تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی نجف آباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی نجف آباد را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند. همچنین اصفهان قطب تولید آهن، فولاد و همچنین صنایع دستی در ایران است.

اجاره روزانه خانه در تهران

نجف‌آباد (Najafabad) چهارمین شهر پرجمعیت استان اصفهان و مرکز شهرستان نجف آباد است. این شهر برای شکوفه‌های بادام، قالی دستباف و عسل و انار شهره است و شیرینی محلی معروف آن اِگِردَک می‌باشد، و به نام شهر علم و ایثار شناخته شده‌ است. این شهر در زمان شاه عباس صفوی در ۲۵ کیلومتری غرب شهر اصفهان بنا شده‌ است. نجف‌آباد را شهر کبوتران و کبوترخانه‌ها می‌گفتند. در ادامه این مقاله با جاذبه های گردشگری نجف آباد آشنا می شویم.

دیدنی های نجف آباد

باغ گل ها

باغ گل‌ها با وسعت ۴۰۰۰ متر یکی از جاذبه‌های گردشگری نجف آباد است که در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده‌. شهرداری نجف آباد این باغ را با کاربرد پژوهشی، آموزشی و نمایشگاهی ساخته است. گل‌های فصلی و دائمی و درختچه‌های زینتی از گیاهان پرورش یافته در این باغ هستند. کودکان نیز می‌توانند در این باغ تمام مراحل کاشت گیاهان را یاد بگیرند و گیاه با نام کودکی که آن را کاشته است در باغ قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی نجف آباد
جاهای دیدنی نجف آباد

باغ ملی نجف آباد

در میدان اصلی شهر نجف آباد باغ ملی قرار دارد، این باغ در دوره پهلوی اول ساخته شده و به نام باغ ملی معروف است. میدان بیضی شکل است که ده مسیر ورود و خروج داشته و این روزها بسیاری در آن تردد می کنند. این باغ نکته جالب چندانی ندارد و فقط وقتی می تواند برای قدم زنی باشد.

f05e57c7 08a3 4d9f b2c2 94ded28b4c77 e1613291672744

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ‌ بهایی یا برج‌های جوی از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر نجف‌آباد است. ارگ شیخ‌ بهایی هفت برج دارد که شبیه به یکدیگرند. به همین دلیل در بین بناهای قدیمی کمیاب است و تنها نمونه شبیه به آن در تبریز ساخته شده است. این برج‌ها در قدیم کبوترخانه هم بودند؛ کبوترخانه‌ در گذشته محلی برای تهیه کود حیوانی بود. ارگ شیخ‌ بهایی در حال حاضر از مکان‌های فرهنگی و تفریحی استان اصفهان است که برای توریست‌ها و بازدیدکنندگان بسیار جذاب است.

جاهای دیدنی نجف آباد
جاهای دیدنی نجف آباد

برج‌های دوقلوی صفا

برج‌های دوقلوی صفا، کبوترخانه‌ای دوقلو با پلانی مستطیل شکل است که از برج‌های نادر و منحصر‌به‌فرد به شمار می‌رود. هر گردشگری که در گذشته قصد سفر به این شهر را داشت، از پرواز کبوترهای بی‌شمار در بالای این منطقه، متوجه می‌شد که به نجف آباد نزدیک شده‌ است. متاسفانه در حال حاضر این کبوترخانه‌ها دیگر استفاده نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها تخریب شده‌اند. نجف آباد به‌دلیل اینکه یکی از باغ‌شهرهای بزرگ ایران بوده، جهت تولید محصولات کشاورزی نیاز به کود داشته که توسط همین کبوترخانه‌ها تولید می‌شد. سالانه از هر برج حدود هفت تن کود جمع‌آوری می‌شد.

c78e694e e366 45b8 8296 8c30c6c8dceb e1613291703434

خانه تاریخی مهرپرور (موزه مردم‌شناسی)

دارای عرصه‌ای به مساحت حدود ۳۶۰ مستطیل شکل در دو طرف حیاط وسیعی جای گرفته که دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی است، بر اساس سبک معماری( دو جبهه‌ای شمالی-جنوبی)، شیوه انواع طاق بندی‌ها، شکل و نحوه گسترش پلان مرکزی، نوع تزیینات پیش‌ساخته آجری و کاربری­های فضاهای جبهه شمالی و زیرزمین خانه،سقف تیرپوش تاریخ ساخت بنا را می­توان متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول دانست. شهرداری نجف‌آباد در سال ۱۳۹۳ نسبت به بازسازی و بهسازی این خانه تاریخی اقدام کرد و پس‌ازآن این مجموعه را به موزه مردم‌شناسی شهر نجف‌آباد تبدیل کرده است، این مجموعه شامل موزه مردم‌شناسی اسناد و موزه آثار باستانی است.

جاهای دیدنی نجف آباد
جاهای دیدنی نجف آباد

خانه تاریخی نوریان (مکتب ­خانه علوم خواجه‌نصیرالدین طوسی)

خانه تاریخی نوریان قطعا یکی از جاهای دیدنی نجف آباد است. این خانه شامل دو بخش اصلی شاه نشین و خلوت کناری است. عمر این خانه از اواخر قاجار شروع می شود. مساحتش آنقدر بزرگ نیست ولی انعکاس خوبی از معماری های دوره قاجار در این شهر است. خانه مهرپور از دیگر جاهای دیدنی نجف آباد است که این روزها تبدیل به موزه مردم شناسی شهر نجف آباد شده است. این خانه تاریخی جای جالبی برای وقت گذراندن است.

b322e3e3 b584 42b6 ae56 3d8edab5ddbe e1613291762305

مسجد جامع نجف آباد

اولین و قدیمی ترین مسجد شهر که در زمان صفویه ساخته شده و دوباره ترمیم شده است مسجد جامع نجف آباد است. این مسجد دو ایوانه بوده و در هر ایوان سه دهنه وجود دارد. شبستان زمستانی پناهگاه افراد در تابستان است. این مسجد فاقد هر گونه تزیینات و کاشی کاری خاصی است ولی سنگ فرش آن از کاشی های آبی رنگ و مربعی شکل به کار رفته است. راه رفتن در آسمان را تجربه نخواهید کرد ولی هیچ مسجدی تقریبا به این صورت نبوده و نیست.

جاهای دیدنی نجف آباد
جاهای دیدنی نجف آباد

مسجد نصیر

یکی از مساجد خاص در نجف آباد مسجد نصیر است این مسجد از سبک رازی پیروی می کند و مسجدی دو ایوانی است. برای دیدن این مسجد باید به خیابان قدس رجوع کنید.

مسجد نصیر نجف آباد

کارونسراهای جلوگیر و هسنیجه

کارونسراهای جلوگیر و هسنیجه دو کاروانسرای برجای مانده از عصر صفوی است که نقش مهمی به عنوان استراحتگاه داشته اند، این دو کاروانسرا همچنین از لحاظ معماری جالب هستند دیدن آنها آنقدر پیشنهاد نمی شود چرا که این روزها شبه مخروبه هستند.

جاهای دیدنی نجف آباد
جاهای دیدنی نجف آباد

قلعه سنگی علویجه

شهر تاریخی علویجه از آبادی‌های قدیم نجف‌آباد است. دقیقاً مشخص نیست که ساخت این شهر مربوط به کدام دوره تاریخی است اما وجود قلعه سنگی علویجه، که بنایی قدیمی با نشانه‌هایی از معماری کهن است، نشانی از قدیمی بودن نجف آباد و پشت سر گذاشتن دوره‌های مختلف تاریخی است. این قلعه سنگی طاق‌ها و ایوان‌های زیبا و منحصربه‌فردی دارد که زیبایی‌اش را چند برابر کرده است. گردشگران زیادی برای بازدید از تمدن کهن ایران به این قلعه سر می‌زنند.

عصارخانه

در مرکز نجف آباد با عصارخانه آقا رو به رو می شوید، یکی از فضاهایی که خود را در لیست جاهای دیدنی نجف آباد جا داده است. این عصار خانه، دو پاچال و دو تیر بزرگ دارد و یک سنگ آسیاب بزرگ در آن دیده می شود، اگر تا به حال عصارخانه ندیده اید، عصار خانه آقا مکان مناسبی برای دیدن یک عصارخانه حرفه ای است.

عصارخانه

پارک ملی قمیشلو

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو از مناطق حفاظت‌شده جهان محسوب می‌شود که ۱۵۰ سال پیش ظل‌السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان قمیشلو را به‌عنوان قرق و شگارگاه اختصاصی اعلام و حتی از چرای دام در این منطقه جلوگیری کرد. اقلیم این منطقه نیمه‌خشک بیابانی است و از ارتفاعات و دشت تشکیل شده است. باغ قمیشلو در مجاورت قلعه تاریخی قمیشلو، تماشای آهوی ایرانی و قوچ و میش از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این پارک ملی به‌شمار می‌روند. پارک ملی قمیشلو علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی که در خود دارد، دارای تنوع و تراکم حیات‌وحش، جوامع و رویشگاه‌های متنوع و شانس دیدن حیات وحش ویژه و چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی و دشتی نیز است.

جاهای دیدنی نجف آباد
جاهای دیدنی نجف آباد

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: