تور های تابستان 1403لحظه آخراجاره خودرو در دبی

حمل مایعات به صورت هوایی

حمل مایعات به صورت هوایی

یکی از مهمترین دغدغه‌های تجار و یا حتی افراد عادی جهت حمل بار حمل مایعات در قسمت بار هواپیما بوده است؛ توجه داشته باشید که با توجه به میزان تقاضای حمل مایعات در قسمت بار هواپیما یک قانون کلی در این رابطه تدوین شده است که برای همه رعایت آن الزامی است.

اجاره روزانه خانه در تهران

در خصوص حمل مایعات در قسمت بار هواپیما ارائه یک مدرک به تحت عنوان msds الزامی است و این مدرک ثابت کننده ماهیت کالاست.

چرا که در صورت خطرناک بودن یک بار هزینه حمل آن نسبت به حالت عادی بیشتر خواهد بود و حتی در مواردی حمل مایعات با هواپیما امکان‌پذیر نبوده و ممنوع است مانند مایعات قابل اشتعال مثل بنزین، گازوئیل و…

مجوزی که به آن اشاره کردیم، ماهیت کالا را مشخص می‌کند.

توجه داشته باشید که این فرم مجوز در خصوص استعلام قیمت هزینه‌های حمل بارهای مایع ضروری است چرا که جهت استعلام قیمت در خصوص حمل بارهای مایع فرستنده یا صاحب کالا باید گواهی مجوز msds را ارائه کند تا توسط کارشناسان بررسی شود و در مرحله بعد ارائه قیمت امکان‌پذیر شود.

بنابراین جهت حمل مایعات از طریق هوایی و به واسطه هواپیما طی مراحل زیر الزامی است؛

اول آنکه در ابتدا باید فرم msds و به همراه وزن بار برای کارشناسان ارسال شود، سپس کارشناسان حمل کالای خطرناک این مجوز را بررسی کرده و در صورت امکان حمل بار استعلام قیمت را به شما ارائه می‌دهند و در خصوص شیوه بسته‌بندی و تحویل بار نکات لازم را به شما خواهند گفت.

و در ادامه در پایانه هوشمند بار فرودگاه امور گمرکی مربوط به حمل بار توسط ترخیص کار انجام می‌شود.

بنابراین توجه داشته باشید جهت ارسال نمونه تجاری به صورت مایع باید مدارکی همچون فرم msds نام و hscode کالا و نامه‌ها و مجوزهای مربوط به گمرک را ارائه دهید.

به طور کلی حمل بار مایع به صورت حمل هوایی بین المللی هزینه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد از جمله هزینه‌های مربوط به دریافت مجوز هزینه‌های ویژه بسته‌بندی و آزمایشگاه و هزینه‌های مختص بارنامه.

این نکته قابل توجه است که برای حمل مایعات خوراکی نیاز به دریافت مجوز msds نمی‌باشد اما مقداری از مایعات به عنوان آزمایش و اثبات خوراکی بودن برداشته می‌شود اما توجه کنید بسته‌بندی این نوع اقلام خوراکی نیز باید مورد تایید باشد.

حمل مایعات به صورت دریایی

حمل مایعات از طریق کشتی حمل مایعات به عنوان یکی از روش‌های مهم جهت حمل و نقل بار به صورت فله استفاده می‌شود، چرا که این کشتی‌های تجاری دقیقا جهت ترابری مایعات به صورت فله طراحی شده‌اند و دسته‌بندی‌های گوناگونی دارند از جمله کشتی‌های نفتکش، کشتی حمل مواد شیمیایی، کشتی حمل گاز و..

به عنوان مثال کشتی‌های نفتکش مقادیر بسیاری از نفت خام را از محل استخراج به پالایشگاه‌ها منتقل می‌کنند البته بزرگترین نفتکش‌های نفت خام به عنوان ابر نفتکش‌ها با ظرفیت بیش از ۱۶۰ هزار تن طراحی شده‌اند.

نوع دیگری از روش‌های حمل مایعات کشتی ترابری گاز طبیعی مایع است که در کشور روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس فعال است‌.

به طور کلی استفاده از کشتی‌های فله در عرصه تجارت بسیار متداول است؛ منظور از حمل و نقل فله آن است که کالا بدون بسته‌بندی از محلی به محل دیگر ارسال می‌شود که عموماً در خصوص مایعات از این کشتی‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از روش‌های حمل دریایی در خصوص ارسال بار مایع از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر بوده و از جانب تجار و شرکت‌های حمل و نقل مورد استقبال قرار می‌گیرد.

حمل مایعات به صورت زمینی

حمل و نقل زمینی یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌های حمل و نقل بار برای تجار شناخته می‌شود، این روش در خصوص کشورهای همسایه و هم مرز بسیار مناسب است چرا که منجر به کاهش هزینه‌های ارسال می‌گردد؛ البته ممکن است در این روش مدت زمان بیشتری جهت ارسال کالاها مورد نیاز باشد.

در خصوص حمل مایعات به صورت زمینی استفاده از تریلرهای همراه با تانکر متداول است.

البته مقررات ایمنی در این خصوص باید رعایت شود تا حمل و نقل کالاهایی همچون نفت و بنزین یا هرگونه مایعات قابل احتراق امکان‌پذیر باشد و خطراتی را به دنبال نداشته باشد.

البته حمل و نقل مایعات تنها منحصر به مایعات قابل اشتعال و فرآورده‌های نفتی نیست اما به طور کلی بیشترین بار حمل شده به صورت مایع شامل فرآورده‌های نفتی می‌گردد.

در قیاس این سه روش حمل و نقل مایعات به صورت دریایی هوایی و زمینی روش‌های دریایی ارجحیت دارند چرا که حمل و نقل مایعات عموما در خصوص ارسال محموله‌های حجیم‌تر و سنگین‌تر است و بنابراین حمل و نقل دریایی برای این موارد مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است، چرا که با توجه به ظرفیت کشتی‌های حمل مایعات، گزینه مناسب‌تری برای تجار و بازرگانان هستند.

اما در خصوص حجم بار اندک و مثلاً ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی استفاده از روش هوایی یعنی به واسطه هواپیما گزینه مناسبی است چرا که منجر به سریعتر شدن روند ارسال می‌گردد.

همانطور که اشاره کردیم روش‌های زمینی در خصوص ارسال مایعات برای مسافت‌هایی بین کشورهای همسایه و هم مرز گزینه مناسبی است هرچند خطرات خود را در خصوص حمل مایعات قابل اشتعال به همراه دارد.