تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کاروانسرای قوام آباد

کاروانسرای قوام آباد در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد این مکانقبل از اسلام و تا دوران اسلامی وجود داشته این یک یادگار از دوران قاجار است.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این کاروانسرا قدیمی  بیشتر آشنا شوید.

کاروانسرای قوام آباد

اجاره روزانه خانه در تهران

موقعیت کاروانسرا

این کاروانسرا در 20 کیلومتری جنوب شهر سعادت شهرو نزدیک به پاسارگاد قرار گرفته است .

کاروانسرای قوام آباد

مشخصات کاروانسرا

این کاروانسرا متشکل از سنگ آجر و ساروج است.ساروج با مخلوط از خاک رس و آهک ورز دادن آن و اضافه کردن نوعی خاکستر و مواد الیافی و کوبیدن با چوب به دست می آیدو از ابتکارات معماران ایرانی در زمان قدیم است.

در این کاروانسرا یک دروازه ورودی بزرگ با چهارچوبی از جنس سنگ به ارتفاع 4و  دو سکو سنگی به ارتفاع 120 در عرض1و طول 3در دو طرف این دروازه است.مساحت کل 4038 م.م بوده و سه شاه نشین یا طاق کاشی کاری و دو حیاط است.

 نور اتاق‌ها در روز به وسیله روزنه سقف و پنجره تامین می شده است. و آب که در کاروانسرا استفاده می شده به وسیله قنات قوام آباد بوده است.

کاروانسرای قوام آباد

ثبت در فهرست آثار ملی ایران

در  ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۰۶۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

کاروانسرای قوام آباد

سال‌ها تجربه تلخ بی‌مهری دیدن

کاروانسرا قوام سال های زیادی تبدیل به خراب شده بود و هیج اقدامی برای مرمت آن انجام نمی دادندواین اصلا درست نیست مکان های گمنام به دست فراموشی بسپاریم .

سازمان میراث فرهنگی استان فارس در سال 1388 با صرف مبلغ 180 میلیون ریال بازسازی کرد ولی با گذشت چند سال و با بی توجهی مردم تا حدود زیادی تخریب شد.

یک خبر خوب برای کاروانسرا

در سال1395 این بنا توسط صندوق حفظ و احیا سازمان میراث فرهنگی به مزاید گزاشته  و به یک بخش خصوصی واگذار شده است و در بهار 1395 کار آغاز شده و تا 1396 کار مرمت کاملا انجام شده است.

کاروان به معنی ,جمعی مسافر که گروهی سفر می‌کنند+سرای,خانه و مکان= کاروانسرا می سازد.

کاروانسرای قوام آباد