تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بسیاری از دانشجویان به دنبال راهی مطمئن، ارزان و تضمین شده برای تحصیل هستند (به خصوص اگر رشته مورد علاقه‌شان پزشکی باشد)، تحصیل پزشکی در ترکیه یا روسیه از جمله گزینه‌های مناسب است. اما سوال اصلی اینجاست که کدام بهتر است ؟ همچنین از آنجاکه دانشگاه‌های روسیه و ترکیه رتبه بندی جهانی مناسبی دارند، این دو کشور مقصد مناسبی برای مهاجرت‌های تحصیلی به حساب می‌آیند. نداشتن آزمون ورودی، تعیین رشته بر اساس علاقه‌مندی و توانایی، هزینه مناسب و آموزش خوب، از دلایلی است که افراد را به تحصیل در این کشورها متمایل می‌دارد. اما از میان تحصیل پزشکی در روسیه و تحصیل پزشکی در ترکیه، انتخاب شما کدام است؟

تحصیل پزشکی در ترکیه یا روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه به دلیل سهولت دریافت ویزای این کشور، هزینه پایین زندگی و دانشگاه‌های مطرح، گزینه خوبی برای ایرانیان است. به‌خصوص که برای تحصیل پزشکی در روسیه، نیازی به شرکت در آزمون‌های دشوار نیست. برای تحصیل پزشکی در کشور روسیه شما باید دوره‌‌ای به نام دوره پادفک را بگذرانید؛ در انتهای دوره پادفک آزمونی ساده از شما گرفته می‌شود. این دوره به دو زبان انگلیسی و روسی برگزار می‌گردد و هزینه شرکت در آن بر اساس شرایط موسسه برگزار کننده بین 100 تا 290هزار روبل متغیر است. حین تحصیل در روسیه، امکان اشتغال به کار بدون نیاز به مجوز برای دانشجویان وجود دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

اساساً، آموزش پزشکی در روسیه شش سال طول می‌کشد و سپس به عنوان دوره تکمیلی آموزش با برنامه‌های تخصصی ادامه می‌یابد. تخصص‌های دندانپزشکی و داروسازی در روسیه به مدت پنج سال و پرستاری در روسیه به مدت چهار سال طول می‌کشد.

تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه

البته برای تحصیل در روسیه باید موارد زیر را در نظر داشت:

  • آب و هوای روسیه سردسیر است.
  • تحصیل پزشکی در روسیه به دو زبان انگلیسی و روسی ممکن است اما برای اقامت و کار در روسیه حتما باید به زبان روسی مسلط شوید؛ زیرا مردم این کشور عموما به زبان انگلیسی مسلط نیستند.
  • مردم روسیه بسیار قانون محور هستند که این موضوع موجب منظم‌تر شدن این کشور شده است.
  • هزینه زندگی دانشجویی برای تحصیل پزشکی در روسیه کمتر از ماهانه 500دلار است.
  • امکان دریافت ویزای آسان برای تحصیل پزشکی در روسیه وجود دارد.
  • شهریه تحصیل پزشکی در روسیه از حدود 180روبل تا 500روبل خواهد بود.
  • پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی در کشور روسیه شما باید وارد دوره تخصصی پزشکی شوید. تخصص پزشکی در روسیه حدود 4 سال طول می‌کشد و تنها به زبان روسی تدریس می‌شود.
  • دانشگاه‌های روسیه دارای کیفیت بالا و رتبه‌های جهانی خوبی برای تحصیل در رشته پزشکی هستند و امکان معادل سازی مدرک پزشکی دریافتی از این دانشگاه‌ها در ایران وجود دارد.
  • از میان دانشگاه‌های برتر روسیه برای تحصیل در رشته پزشکی، می‌توان به دانشگاه‌های لومونسوف مسکو، سچینوا، سن پترزبورگ و پاولوف اشاره کرد.
  • برای پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه‌های روسیه نیاز به مدارک و شرایط خاصی نیست و شما فقط با داشتن مدارکی از جمله: ریز نمرات تحصیلی، شناسنامه، پاسپورت مدت‌دار، عکس و پاسخ تست HIV در این دانشگاه‌ها پذیرش خواهید شد.
  • اگر شما قبلا در کشور دیگری دوره پزشکی عمومی خود را گذرانده‌اید، برای تحصیل در دوره تخصصی پزشکی در روسیه، نیازمند دریافت مدرکی موسوم به دیپلم آبی هستید.

حال که با شرایط تحصیل پزشکی در روسیه آشنا شدیم؛ ( البته اگر میخواهید اطلاعات کامل تری از تحصیل پزشکی در روسیه در سال 2023 بدانید میتوانید به این لینک مراجعه کنید و توضیحات کامل تری را بخوانید. ) در ادامه به بررسی تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه می‌پردازیم و این دو کشور را از این منظر مقایسه‌ می‌کنیم.

تحصیل پزشکی در ترکیه

کشور ترکیه یکی دیگر از مقصد‌های مهاجرت تحصیلی (به خصوص برای تحصیل در رشته پزشکی) در میان ایرانیان است. نزدیک بودن فرهنگ ترکیه به ایران، تسلط عموم ترکیه‌ای‌ها به زبان انگلیسی، ساده بودن یادگیری زبان ترکی برای ایرانیان، هزینه زندگی پایین در این کشور و پذیرش آسان در رشته پزشکی در ترکیه از جمله دلایل افزایش روزافزون مهاجرت به قصد تحصیل پزشکی در ترکیه است.

تحصیل پزشکی در ترکیهبرای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه شما باید یکی از دو آزمون YOS یا SAT را بر اساس آزمون مورد قبول دانشگاه مورد نظر خود بگذرانید‌ و پس از گذراندن دوره 6 ساله پزشکی عمومی در کشور ترکیه، برای ورود به دوره تخصصی پزشکی گذراندن آزمونی به نام TUS لازم است. همچنین اگر شما قبلا در کشور دیگری دوره پزشکی یا دندانپزشکی را گذرانده‌اید و حالا قصد ادامه تحصیل پزشکی در ترکیه یا کار به عنوان پزشک در این کشور را دارید، باید در آزمون معادل سازی مدارک پزشکی STS شرکت نمایید.

از دیگر مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه، مدرک زبان است. اگر شما متقاضی تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی هستید، باید مدرک تافل، پی تی‌ای یا آیلتس ارائه دهید و در صورتی که می‌خواهید به زبان ترکی، پزشکی بخوانید، باید مدرک تومر‌ داشته باشید.

بر اساس لیست QS، دانشگاه‌های ترکیه هر ساله جزو برترین دانشگاه‌های جهان هستند و ترکیه یکی از کشورهایی است که کیفیت خوبی در زمینه پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی دارد.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

دیگر نکاتی که برای تحصیل پزشکی در ترکیه باید به آن توجه کنید، شامل موارد زیر است:

  • شهریه سالانه تحصیل پزشکی در ترکیه بسته به دانشگاه انتخابی از 8500 تا 27500 دلار است.
  • بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای رشته پزشکی شامل دانشگاه‌های حاجی تپه، استانبول، آنکارا ، دانشگاه کوچ، آجی بادم، باغچه شهیر و دانشگاه یدی تپه هستند.
  • برای تحصیل در ترکیه علاوه‌بر تمکن مالی برای پرداخت شهریه باید مدارکی از جمله: گواهی پایان تحصیلات متوسطه، مدرک زبان، شناسنامه، پاسپورت معتبر، عکس و فیش واریز حدود 30 تا 100 دلار هزینه درخواست تحصیل (بسته به دانشگاه موردنظر) را ارائه دهید.
  • شهریه دانشگاه‌های دولتی در رشته پزشکی در ترکیه حدود 250 تا 1500 دلار در سال است. اما اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور را داشته باشید باید بین 8هزار تا 27.5هزار دلار شهریه سالانه پرداخت کنید.
  • قبول شدن در آزمون یوس که آزمون اولیه برای شروع تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه است، کمی دشوار خواهد بود و در این راستا نیاز به مطالعه و شرکت در کلاس آموزشی خواهید داشت.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

نتیجه گیری و جمع بندی

اگرچه انتخاب کشور مقصد برای تحصیل پزشکی در ترکیه یا روسیه در نهایت به عهده خود شماست، ولی در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با شرایط تحصیل پزشکی در دو کشور روسیه و ترکیه آشنا کنیم. در نهایت باید بدانید که برای انتخاب کشور مقصد جهت مهاجرت تحصیلی، شرایط زندگی و آب و هوایی کشور مقصد، هزینه تحصیل و زندگی در آن کشور، رتبه بندی دانشگاه‌ها‌ی کشور مقصد در رشته مورد نظر شما، مدارک مورد نیاز برای شروع تحصیل، شرایط سکونت، فرهنگ کشور مقصد، طول مدت تحصیل، آزمون‌های مورد نیاز برای شروع و ادامه تحصیل در آن کشور و زبان مورد استفاده کشور مقصد، از جمله نکاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با تمام شرایط تحصیل پزشکی در دو کشور روسیه و ترکیه آشنا کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، امکان انتخاب میان دوره‌های تحصیلی برگزار شده در این دو کشور برای شما راحت‌تر شود.