تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بیابان سایه خوش بندر لنگه

شاید برایتان عجیب باشد وقتی که نام بیابان را در کنار بندر می شنوید! بیابان سایه خوش بندر لنگه یا بندر مروارید یکی از مسحورکننده ترین سواحل خلیج فارس محسوب می شود که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. تجربه سکوت و زیبایی کویر در کنار دریا، پارادوکس خارق العاده ایست که بیابان سایه خوش بندر لنگه برایتان به ارمغان می آورد.

بیابان سایه خوش بندر لنگه

اجاره روزانه خانه در تهران

این بندر قدیمی از زمان های دور محل صید مرواریدهای ناب و خوبی بوده است که به همین دلیل هم به آن نام “بندر مروارید” داده اند. جاذبه های جذاب این منطقه قطعا تبدیل به یکی از به یاد ماندنی ترین خاطرات شما خواهد شد. در این مقاله قصد داریم در مورد این ساحل یا بیابان جذاب و دیدنی صحبت کنیم، پس تا پایان با ما در مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی

منطقه سایه خوش در موقعیت جغرافیایی N5520 E2649 در استان هرمزگان قرار داشته و در غرب روستای سایه خوش واقع شده است. روستای سایه خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه در 40 کیلومتری جنوب خمیر و 55 کیلومتری بندرلنگه قرار دارد. از طریق جاده ارتباطی بین بندر عباس تا بندر لنگه می توان به این منطقه دسترسی پیدا کرد. سایه خوش به دلیل بیابانی بودن تا مدت ها ناشناخته بود ولی پس از اینکه گردشگرانی از جمله آقای میلانی عکس هایی از کلوت های این منطقه منتشر کردند، به محبوبیت زیادی رسید.

بیابان سایه خوش بندر لنگه

کلوت چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که کلوت چیست؟ کلوت متشکل از دو کلمه کل و لوت است و به معنی برآمدگی های بین شیارهای نعلی می باشد. نام دیگر کلوت یاردانگ می باشد که برخی آنها را با این نام می شناسند. کلوت ها در دو حالت کلی تشکیل میشوند: فرسایش آبی-بادی و فرسایش بادی. برای اینکه یک کلوت تشکیل شود، لازم است بادکندگی سرعت کافی برای سایش را داشته باشد. فرسایش های آبی تنها از یک جهت و فرسایشات بادی از تمامی جهات باعث تشکیل کلوت می شود. یکی دیگر از معروف ترین کلوت های شناخته شده در ایران، کلوت های دشت شهداد می باشند.

در واقع این جاذبه گردشگری در جنوب ایران، یکی از عجایب طبیعت محسوب می شود زیرا دریا در کنار بیابان قرار گرفته و به همین دلیل به محبوبیت زیادی رسیده و نظر طبیعت دوستان را از سراسر ایران و جهان به سوی خود جلب کرده است. شما می توانید مسیر بین این بیابان تا دریای خلیج فارس را با پای پیاده طی کنید و از این تجربه حیرت انگیز لذت ببرید.

بیابان سایه خوش بندر لنگه

کلوت های بیابان سایه خوش به شکلی هنرمندانه به دست طبیعت و به صورت لایه لایه قرار گرفته اند و مناظر خارق العاده ای از طلوع و غروب خورشید از لای این کلوت ها قابل مشاهده است. اگر برای بازدید از این جاذبه مسحورکننده می روید، حتما به چشمه سایه خوش که در بین سنگ های آهکی قرار دارد سر بزنید. نگران محل اقامت هم نباشید، زیرا اقامتگاه های زیادی با امکانات لازم در اطراف این منطقه برای اسکان گردشگران وجود دارد. این کویر جذاب و دوست داشتنی، منظره ای حیرت انگیز از شب های پرستاره به شما تقدیم خواهد کرد.

جاذبه های دیدنی بیابان سایه خوش بندر لنگه

روستای سایه خوش بندر لنگه قدمت دور و درازی دارد و به همین دلیل آثار باستانی شگفت انگیزی مثل بند حسن و کاروانسرای صفوی دارد. یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی این روستا، چشمه آب گرمی ست که در قلب خود جای داده است. کاروانسرای صفوی در گذشته محلی بوده که گردشگران را اسکان میداده و محل استراحت کاروانیان بوده است. این کاروانسرا شامل یک مسجد می باشد که همه امکانات رفاهی از جمله مسجد، دبستان، 25 عدد آب انبار، مدرسه راهنمایی، مخابرات، دفتر پست، بانک، دسترسی به وای فای و اینترنت دهیاری و مرکز بهداشت را دارد. در واقع یکی از دلایل جذب گردشگر در این منطقه این است که همه امکانات رفاهی را دارد و شما به دردسر نمی افتید. همچنین علاوه بر کاروانسرا، در خانه های روستایی هم به روی میهمانان و گردشگران باز است.

بنای تاریخی عمارت فکری
بنای تاریخی عمارت فکری

مشاغل اهالی روستای سایه خوش از گذشته تاکنون شامل ماهی گیری، دامداری، پرورش میگو، کشاورزی و بازرگانی بوده است که محصولات آنها هم می تواند سوغاتی خوبی برای دوستان و عزیزانتان باشد. اهالی این روستا غالبا مسلمان و اهل سنت هستند.

اگر به فکر سوغاتی اصیل و سنتی این منطقه هستید، حتما محصولات زیبایی مثل گلابتون دوزی، خوس دوزی و کم دوزی به چشمتان میخورد که شما را مجذوب خود خواهد کرد. این محصولات سنتی را در هیچ جای دیگر نمی توانید پیدا کنید، پس آنها را از دست ندهید.

در صورتی که به این منطقه شگفت انگیز سفر کردید، چشمه آبگرم روستا را از دست ندهید. این چشمه در جاده بندر خمیر به بندر لنگه قرار داشته و فاصله اش تا بندر لنگه کمتر از 4 کیلومتر می باشد.

بیابان سایه خوش بندر لنگه

این چشمه در میان شکاف های سنگ آهکی مارنی و پایین کوه قرار گرفته که بر پایه فرضیه تکنوتیک صفحه ای بنا شده است. فرضیه تکنوتیک به حرکت در مقیاس بزرگ قشر و بخش فوقانی جبه زمین اشاره دارد. در این آب این چشمه مواد معدنی فوق العاده ای مثل منیزیم، کلر و سدیم گرم یافت می شود که شفابخش و درمان بسیاری از دردهاست.

تا اینجا درمورد این منطقه عجیب و جالب بیابان سایه خوش صحبت کردیم؛ اما بد نیست کمی هم درباره خود بندر لنگه بدانیم زیرا بازدید از این بندر زیبا هم خالی از لطف نخواهد بود.

بندر لنگه

بندر لنگه در گذشته به دلیل صید مرواریدهای باارزش و گران قیمت به بندر مروارید هم مشهور بوده است اما امروزه بیشتر با نام بندر لنگه شناخته میشود. اگر کل این منطقه را مانند یک انگشتر گرانبها در طبیعت جنوب ایران تصور کنیم، ساحل مهتابی آن به عنوان نگین این انگشتر محسوب میشود. در چند دهه اخیر؛ چندین اسکله در این بندر احداث شده و نخل هایی از زمان قبل از انقلاب در این ساحل کاشته شده که همچنان استوار و از زیبایی های این بندر به شمار می روند.

بیابان سایه خوش بندر لنگه

بندر لنگه فرودگاه هم دارد که در صورت تمایل برای سفرهای هوایی هم مشکلی نخواهید داشت. راه های زمینی شامل خودرو و قطار است، البته خط قطار مستقیم به این منطقه وجود ندارد و تنها خط قطار مرتبط به بندر لنگه، ایستگاه راه آهن بندر عباس می باشد. هتل های متفاوتی در این منطقه وجود دارد، از انواع لوکس گرفته تا معمولی که بنابر سلیقه و هزینه ای که در نظر دارید می توانید از آنها استفاده کنید. هتل دیپلمات در بندر لنگه یک اقامتگاه لاکچری در این منطقه محسوب می شود.

اگر می خواهید خاطرات به یاد ماندنی از تجربه سفر به طبیعت جنوب برای خود بسازید، پیشنهاد میکنم از اقامتگاه های بوم گردی این منطقه استفاده کنید. البته میتوانید در خانه های بومی و روستایی بندر لنگه یا روستای سایه خوش هم بمانید و زندگی مردم بومی این منطقه را از نزدیک ببینید و لمس کنید. همچنین برای اقامت میتوانید کمپ زدن در اطراف ساحل را هم انتخاب کرده و از صدای دریا یا درخشش ستاره های آسمان لذت ببرید.

اگر به این منطقه دلفریب سفر می کنید، هیچ کدام از جاذبه های بی نظیر آن را از دست ندهید و تا جای ممکن تلاش کنید که خاطرات به یاد ماندنی برای خود بسازید.

جاذبه های دیدنی این منطقه شامل: خانه فکری، مسجد شیخی، قلعه لشتان، مسجد گرگ، مسجد شیخ حسن رضوان، عمارت بنگله بستکی، کلوت های دشت لشتان، ساحل بندر لنگه، مسجد افغان، بنای قدیمی ساختمان شهرداری بندرلنگه، اسکله بندر لنگه، خانه واحدی، خانه فاروق، مسجد خداداد، مدرسه مسجد محمدیه دژگان، بازار مساح (بازار مساء) و ساحل صدف وجود دارد.

بیابان سایه خوش بندر لنگه

کلام آخر:

در این مقاله به طور مفصل در مورد بندر لنگه و منطقه حیرت انگیز بیابان سایه خوش بندرلنگه صحبت کردیم. این منطقه جذاب طبیعی، تلفیقی ست از دو پدیده بیابان و دریا که شما را مسحور خود خواهد کرد پس حتما سفر به بیابان سایه خوش را در لیست سفرهای امسال خود قرار دهید.

مقالات بیشتری بخوانید