مرتبط کرده است.

در هنگام ورود به داخل این خانه در معرق کار شده میبیند.پس از عبور از راهرو به حیاط می رسید.

از ازاره‌های سنگی حجاری شده و مشبک، دو حوض بزرگ و کوچک و دو باغچه و حوض و گونه های گیاهی طراوت به خانه  حیاط آن بخشیده است.

خانه‌ زینت‌الملوک

درورودی  ساختمان  کاشی‌کاری هفت رنگ هلالی، تصاویری از دو فرشته، خورشید و دو شیر شمشیر به دست و آیات قرآنی را خواهید دید.

این خانه  بیش از ۲۰ اتاق دارد که همگی آن ها با گچبری ها، آیینه کاری ها و نقاشی های تماشایی تزئین شده اند. اکثر اتاق‌های این خانه سقفی چوبی دارند و روی آن ها با تصاویری از گل و بوته، حیوانات و پرندگان نقاشی شده است.

این خانه پنجره های ارسی با شیشه های رنگی دارد که تابش آفتاب بر روی آن ها انعکاس زیبای نور را بر روی در و دیوارها می اندازد و فضایی جذاب را می آفریند.

در ساختمان غربی بنا، تالار شاه ‌نشین به چشم می خورد که به آینه‌ کاری و گچ‌ بری تزیین شده است. نقاشی هایی طراحی شده در این خانه ترکیبی از هنر ایرانی و اروپایی استفاده شده اما با این حال سبک ایرانی خود را به بهترین شکل حفظ کرده اند.

خانه‌ زینت‌الملوک

تغییر کاربری خانه زینت‌الملوک

امروز این خانه  به نگارخانه تبدیل شده، نگارخانه ای که در آن شخصیت های مهم شیراز به شکل مجسمه در معرض نمایش قرار داده شده اند.

در سال ۱۳۷۳ شمسی این خانه با همکاری میراث فرهنگی بازسازی شد و یک سال بعد زیرزمین آن برای نمایش آثار هنرمندان تبدیل به نگارخانه شد.

اما از سال ۱۳۸۲شمسی نگارخانه تبدیل به موزه گنجینه فارس شد.

خانه‌ زینت‌الملوک

آدرس خانه‌ زینت‌الملوک

خانه تاج الملوک در خیابان لطفعلی خان زند و در محله گود عربان قرار دارد.

هزینه ورودی موزه گنجینه فارس

بلیط ۳ هزارتومان

خانه‌ زینت‌الملوک

ساعت بازدید موزه گنجینه فارس

از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر

خانه‌ زینت‌الملوک