تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

حمام نوبر تبریز

تبریز یکی از کلانشهر های ایران است که اماکن تاریخی و دیدنی آن نیز کم نیستند و بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.شهر تبریز سالیانی پیش در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و حتی در دوره ای پایتخت ایران بود و در کل شهر مهمی در کشور ایران محسوب می شود.در طول تاریخ و در گذر زمان بناهای زیبا و برجسته ای در این شهر ساخته شده است که یکی از این بناها حمام نوبر تبریز است.حمامی که با معماری منحصر به فرد خود هر گردشگری را مجذوب خود می کند.با ما در مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا شما را با این جاذبه تاریخی آشنا کنیم.

آشنایی با حمام نوبر تبریز

حمام نوبر تبریز یکی از برجسته ترین جاذبه های تاریخی شهر تبریز است که در دوران قاجار ساخته شده و امروزه کاربری خود را به سفره خانه سنتی تغییر داده است.مجموعه ای با 700 متر مربع مساحت که در تقاطع خیابان امام خمینی و تربیت تبریز واقع شده است.این حمام در زمانی که کاربری خود را تغییر نداده بود نیز محل مراجعه بسیاری از شهروندان جهت حمام کردن بود و امروزه که به یک سفره خانه سنتی تبدیل شده همچنان افراد و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

اجاره روزانه خانه در تهران

حمام نوبر تبریز

در دوران ایلخانی حمام های سنتی زیادی در شهرهای ایران از جمله تبریز ساخته شد که بسیاری از آن ها بر اثر گذر زمان و همچنین بر اثر زلزله تبریز  تخریب شدند.پس از آن دیوار جدیدی در اطراف شهر ساخته شد که 8 الی 12 دروازه داشت و تعدادی حمام عمومی نیز در کنار این دروازه ها جهت استفاده ساخته شد ولی زلزله تبریز باعث شد تا قدمت حمام های سنتی تبریز حداکثر به زمان قاجار برگردد.


همچنین بخوانید : بهترین رستوران های تبریز


مدارکی که در مورد حمام نوبر تبریز وجود دارد قدمت این حمام را 150 سال عنوان می کند که کی از حمام های کنار دروازه های تبریز به شمار می رفت اما پس از سال ها و با پیشرفت و بزرگ شدن شهر تبریز دروازه های های قدیمی از بین رفتند و امروزه این حمام در مرکز شهر قرار دارد.

یکی از مواردی که معماری حمام نوبر تبریز را متفاوت و دیدنی می کند ستون های سنگی آن است که بسیاری از علاقمندان به آثار تاریخی و هنری را به خود جذب می کند.اطراف حوض فضاهایی با متکاهای مربوط به زمان قاجار داده می شود که باعث زیباتر شدن سالن هشت ضلعی این مجموعه شده است.اغلب گردشگرانی که از این حمام بازدید می کنند دقایقی را در این سالن می نشینند و برخی نیز به عکاسی می پردازند.

حمام نوبر تبریز چندین سال به عنوان یکی از مهم ترین حمام های عمومی شهر شناخته می شد و برخی از نقاط حمام نیز بر اثر گذر زمان و همچنین رطوبت و سایر عوامل باعث آسیب شده بود.چندین بار در این حمام مرمت هایی توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شد تا اینکه سر انجام در سال 1378 پس از اینکه در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت به سفره خانه تبدیل شد و امروزه به عنوان رستوران سنتی شهریار شناخته می شود که غذاهای خوشمزه و با کیفیتی هم ارائه می دهد.

حمام نوبر

نکته جالب توجه این است که برای اینکه تمام نقاط حمام نوبر تبریز مورد استفاده قرار گیرد از سربینه و گرمخانه آن به عنوان سفره خانه و از فضای پشت بام نیز به عنوان چایخانه استفاده می شود.این مجموعه بزرگترین سفره خانه سنتی تبریز به شمار می رود که در آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.

معماری حمام نوبر تبریز

این حمام زیبا توسط معماری از اهالی قره آغاج به نام بالا کاظم ساخته شده و در ساخت آن از مصالحی مانند آجر،گچ،ملات و سنگ تراش خورده استفاده شده است.در معماری این حمام از اشکال هندسی استفاده شده و همین موضوع بر جذابیتش افزوده است.

حمام دارای دو بخش اصلی سربینه و گرمخانه است است و در میانه حمام قاعده ای مستطیلی وجود دارد که با تغییر زاویه حرکت بین سربینه و گرمخانه ارتباط می گیرد.خود گرمخانه هم در بخش مرکزی دارای قاعده مربع با چهارستون هشت وجهی است.

حمام نوبر تبریز دارای دو ورودی از خیابان های اطراف است.دورودی اصلی شما را به یک دالان طولانی وارد می کند که به یک مغازه و در انتها به سربینه حمام می رسد.

ورودی دوم مسیری پلکانی دارد و علاوه بر حمام به مغاره و قهوه خانه هم دسترسی دارد.

در این مطلب به معرفی حمام خان تبریز یکی از قدیمی ترین حمام های عمومی تبریز پرداختیم.اگر به بازدید از حمام های قدیمی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم بازدید از حمام خان یزد را هم در برنامه های خود قرار دهید.