تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

رامسر یکی از معروف‌ترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در استان مازندران قرار دارد. این شهر به عروس شمال شهرت دارد. شهر رامسر با قرارگیری در دامنه سرسبز البرز، دیدنی‌های شگفت‌آوری را برای شما به وجود آورده است. یکی از جاهای دیدنی رامسر ، سد میجران است. سد میجران در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر بر روی رودخانه زیبا و شگفت‌انگیز نسارود قرار دارد. دریاچه سد میجران رامسر دارای مناظر بکر و رؤیایی است.

معرفی سد میجران

سد میجران، سدی خاکی دارای هسته قیری است. این سد در استان مازندران، بین اربه کله و دالخانی قرار دارد. سد میجران در دل کوه قرار دارد و اطراف آن سراسر جنگل است. این سد با منظره خیره‌کننده خود زیبایی این منطقه را دوبرابر می‌کند. هنگامی که از فراز جاده این سد را مشاهده می‌کنید؛ درست مانند این است که به قطعه‌ای از بهشت، وسط جنگل‌های انبوه و سرسبز رامسر نگاه می‌کنید. این جاذبه گردشگری آن‌قدر زیبا است که هر طبیعت دوستی عاشق آن می‌شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

دریاچه سد میجران رامسر

تاریخچه سد میجران

سد میجران در اسفندماه سال 1382 بنا شد. هدف اصلی این سد تأمین آب زراعی منطقه به مقدار 1500 هکتار، گسترش صنعت گردشگری و تأمین آب نوشیدنی شهرهای رامسر، کتالم و سادات شهر به‌اندازه هفت میلیون مترمکعب است.

معماری سد میجران

در ساخت سد میجران مصالحی مانند سنگ‌ریزه با هسته بتن و آسفالتی استفاده شده است. همچنین مصالح بدنه دارای حجم 382،500 مترمکعب است. تاج میجران دارای طول 186 متر و عرض 8 متر است. سد از بستر رودخانه 54/5 متر و از پی آن 58/5 متر ارتفاع دارد. این سد بزرگ زیبا، به میزان هشت میلیون مترمکعب آب را در خود جای می‌دهد.

mijran lake4

مسیر دسترسی به سد میجران

جاده جنت رودبار یک جاده فرعی آسفالته و باشکوه است که بین شهرهای تنکابن و رامسر قرار دارد. این جاده از درون جنگل‌های چشم‌نواز و زیبای دالخانی عبور می‌کند. همچنین در امتداد رودخانه رویایی چالکرود تا روستای شگفت‌انگیز نمک دره پیش می‌رود. این جاده از سطح دریا حدود 2000 متر ارتفاع دارد و جاده‌ای بی‌نظیر و تماشایی است.

بعد از اینکه به جاده جنت رودبار وارد شوید؛ پس از حدود 10 کیلومتر، جاده‌ای آسفالتی در سمت راست جاده، به سمت جنوب مارکوه قرار دارد که به نزدیک سد میجران ختم می‌شود. بعد از اینکه کمی جلوتر رفتید؛ می‌توانید منظره زیبا و باورنکردنی دریاچه پشت سد را مشاهده کنید. همچنین اگر همین مسیر را ادامه دهید به روستای طالش سرا می‌رسید.

حواستان باشد که در دوراهی طالش سرا دو انتخاب دارید و فقط یکی از دو مسیر به سمت سد میجران می‌رود. این را هم بدانید که امکان بازدید از سد تاج برای عموم وجود ندارد. همچنین مجاز نیستید که به دریاچه سد بروید. پس فقط باید از چشم‌انداز زیبای آن دیدن کنید.

جنگل سد میجران

در دوراهی طالش سرا اگر جاده را مستقیم طی کنید؛ روستای کوچکی به نام کلاچه را مشاهده خواهید کرد. همچنین می‌توانید از این روستای دیدنی و زیبا جنگل پیمایی را شروع کنید و از رودخانه خروشان نسارود دیدن کنید. رود نسارود از ازاره جاری می‌شود و باعث تأمین آب سد میجران می‌شود. اگر عاشق جنگل پیمایی و طبیعت هستید پیشنهاد می‌کنیم که از بالا به رودخانه نسارود نگاه کنید.

شما بی‌شک با دیدن این منظره شگفت‌زده خواهید شد. چراکه در نگاه اول شبیه رودخانه‌ها و جنگل‌های آمازون است. این رودخانه مانند یک مار بزرگ از وسط جنگل‌های انبوه و سرسبز می‌گذرد. اگر مایلید از دریاچه رؤیایی و زیبای پشت سد هم بازدید کنید؛ در جهت آب رودخانه نسارود پیش بروید تا دریاچه را مشاهده کنید.

دریاچه سد میجران رامسر

بهترین زمان سفر به دریاچه سد میجران رامسر

هر فصل دارای زیبایی‌ها و جاذبه‌های وصف نشدنی خود است. بهار با طراوت و هوای عالی، تابستان با آفتاب درخشان، پاییز با رنگ‌های رؤیایی برگ درختان و زمستان با منظره برفی زیبا است. با ین وجود اگر می‌خواهید از سفر خود به سد میجران نهایت لذت را ببرید ما به شما فصل بهار و اوایل پاییز را پیشنهاد می‌کنیم. در این بازه زمانی هوا عالی است و زیاد گرم و اذیت‌کننده یا زیاد سرد و غیرقابل‌تحمل نیست.

اقامت در نزدیک سد میجران

اگر قصد دارید به مدت بیشتری در این منطقه بکر و زیبا اقامت کنید بهتر است که ویلاهای اطراف را اجاره کنید یا در اطراف دریاچه پشت سد کمپ بزنید. برای اینکه با خیال راحت کمپ برپا کنید حتماً باید وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید. همچنین وسایل ضروری مانند جعبه کمک‌های اولیه، کیسه‌خواب مسافرتی، غذای کافی و تجهیزات کامل یادتان نرود. البته راه دیگری هم برای اقامت وجود دارد آن هم این است که به شهر رامسر بروید و در یکی از هتل‌های رامسر اقامت کنید. ازاین‌رو شما می‌توانید در شهر زیبای رامسر هم گشتی بزنید.

نکات ضروری درباره دریاچه سد میجران رامسر

  • مسیر رسیدن به دریاچه سد میجران تا بخش تاج سد، آسفالت است و به‌راحتی با ماشین می‌توانید تمام اعضای خانواده را از کودک گرفته تا سالمندان با خود همراه کنید.
  • در اطراف سد منطقه حفاظتی قرار دارد و شما به‌هیچ‌وجه مجاز نیستید تا وارد محوطه سد یا کناره‌های آن شوید.
  • در صورتی که می‌خواهید در مسیر این رود زیبا قرار بگیرید و جنگل ‌پیمایی هم تجربه نمایید؛ باید از طریق روستای کلچیکی وارد جنگل دالخانی شوید و در مسیر چشم‌نواز نسارود قرار بگیرید.
  • درصورتی‌که در جهت آب رودخانه پیش بروید به سد باز می‌گردید.
  • در این سفر باید کفش مناسب، باتوم، پامچو، مقداری خوراکی، آب و کوله‌پشتی به همراه داشته باشید.
  • از برهم‌زدن آرامش و آسیب‌زدن به طبیعت با صدای بلند موسیقی بپرهیزید.
  • حتماً قبل از بازدید از این جاذبه گردشگری و کمپ زدن در آن، وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.
  • زباله‌های خود را در جنگل رها نکنید تا به این جاذبه گردشگری زیبا آسیبی نرسد.
  • اگر راه خود را گم کردید فقط در امتداد رودخانه پیش بروید.

دریاچه سد میجران رامسر

در آخر

مناطق شمالی کشور به دلیل آب‌وهوای مناسب و مناظر بکر دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی هستند. بازدید از این مناطق به روح و جان آدم آرامش می‌دهد. رامسر که به نام عروس شهرهای ایران شهرت دارد؛ یکی از شهرهای شمالی ایران است که جاذبه‌های گردشگری و رؤیایی فراوانی دارد. یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری رامسر، دریاچه سد میجران است. علاوه بر گردش در هنگام روز، شما حتی می‌توانید در هنگام شب در این منطقه کمپ برپا کنید و از اقامت شبانه خود لذت برید.

اگر شما عاشق طبیعت هستید و احتیاج دارید تا از شلوغی‌های شهر رها شوید؛ مجله گردشگری هم اقلیم به شما دریاچه سد میجران را پیشنهاد می کند. امیدواریم که همراه با دوستان یا خانواده خود از زیبایی‌های این جاذبه گردشگری لذت ببرید.