تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

همه چیز درباره عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور چند سالی است که یکی از ضروریات خروج از کشور و سفرهای خارجی محسوب می شود و مسافران را درگیری خود کرده است چراکه مسافرینی که قصد خروج از کشور از مرزهای زمینی و هوایی کشور را دارند فقط در صورت پرداخت عوارض خروج از کشور می توانند از کشور خارج شوند.این موضوع باعث شده تا سوالات زیادی در ذهن مسافران برای سفرهای خارجی به وجود بیاید به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم به این موضوع مهم بپردازیم.

تمامی مسافرینی که قصد خروج از مرزهای رسمی کشور را دارند می بایست قبل از رفتن به فرودگاه و یا مرزهای زمینی عوارض خروج خود را از راه های مختلفی که در ادامه اعلام خواهیم کرد پرداخت کنند در غیر این صورت از خروج آن ها از کشور جلوگیری می شود.پرداخت عوارض پیش از مراجعه به فرودگاه یا مرز باعث می شود روند خروج از کشور شمت به سهولت انجام شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

پرداخت عوارض خروج از کشور

راه های پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج چند راه پیش روی شما قرار دارد که می توانید با توجه به شرایط خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

راه اول و آسان ترین راه مراجعه به درگاه الکترونیکی به نشانی sadadpsp.ir و پرداخت اینترنتی عوارض خروج است که در آن می توانید به راحتی و در چند دقیقه عوارض خود را پرداخت کنید و برگه عوارض خروج را پرینت بگیرید و همراه خود داشت باشید.

توجه داشته باشید که پرداخت الکترونیکی در حال حاضر فقط مخصوص خروج از مرزهای هوایی کشور است و برای سفرهای زمینی باید به صورت حضوری مراجعه کنید.

راه دوم مراجعه به شعب بانک ملی و پرداخت عوارض است.راه سوم برای آن دسته از مسافرینی است که به هر دلیلی پیش از مراجعه به فرودگاه موفق به پرداخت عوارض خروج از کشور نشده اند.این دسته از افراد می توانند در فرودگاه با مراجعه به دستگاه های مخصوصی که به منظور انجام این امر قرار گرفته اند عوارض خود را پرداخت کنند.

کار با این دستگاه ها بسیار آسان است و جای نگرانی نیست و مراحل آن تقریبا مانند پرداخت الکترونیکی عوارض است.در حال حاضر فقط برخی از فرودگاه های کشور به این دستگاه ها مجهز هستند که یکی از آن ها فرودگاه امام خمینی تهران است.

عوارض خروج از کشور


همچنین بخوانید : استعلام ممنوع الخروجی آنلاین


مدارک مورد نیاز برای عوارض خروج از کشور

برای پرداخت اینترنتی عوارض خروج می بایست اطلاعات شخص مسافر مانند نام و نام خانوادگی،کد ملی،ایمیل و شماره تماس معتبر را وارد کنید.همچنین باید به یک کارت بانکی معتبر نیز باری پرداخت آنلاین عوارض خروج دسترسی داشته باشید.

مبلغ عوارض خروج از کشور چقدر است؟

مبلغ عوارض خروج هر ساله تغییر می کند و قوانین جدیدی در این خصوص اعلام می شود.در سال 98 افراد برای خروج از کشور به ازای سفر اول می بایست 220 هزار تومان و به ازای سفر دوم 330 هزار تومان و به ازای سفر سوم به بعد مبلغ 440 هزار تومان پرداخت می کردند.

اما مبلغ عوارض خروج از کشور سال 99 کمی بالاتر رفته و افراد برای می بایست برای سفر های اول و دوم و سوم به بعد به ترتیب مبالغ 264 هزار تومان،396 هزار تومان و 528 هزار تومان پرداخت کنند.

اما این مبالغ برای سفرهای زیارتی حدود 50 درصد کمتر از سایر سفرها است.در سال 98 برای سفر به مکه برای بار اول مبلغ 110 هزار تومان،برای بار دوم مبلغ 165 هزار تومان و برای بار سوم به بعد مبلغ 220 هزار تومان بود و در سال 99 نیز برای سفر های اول و دوم و سوم میلغ 132 هزار تومان،مبلغ 198 هزار تومان و مبلغ 264 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

عوارض خروج برای سفرهای عتبات عالیات از راه هوایی برای سفر اول 45 هزار تومان،سفر دوم 67.500 تومان و سفر سوم به بعد 90 هزار تومان می باشد.

این افراد برای سفرهای عتبات عالیات به صورت زمینی نیز می‌بایست مبلغ 15 هزار تومان برای سفر اول،مبلغ 22.500 تومان برای سفر دوم و مبلغ 30 هزار تومان برای سفر سوم پرداخت کنند.

عوارض خروج از کشور سال 99

در سال 99 مبالغ جدیدی برای عوارض خروج از کشور تعیین شده که به این شرح هستند:

برای سفر اول به خارج از کشور برای سفر های غیر زیارتی مبلغ 264 هزار تومان.

برای سفر دوم به خارج از کشور 50% به مبلغ فوق اضافه می شود و مبلغ 396 هزار تومان باید پرداخت شود.

هزینه عوارض خروج از کشور برای سفرهای سوم و بیش از آن 100% نسبت به سفر اول افزایش می یابد و به مبلغ 528 هزار تومان می رسد

عوارض خروج از کشور برای حج

تبصره : طبق تبصره 11 بودجه در سال 99 زائران اربعین حسینی در سال 99 از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.این افراد می توانند از تاریخ 14 شهریور 99 تا تاریخ 2 آبان 99 بدون پرداخت عوارض وارد کشور عراق شوند.


همچنین بخوانید : راهنمای سفر با هواپیما


رسید عوارض خروج از کشور تا چه زمانی اعتبار دارد؟

اگر پس از پرداخت عوارض خروج موفق به انجام سفر خود نشدید نگران نباشید چراکه می توانید از آن در سفر های بعدی استفاده کنید.بنابراین سعی کنید رسید پرداخت خود را همواره در دسترس داشته باشید.با این حال تدابیری اندیشیده شده که اگر فردی پس از پرداخت عوارض نتوانست از کشور خارج شود بتواند مبلغ پرداختی را دریافت کند.

متقاضیان استرداد وجه عوارض پس از خروج می توانند درخواست استرداد خود را با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir ثبت کنند.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

طبق تبصره 11 قانون بودجه در افزاد زیر از پرداخت عوارض خروج معاف هستند:

  • دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت.
  • جانبازارن هشت سال دفاع مقدس که برای معالجه به خارج از کشور سفر می کنند.
  • دانشجویانی که در کشورهای خارجی شاغل به تحصیل هستند.
  • خدمه وسایل حمل و نقل عمومی که حین انجام وظایف شغلی هستند.
  • بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور سفر می کنند.
  • ایرانی های مقیم خارج از کشور که از وزارت کار گذرنامه شغلی دریافت کرده اند.
  • زائران اربعین که به صورت زمینی به عراق سفر می کنند.