تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه رومی آنتالیا

قلعه رومی آنتالیا یکی از مرموزترین دیدنی های تاریخی آنتالیا است که قدمت آن به قرن 2 میلادی می‌رسد. این قدمت نشانی از تمدن دیرینه شهر ساحلی آنتالیا است.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این قلعه قدیمی در آنتالیا بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

تاریخچه قلعه رومی

قدمت قلعه رومی آنتالیا، که به زبان ترکی به آن هیدیرلیک کوله‌سی (Hıdırlık Kulesi) می‌گویند، به قرن 2 میلادی بازمی‌گردد. این قلعه در واقع یکی از سنبل‌های شهر توریستی آنتالیا است و گفته می‌شود که در گذشته به عنوان فانوس دریایی و محلی برای دیده‌بانی و رصد کشتی‌هایی که به سمت آنتالیا می‌آمدند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شایعه‌ها،درباره این برج رومی مقبره یادبودی به سبک لاتین بوده باشد؛ هنوز به طور قطعی مشخص نیست این باروی رومی چه کاربردی داشته و برای برخی از باستان‌شناسان هویت و جایگاهی مجهول را به دنبال دارد.

قلعه رومی آنتالیا در 25 متری پارک کارا علی‌اوغلو (Karaalioğlu Park) و در مجاورت دیوارهای شهر کاله‌ایچی (Kaleiçi) آنتالیا قرار دارد. امروزه با نام هیدیرلیک کوله‌سی شناخته می‌شود.

قلعه رومی آنتالیا

واژه «هیدیرلیک» به معنای مکانی است که در آن جشنواره روز خضر برگزار می‌شود. این جشنواره در فصل بهار برگزار خواهد شد که به آن خضر ایلیا و یا خضر روز هم می‌گویند. خضر روز یا خضر ایلیا یکی از جشن‌های سه‌گانه برای شیعیان علوی حساب می‌شود. بعضی از شیعیان بر این باورند باورشان این است که در این روز خضر و الیاس حاضر شده و با هم ملاقت می‌کنند. همچنین، کوله‌سی به زبان ترکی به معنای برج است.

قلعه رومی آنتالیا از بخش‌های مختلفی دارد و سبک معماری رومیان را داراست.  طبقه پایینی این باروی رومی تاریخی به شکل مربع ، بخش فوقانی آن را به شکل استوانه‌ای با ارتفاع 14 متر است.

قلعه رومی آنتالیا

البته باستان‌شناسان  می گویند قلعه رومی آنتالیا در سال‌های اولیه ساخت درست زمانی که تحت حکمرانی امپراطوری روم بود، به شکل مربع ساخته شد. بخش استوانه‌ای را سلجوقیان و عثمانیان بعد از مدتی به آن اضافه کردند تا به عنوان فانوس دریایی یا برجی برای دیده‌بانی از آن استفاده کنند.

در انتهای ورودی شرقی برج، اتاقی کوچک دیده می‌شود که پس از ورود به این اتاق، با بالا رفتن از پله‌های باریک و پر پیچ و خم آن به قسمت بالای برج می‌رسید. و هر چه به سمت بالا نزدیک می‌شوید، این پله‌ها باریک‌تر می‌شوند. هنگام رسیدن منظره‌ای فوق‌العاده زیبا  از دریای مدیترانه خواهید دید.

دسترسی و بازدید از قلعه

برای بازدید از قلعه رومی آنتالیا باید به شهر قدیمی کاله‌ایچی (Kaleiçi) بروید. پس از اینکه به منطقه قدیمی کاله‌ایچی رسیدید، باید به سمت منطقه مراد پاشا حرکت کنید. باروی رومی واقع در کیلینچارسلان (Kılınçarslan)، خیابان هیدیرلیک (Hıdırlık Sokak) است.

قلعه رومی آنتالیا

هزینه ورودی قلعه رومیان

شما می توانید از فضای خارجی قلعه و محوطه تاریخی آن دیدن کنید و ورود به داخل قلعه یا بالا رفتن از آن امکان پذیر نیست.

ساعات کاری قلعه رومیان آنتالیا

از آنجایی که در حال حاضر ‌امکان ورود به قلعه فراهم نیست، ساعات کاری قلعه رومیان آنتالیا (Hidirlik tower Antalya) همه روزه و در تمام ساعات شبانه روز است. البته بهتر است که در روشنایی روز به بازدید از قلعه رومیان آنتالیا بروید تا بتوانید به خوبی از تماشای زیبایی شگفت‌انگیز آن لذت ببرید و عکس و فیلم‌های خاطره‌انگیزی را به ثبت برسانید.

در کل برای بازدید از باروی رومی آنتالیا ساعت کاری محدودی مشخص نشده و هر زمانی که بخواهید می‌توانید از این اثر تاریخی منحصربه‌فرد و ارزشمند دیدن کنید.

قلعه رومی آنتالیا