تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دلیل تفاوت رنگ پاسپورت ها چیست؟

اگر برای سفرهای خارجی اقدام کرده باشید و در صف انتظار در فرودگاه ایستاده باشید قطعا متوجه تفاوت رنگ پاسپورت هایی که در دستان افراد وجود دارد شده اید.حتما با خود گفته اید تفاوت رنگ میان پاسپورت ها دلیل خاصی ندارد اما باید به شما بگوییم که این تفاوت رنگ بی دلیل نیست و هر کدام از این رنگ ها بر اساس ویژگی های خاصی تعیین شده اند.اگر دوست دارید بدانید که چرا رنگ پاسپورت ها با هم فرق دارد در این مطلب با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

ویژگی های رنگ ها در گذرنامه ها

به طور طبیعی هر کشوری در دنیا فرهنگ،زبان و رسوم خاص خود را دارد و همین تفاوت ها است که بسیاری از اتفاقات جهان را تحث تاثیر خود قرار داده است.رنگ پاسپورت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اجاره روزانه خانه در تهران

برای انتخاب رنگ پاسپورت هر کشوری با توجه به هویت و طبیعت خود اقدام می کند درست همانند رنگ و شکل های روی پرچم هر کشور که هر کدام به دلیل خاصی ایجاد شده اند.

تاریخ و فرهنگ،اعتقادات مذهبی و … همگی در این انتخاب موثر هستند.در کل جهان تعداد کمی شرکت وجود دارد که به تعیین رنگ،تهیه محتوی و چاپ پاسپویت می پردازند که یکی از مهمترین این کمپانی ها سازمان بین المللی فرهنگ هوایی International Civil Aviation Organization است.

رنگ پاسپورت ها

بر اساس انتخاب این سازمان اندازه هر پاسپورت برای هر کشور مشخص می شود و رنگی نیز برای آن پاسپورت تعیین می گردد.انتخاب رنگ پاسپورت ها از میان چهار رنگ آبی،قرمز،سبز و سیاه توسط این کمپانی انجام می شود و با توجه به شاخصه های هر کشور سعی می کنند تا بهترین رنگ را متناسب با فرهنگ و رسوم آن کشور انتخاب کنند.


همچنین بخوانید : معتبر ترین پاسپورت جهان


رنگ پاسپورت به چه معنی است؟

پاسپورت مشکی : رنگ مشکی کمترین میزان استفاده شده در بین رنگ های پاسپورت است.برای بعضی از کشورهای آفریقایی رنگ مشکی انتخاب شده اما انتخاب این رنگ به هیچ عنوان به معنی نژاد پرستی نیست.ذاتا رنگ مشکی برای برخی از کشورهای آفریقایی بسیار محترم است و در فرهنگ آن ها جایگاه ویژه ای دارد.البته این رنگ برای کشورهای دیگر مانند انگلستان و نیوزلند هم مورد استفاده قرار گرفته است.در فرهنگ کشورهای اروپایی رنگ مشکی نشانه ای از یکدستی و مهارت است و معنی مثبتی دارد.

پاسپورت قرمز : پاسپورت قرمز بیشترین تعداد را در بین رنگ پاسپورت ها دارد.همانطور که می دانید پاسپورت ما ایرانی ها نیز به رنگ قرمز است و معمولا وقتی می خواهیم پاسپورت را در ذهن خود تصور کنیم آن را با رنگ قرمز می بینیم.رنگ قرمز در پاسپورت ها در بسیاری از کشور ها به عنوان یک نشانه سیاسی،دینی و جمعیتی استفاده می شود.

پاسپورت آبی : رنگ آبی در میان پاسپورت ها بعد از رنگ قرمز بیشترین تعداد را دارد.این رنگ از معنایی جهانی و متفاوت برخوردار است و معنی آن بر روی پاسپورت ها “جهانی جدید” می باشد.

پس از جنگ جهانی دوم رنگ آبی توسط بسیاری از کشورها به عنوان رنگ صلح و جهانی انتخاب شد و کشورهای آمریکای جنوبی اغلب این رنگ را برای پاسپورت خود تعیین کردند.

پاسپورت سبز : رنگ سبز بیشتر برای کشورهایی استفاده می شود که دارای پیشینه مذهبی بسیاری تاثیرگذار و قوی هستند.به عنوان مثال رنگ پاسپورت کشور عربستان به رنگ سبز است که همانند رنگ پرچم این کشور است و اشاره به علاقه پیامبر اسلام حضرت محمد بوده است.البته جدا از کشورهای عربی کشورهای دیگری نیز دارای پاسپورت با رنگ سبز هستند که از آن ها می توان به نیجریه،سنگال،بورکینو فاسو و … اشاره کرد.رنگ سبز در پاسپورت ها به معنی یکپارچگی و اتحاد فرهنگی،اقتصادی بیان شده است.

همچنین بخوانید :

همه چیز درباره دریافت ویزای شینگن

سامانه استعلام ممنوع الخروجی

همه چیز درباره پرداخت عوارض خروج از کشور